Temperaturmåler dynamisk MY02 9-5?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
bjolester
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 135
Registrert: 28 sep 2006, 17:18
Sted: Trondheim

Temperaturmåler dynamisk MY02 9-5?

Legg inn av bjolester » 07 jan 2021, 20:29

Min forrige SAAB 9-5, en MY03 Vector, hadde temperaturmåler der viseren var sentrert midt i det grønne feltet (vannrett), når motoren hadde blitt varm. Min nåværende MY02 9-5 Aero har en temperaturmåler der viseren er "dynamisk". Når bilen står på tomgang med varm motor er viseren i vannrett posisjon, men når jeg kjører i vinterkulden med varm motor ligger viseren ofte et stykke under vannrett. OBD2 måler viser at driftstemperatur er innenfor normalverdier, altså mellom ca 73-95 grader. Virker som termostat fungerer som normal, men er oppførselen til temperaturmåler i displayet normal?
Sist redigert av bjolester den 07 jan 2021, 20:33, redigert 1 gang totalt.
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

bjolester
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 135
Registrert: 28 sep 2006, 17:18
Sted: Trondheim

Re: Temperaturmåler dynamisk MY02 9-5?

Legg inn av bjolester » 07 jan 2021, 20:32

Bilde

Bilde
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12824
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Temperaturmåler dynamisk MY02 9-5?

Legg inn av Ingvar N629 » 08 jan 2021, 08:35

Nei, dette er ikke normalt. Tempnåla skal ligge vannrett innenfor et visst temperaturintervall, men 73 grader var nå lite.... jeg ville ha prøvd å bytte termostaten.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

bjolester
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 135
Registrert: 28 sep 2006, 17:18
Sted: Trondheim

Re: Temperaturmåler dynamisk MY02 9-5?

Legg inn av bjolester » 08 jan 2021, 13:48

Takk for svar Ingvar! Jeg har bestilt ny termostat.

Når jeg kjører her i Trondheim i dag i minus 10 grader, ligger temperaturen i motoren på ca 73 grader (OBD2). Burde temperaturen i motoren vært høyere enn dette?
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12824
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Temperaturmåler dynamisk MY02 9-5?

Legg inn av Ingvar N629 » 08 jan 2021, 16:22

Instrumentet er programmert fra fabrikk til at nåla skal stå horisontalt fra 83-115 grader, og det har den alltid gjort på 9-5ene her i gården etter at driftstemperatur er oppnådd, uansett utetemperatur.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

bjolester
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 135
Registrert: 28 sep 2006, 17:18
Sted: Trondheim

Re: Temperaturmåler dynamisk MY02 9-5?

Legg inn av bjolester » 08 jan 2021, 16:44

Takk for info!

Har kjørt ca 16000 km siden jeg kjøpte bilen i mai 2020, med defekt termostat (regner nå med at det er termostaten som er defekt). Er det slik at motoren har hatt for lav driftstemperatur? Tar motoren skade av dette?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12824
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Temperaturmåler dynamisk MY02 9-5?

Legg inn av Ingvar N629 » 08 jan 2021, 17:07

Ja det har den vel hatt, men skade tjaaaa si det... slitasjen har nok vært større enn om temperaturen hadde vært korrekt, alt av klaringer er tilpasset normalt driftsvarm motor, og en del veivhusgasser danner syrer i olje om det ikke er varmt nok, men det virker jo ikke som om termostaten din er så dårlig at det kan ha skjedd særlig mye.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

bjolester
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 135
Registrert: 28 sep 2006, 17:18
Sted: Trondheim

Re: Temperaturmåler dynamisk MY02 9-5?

Legg inn av bjolester » 08 jan 2021, 17:22

Ingvar N629 skrev:
08 jan 2021, 17:07
Ja det har den vel hatt, men skade tjaaaa si det... slitasjen har nok vært større enn om temperaturen hadde vært korrekt, alt av klaringer er tilpasset normalt driftsvarm motor, og en del veivhusgasser danner syrer i olje om det ikke er varmt nok, men det virker jo ikke som om termostaten din er så dårlig at det kan ha skjedd særlig mye.
Takk👍 Høres betryggende ut! Skal få byttet termostat så snart som overhode mulig.
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

bjolester
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 135
Registrert: 28 sep 2006, 17:18
Sted: Trondheim

Re: Temperaturmåler dynamisk MY02 9-5?

Legg inn av bjolester » 09 jan 2021, 10:24

Når jeg nå skal bytte termostat, kanskje det er en ide å også bytte temperatur giver. Er dette rette del?


Bilde
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12824
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Temperaturmåler dynamisk MY02 9-5?

Legg inn av Ingvar N629 » 09 jan 2021, 11:08

Jepp, riktig del det der
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

bjolester
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 135
Registrert: 28 sep 2006, 17:18
Sted: Trondheim

Re: Temperaturmåler dynamisk MY02 9-5?

Legg inn av bjolester » 09 jan 2021, 13:55

Ingvar N629 skrev:
09 jan 2021, 11:08
Jepp, riktig del det der
Takk👍
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

bjolester
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 135
Registrert: 28 sep 2006, 17:18
Sted: Trondheim

Re: Temperaturmåler dynamisk MY02 9-5?

Legg inn av bjolester » 09 jan 2021, 17:22

Jeg har akkurat hatt meg en times kjøretur med OBD2 tilkoblet for å sjekke temperatur på motoren. Sjekket selvfølgelig lave hastigheter og høyere hastigheter, samme tendens.

83-88 grader - varmeapparat avslått

68-73 grader - varmeapparat påslått

98 grader - viften slår inn på tomgang
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

bjolester
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 135
Registrert: 28 sep 2006, 17:18
Sted: Trondheim

Re: Temperaturmåler dynamisk MY02 9-5?

Legg inn av bjolester » 09 jan 2021, 17:24

Bilde

Bilde

Bilde
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

bjolester
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 135
Registrert: 28 sep 2006, 17:18
Sted: Trondheim

Re: Temperaturmåler dynamisk MY02 9-5?

Legg inn av bjolester » 22 jan 2021, 00:04

Tidligere i dag fikk jeg byttet termostat, kjølevann temperatur giver, samt bypassventilen på torpedoveggen (forebyggende)på verksted. Nå ligger nålen i temperaturmåler i displayet i vannrett posisjon ved varm motor. Varmeanlegget har mye mere trøkk. SID viser at jeg enkelt kommer ned på 0.75 l/mil, tidligere kom jeg sjelden under 0.8 l/mil.

Vel anvendte penger👍
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

Svar