Vindusvisker stopper ikke i riktig posisjon

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Ksu74
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 74
Registrert: 03 mar 2016, 11:09
Navn: terje sandnes

Vindusvisker stopper ikke i riktig posisjon

Legg inn av Ksu74 » 29 sep 2016, 11:30

På min 9,5 2.0T 06 modell har jeg fått problem med viskeren i frontrute.
Når jeg setter den på intervall går den et par-tre runder før den stopper midt på ruta. Når den setter i gang igjen går den igjen et par runder før den stopper et helt annet sted.
Den stopper aldri på samme sted og den visker ikke kun en gang, men 2-3 før den stopper.
Setter jeg den i normal hastighet posisjon 1 visker den helt fint.
Hva kan det være? Må hele viskermotor skiftes eller er det annet jeg kan skifte som rele?Arm?

Daniel_S
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 19 aug 2016, 21:38
Navn: Daniel

Re: Vindusvisker stopper ikke i riktig posisjon

Legg inn av Daniel_S » 29 sep 2016, 16:07

Er det regn sensor på bilen?

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: Vindusvisker stopper ikke i riktig posisjon

Legg inn av Trope » 08 okt 2016, 09:00

Det er endebrytern i pussermotoren. Bytt pussermotoren eller forsøk å rengjøre endelontaktene. Forholdsvis enkel jobb. Ta av viskerarmene og deretter det sorte plastdekselet under frontruta. Demonter deretter kontakten til pussermotoren, selve pussermekanismen og motoren. Bytt motor eller prøv å rense kontaktene. Utenpå motoren er det et sort gummideksel demonter dette og det sorte metalldekselet på motoren, kontroller og rens kontaktflatene. Sett sammen motoren igjen, koble motoren til kontakten i bilen og se om den stanser et øyeblikk for hver runde. Hvis ikke bytt motor, enten med ny eller fra en hogger.

Ksu74
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 74
Registrert: 03 mar 2016, 11:09
Navn: terje sandnes

Re: Vindusvisker stopper ikke i riktig posisjon

Legg inn av Ksu74 » 28 okt 2016, 08:18

Hei.
Ja det er regnsensor på den.
Jeg måtte ta en bråstopp en dag det var et snøflak på taket som kom rennende ned på vinduet.Viskerne sto da på intervall og satte selvsagt i gang for fullt da det skjedde.Siden har de vært slik.
På vanlig visking går den fint men ikke på nummer 2 som er raskest. Da stopper den også opp.
Så det er jo noe tull et sted.Noen nevnte rele til meg men at man ikke kan sjekke om det som står i er ødelagt...at man må bytte det.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 938
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Vindusvisker stopper ikke i riktig posisjon

Legg inn av Kato » 28 okt 2016, 21:14

På vanlig visking får motoren spenning direkte via bryteren, mens den i de andre "modi" blir styrt av to reléer, så det KAN være at det er noe der, men parkerer den som normalt i denne modusen, nede på ruta?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Ksu74
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 74
Registrert: 03 mar 2016, 11:09
Navn: terje sandnes

Re: RE: Re: Vindusvisker stopper ikke i riktig posisjon

Legg inn av Ksu74 » 03 nov 2016, 11:39

Kato skrev:På vanlig visking får motoren spenning direkte via bryteren, mens den i de andre "modi" blir styrt av to reléer, så det KAN være at det er noe der, men parkerer den som normalt i denne modusen, nede på ruta?
Om jeg stopper bryteren når visker er midt på ruta stopper den der.. da er det vel ikke relee?


Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 938
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: RE: Re: Vindusvisker stopper ikke i riktig posisjon

Legg inn av Kato » 05 nov 2016, 12:00

Det KAN være relé og det KAN være "parkeringsbryteren" i viskermotoren.

Jeg forstår dette slik at viskeren går i normal (lav) hastighet, posisjonen etter regnsensor, og stopper på vilkårlig plass på ruta når du avslutter funksjonen. Ett steg i feilsøkinga kan da være å låne relé intervalltørking på bakruta, "FR4" i elsentralen (UEC) i motorrommet, og sette det i posisjonen for "intervalltørking" på frontruta, "FR17". Prøv så "lavhastighet" igjen, og fungerer parkering her nå, er det i alle fall problemer med reléet som stod i posisjon fro "FR17".

Opprinnelig OEM delenummer for reléet var 4224200, eom er byttet ut mot P/N 13266315.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

saab2012
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 14 mai 2012, 22:28

Re: Vindusvisker stopper ikke i riktig posisjon

Legg inn av saab2012 » 05 nov 2016, 16:55

Skift viskermotor,denne symtomfeilen har oppstått ofte med feilårsak: "viskermotor"Om den ble slik etter for mye snø på viskere,kan det også det være en mulighet for at spindelarmen på viskermotoren har flyttet seg ut av posisjon.

Ksu74
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 74
Registrert: 03 mar 2016, 11:09
Navn: terje sandnes

Re: Vindusvisker stopper ikke i riktig posisjon

Legg inn av Ksu74 » 16 nov 2016, 12:13

Takker.
Kan ikke se å finne viskermotor på skruvat.. Kun stangsystem.Hvor pleier dere bestille fra? Vil gjerne unngå verktsed da de er så mye dyrere.

Svar