Vindusvisker stopper ikke i riktig posisjon
Moderator: Moderatorer
Vindusvisker stopper ikke i riktig posisjon
På min 9,5 2.0T 06 modell har jeg fått problem med viskeren i frontrute.
Når jeg setter den på intervall går den et par-tre runder før den stopper midt på ruta. Når den setter i gang igjen går den igjen et par runder før den stopper et helt annet sted.
Den stopper aldri på samme sted og den visker ikke kun en gang, men 2-3 før den stopper.
Setter jeg den i normal hastighet posisjon 1 visker den helt fint.
Hva kan det være? Må hele viskermotor skiftes eller er det annet jeg kan skifte som rele?Arm?
Når jeg setter den på intervall går den et par-tre runder før den stopper midt på ruta. Når den setter i gang igjen går den igjen et par runder før den stopper et helt annet sted.
Den stopper aldri på samme sted og den visker ikke kun en gang, men 2-3 før den stopper.
Setter jeg den i normal hastighet posisjon 1 visker den helt fint.
Hva kan det være? Må hele viskermotor skiftes eller er det annet jeg kan skifte som rele?Arm?
Re: Vindusvisker stopper ikke i riktig posisjon
Er det regn sensor på bilen?
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 315
- Registrert: 19 jul 2012, 00:54
- Navn: Trond Pedersen
- Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
- Sted: Fredrikstad
Re: Vindusvisker stopper ikke i riktig posisjon
Det er endebrytern i pussermotoren. Bytt pussermotoren eller forsøk å rengjøre endelontaktene. Forholdsvis enkel jobb. Ta av viskerarmene og deretter det sorte plastdekselet under frontruta. Demonter deretter kontakten til pussermotoren, selve pussermekanismen og motoren. Bytt motor eller prøv å rense kontaktene. Utenpå motoren er det et sort gummideksel demonter dette og det sorte metalldekselet på motoren, kontroller og rens kontaktflatene. Sett sammen motoren igjen, koble motoren til kontakten i bilen og se om den stanser et øyeblikk for hver runde. Hvis ikke bytt motor, enten med ny eller fra en hogger.
Re: Vindusvisker stopper ikke i riktig posisjon
Hei.
Ja det er regnsensor på den.
Jeg måtte ta en bråstopp en dag det var et snøflak på taket som kom rennende ned på vinduet.Viskerne sto da på intervall og satte selvsagt i gang for fullt da det skjedde.Siden har de vært slik.
På vanlig visking går den fint men ikke på nummer 2 som er raskest. Da stopper den også opp.
Så det er jo noe tull et sted.Noen nevnte rele til meg men at man ikke kan sjekke om det som står i er ødelagt...at man må bytte det.
Ja det er regnsensor på den.
Jeg måtte ta en bråstopp en dag det var et snøflak på taket som kom rennende ned på vinduet.Viskerne sto da på intervall og satte selvsagt i gang for fullt da det skjedde.Siden har de vært slik.
På vanlig visking går den fint men ikke på nummer 2 som er raskest. Da stopper den også opp.
Så det er jo noe tull et sted.Noen nevnte rele til meg men at man ikke kan sjekke om det som står i er ødelagt...at man må bytte det.
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 938
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Vindusvisker stopper ikke i riktig posisjon
På vanlig visking får motoren spenning direkte via bryteren, mens den i de andre "modi" blir styrt av to reléer, så det KAN være at det er noe der, men parkerer den som normalt i denne modusen, nede på ruta?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.
Re: RE: Re: Vindusvisker stopper ikke i riktig posisjon
Om jeg stopper bryteren når visker er midt på ruta stopper den der.. da er det vel ikke relee?Kato skrev:På vanlig visking får motoren spenning direkte via bryteren, mens den i de andre "modi" blir styrt av to reléer, så det KAN være at det er noe der, men parkerer den som normalt i denne modusen, nede på ruta?
Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 938
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: RE: Re: Vindusvisker stopper ikke i riktig posisjon
Det KAN være relé og det KAN være "parkeringsbryteren" i viskermotoren.
Jeg forstår dette slik at viskeren går i normal (lav) hastighet, posisjonen etter regnsensor, og stopper på vilkårlig plass på ruta når du avslutter funksjonen. Ett steg i feilsøkinga kan da være å låne relé intervalltørking på bakruta, "FR4" i elsentralen (UEC) i motorrommet, og sette det i posisjonen for "intervalltørking" på frontruta, "FR17". Prøv så "lavhastighet" igjen, og fungerer parkering her nå, er det i alle fall problemer med reléet som stod i posisjon fro "FR17".
Opprinnelig OEM delenummer for reléet var 4224200, eom er byttet ut mot P/N 13266315.
Jeg forstår dette slik at viskeren går i normal (lav) hastighet, posisjonen etter regnsensor, og stopper på vilkårlig plass på ruta når du avslutter funksjonen. Ett steg i feilsøkinga kan da være å låne relé intervalltørking på bakruta, "FR4" i elsentralen (UEC) i motorrommet, og sette det i posisjonen for "intervalltørking" på frontruta, "FR17". Prøv så "lavhastighet" igjen, og fungerer parkering her nå, er det i alle fall problemer med reléet som stod i posisjon fro "FR17".
Opprinnelig OEM delenummer for reléet var 4224200, eom er byttet ut mot P/N 13266315.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.
Re: Vindusvisker stopper ikke i riktig posisjon
Skift viskermotor,denne symtomfeilen har oppstått ofte med feilårsak: "viskermotor"Om den ble slik etter for mye snø på viskere,kan det også det være en mulighet for at spindelarmen på viskermotoren har flyttet seg ut av posisjon.
Re: Vindusvisker stopper ikke i riktig posisjon
Takker.
Kan ikke se å finne viskermotor på skruvat.. Kun stangsystem.Hvor pleier dere bestille fra? Vil gjerne unngå verktsed da de er så mye dyrere.
Kan ikke se å finne viskermotor på skruvat.. Kun stangsystem.Hvor pleier dere bestille fra? Vil gjerne unngå verktsed da de er så mye dyrere.