93 TTID Aero 08 mod. eksosrøyk fra motorrommet

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
schaew
Navn: knut

93 TTID Aero 08 mod. eksosrøyk fra motorrommet

Legg inn av schaew » 15 mar 2017, 09:23

Jeg har en aero som har vært småsyk den siste tiden. Turboene er det ikke noe galt med.

Noen ganger jeg er ute og kjører så rykker den litt og er ujevn på tomgang, men ikke hver gang. Så kommer røyken utfra motorrommet og forran lyktene. Når jeg åpner panseret klarer jeg ikke å se hvor det kommer fra. Bare at det kommer opp igjennom motorrommet. Bilen har vært inne på saab verksted. De mente det kunne være partikkelfilteret som var tett, så de tok ut "fella" og fikk den rengjort med kjemikalier over natta. De kjørte også et par runder med regenerering.

Nå en uke senere skjer det samme igjen. Røyken kommer, ujevn tomgang og i kupén så lukter det en blanding av varm diesel og eksos. Et lite sunt inneklima i en bil.

Noen som har et forslag?

Jeg vet hvor eksosen fra dieselvarmeren kommer fra, men da skulle jo dette ha forekommet hver gang.

Hjelphjelp.

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Tromsø

Re: 93 TTID Aero 08 mod. eksosrøyk fra motorrommet

Legg inn av ut218 » 15 mar 2017, 19:56

Kan jo hende verkstedet var på rett vei. Såvidt jeg vet er det vel ikke alltid man klarer å berge partikkelfilter. Høres jo ut som det var en midlertidig kur. Men obs jeg er ikke ekspert.
2002 9-5 Aero automat

Svar