Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Saabetuss
- Innlegg: 3
- Registrert: 01 nov 2018, 13:37
- Navn: Jostein RK
Legg inn
av Saabetuss » 01 nov 2018, 13:50
Hei!
Jeg har en 9-5 2005-modell som var på 180 000 km hovedservice hos merkeverksted (Saabcity på Fornebu) i vår. 2500 kilometer etterpå får jeg havari og blir taua til verksted. De finner viftereim/multireim utslitt i en kveil i bunnen av motorrommet. Verkstedet uttaler ved henting (det var dessverre ikke jeg som hentet den, så dette er andrehåndsinformasjon) at reima så ut til å være slitt over lang tid og at det var rart at det ikke var oppdaget ved service. Det er umiddelbart det jeg tenker også. Jeg kontakter Saabcity som er avvisende og hevder at dette er noe de ikke kunne sett, selv om kontroll av reim er et av punktene på service.
Det hadde vært veldig interessant å høre hvis det er noen her som har en mening om saken. Er det innafor at en reim ramler av og ser slik ut 2500 km etter service? (legger ved bilder)
![Bilde](https://www.dropbox.com/s/qcsmgzrmmgrug7o/2018-10-11%2022.42.27.jpg?dl=0)
-
TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Legg inn
av TiaZzz » 01 nov 2018, 22:19
Har du gått over løpehjul og sett om de løper fint? Reima kan jo spises opp av at et slikt skjærer seg. Løpehjulene skal gjerne gå litt treigt ved friske lagre, de er fulle av fett.
Ellers synes jeg også det høres litt pussig ut, men reima kan se ganske bra ut og så ryke. Ikke alle ser morkne og jævlige ut selv om de er modne for utskifting.
-
Saabetuss
- Innlegg: 3
- Registrert: 01 nov 2018, 13:37
- Navn: Jostein RK
Legg inn
av Saabetuss » 02 nov 2018, 09:24
Takk for svar! Jeg har ikke sett på løpehjulene selv, men håper verkstedet gjorde det da de satte på ny reim. Ellers er det nettopp dét med bildene, at reima ser fryktelig morken og tynnslitt ut, og i mine øyne ser det ut som noe som har vært der en stundt.
-
TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Legg inn
av TiaZzz » 02 nov 2018, 20:44
Mja, ser ikke helt at den er morken på bildene. Veldig vanskelig å si i ettertid ved bare å se på bildene, men er enig i at det høres litt rart ut.
-
KevK
- Innlegg: 12
- Registrert: 02 des 2010, 23:03
- Navn: Kevin Hammer Knutsen
- Bil: M00 Saab 9-5 2.0T
- Sted: Sandnes
Legg inn
av KevK » 04 nov 2018, 14:29
Ut ifra hvordan reimen ser ut, ser det ut som det har blitt spist opp på kanten. Altså at det er feil med løpehjul/glidespor.
Jeg kan se for meg at hvis først noe begynner å skje med reima, så går det rimelig fort (Grunnet belastning og rotasjoner).
Men jeg reagerer litt på at du ikke har hørt noen ulyd i forkant? Rasling fra selvstrammer / ulyd fra løpehjul ?
M97 Saab 9000 2.0 [Reservebil]
M97 Saab 9000 2.0T [Første turboen
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
]
M00 Saab 9-5 2.0T [Bruksbil]
-
Howard2000
- Innlegg: 6
- Registrert: 26 mai 2018, 12:21
- Navn: Kjell H. Lorentzen
Legg inn
av Howard2000 » 15 nov 2018, 03:09
Hei, vet du hvor gammel reima er? Har du sjekket alle løpehjulene om noen er trege/lager ulyd. Samt har du oljelekkasje ved veivaksel(simmering)så vil olje legge seg på reima og den slites svært fort. Jeg byttet reim i sommer etter ca 4,5 år og knappe 100.000km og den ser "nesten" ny ut. Da hadde jeg dynamolagerskade en stund uten at reima fikk skade.