Mista effekt og masse svart røyk på saab 1.9 tdi 2008
Moderator: Moderatorer
Mista effekt og masse svart røyk på saab 1.9 tdi 2008
plutselig mista jeg effekt og det kom en masse svart røk ved belastning. egr, virvelspjeld og partikkelfilter er ikke noe tema. Har fungert fint etter dette ble programmert bort. Turbo skiftet for ca25000 km siden, ingen ulyder som jeg hører i denne. Prøvde og dele luftinntaket mellom luftmasse måler og luftfilter men det samme resultat. Men da jeg løsna etter luftmasse måleren var røken borte men da med enda dårligere effekt. Får ingen feilmelding men kan det være luftmassemåleren som er skyld i både røyk og dårlig effekt, er det noen måte og sjekke den på for en som ikke har så god greie på dette? Reidar
- 2fat2fly
- 0.7 bar
- Innlegg: 147
- Registrert: 24 nov 2020, 12:13
- Medlemsnummer: 3111
- Navn: Lauritz Andrè Heskje
- Bil: `06 Jet Black Saab 9-3 SC 1.8t
Re: Mista effekt og masse svart røyk på saab 1.9 tdi 2008
Hei!
Jeg ville begynt med å sjekke alle luftslanger etter luftmengdemåler og vakumslanger.
Det er ikke uvanlig at disse ryker, og sort røyk er et typisk tegn på dette.
Jeg har opplevd at både plastikkrør inn på turbo har smeltet og at slange inn på innsug har sprukket.
Om du i tillegg merker at bremser har blitt dårligere, kan det være vakumslange inn på bremsekraftforsterker som har sprukket, det har jeg også vært borti.
Jeg ville begynt med å sjekke alle luftslanger etter luftmengdemåler og vakumslanger.
Det er ikke uvanlig at disse ryker, og sort røyk er et typisk tegn på dette.
Jeg har opplevd at både plastikkrør inn på turbo har smeltet og at slange inn på innsug har sprukket.
Om du i tillegg merker at bremser har blitt dårligere, kan det være vakumslange inn på bremsekraftforsterker som har sprukket, det har jeg også vært borti.
`03 9-3 SS Laser Red 1.8t - BSR Steg 4/5?, demontert/vraket
`04 9-3 SS Black 2.0T Aero - Maptun Steg 5, skal tilbakeføres til orginal stand.
`06 9-3 SC Jet Black 1.8t - Rullende prosjekt.
`06 9-3 SC Arbor Green 1.8i - Min datters bil.
`07 9-3 SC Jet Black 2.0t - Maptun Steg 2 - demontert/vraket
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60 - Steg 1, nåværende bruks/vinterbil.
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60- Hirsch Steg 1, under demontering
`08 9-3 SC Jet Black 1.9 TID - demontert/vraket
`04 9-3 SS Black 2.0T Aero - Maptun Steg 5, skal tilbakeføres til orginal stand.
`06 9-3 SC Jet Black 1.8t - Rullende prosjekt.
`06 9-3 SC Arbor Green 1.8i - Min datters bil.
`07 9-3 SC Jet Black 2.0t - Maptun Steg 2 - demontert/vraket
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60 - Steg 1, nåværende bruks/vinterbil.
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60- Hirsch Steg 1, under demontering
`08 9-3 SC Jet Black 1.9 TID - demontert/vraket
Re: Mista effekt og masse svart røyk på saab 1.9 tdi 2008
skal sjekke dette, men når jeg kobler av etter luftmengde måler ryker den ikke men kraften er redusert. Tenkte da det måtte være noe med måleren eller kontakten til denne?
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 121
- Registrert: 10 sep 2016, 16:08
- Navn: Lars Ove Larsen
- Bil: 2010 9-3 tid 2008 9-5 tid
Re: Mista effekt og masse svart røyk på saab 1.9 tdi 2008
Holder en knapp på sprekt intercooler slange et sted......husker jeg ikke feil så er det tre av dem.
Re: Mista effekt og masse svart røyk på saab 1.9 tdi 2008
har sjekket men kan ikke se noen slanger med feil. Er det noe spesifikt jeg burde sjekke ekstra nøye?
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 121
- Registrert: 10 sep 2016, 16:08
- Navn: Lars Ove Larsen
- Bil: 2010 9-3 tid 2008 9-5 tid
Re: Mista effekt og masse svart røyk på saab 1.9 tdi 2008
På min var det oljesvetting midt på slangen som går forbi batteriet til innsuget. Er heller ikke dumt å etterdra slangeklemmene før og etter intercooler. Men et eller annet sted så er det noe som gjør at motoren får feil blanding.
Angående luftmengdemåleren så får du kjøpt rensespray til den,men pass på at den er spesifik til LMM.
Angående luftmengdemåleren så får du kjøpt rensespray til den,men pass på at den er spesifik til LMM.
- 2fat2fly
- 0.7 bar
- Innlegg: 147
- Registrert: 24 nov 2020, 12:13
- Medlemsnummer: 3111
- Navn: Lauritz Andrè Heskje
- Bil: `06 Jet Black Saab 9-3 SC 1.8t
Re: Mista effekt og masse svart røyk på saab 1.9 tdi 2008
Om du har mulighet til å låne en luftmengdemåler, ville jeg startet med å teste om det hjelper å bytte denne.
Har du en lekkasje på trykk-/innsugs slanger etter turbo vil det komme olje ut fra lekkasjepunktet, det samme gjelder om du har lekkasje i intercooler.
Jeg har laget meg en "røykmaskin" for testing av slike lekkasjer. Den består av et syltetøyglass, en loddebolt, en gammel sokk og mineralolje.
- Sokken la jeg i syltetøyglasset og fylte dette med litt mineralolje.
- Så borret jeg 2 små hull, og 1 stort i lokket. De to små er for luft inn/ut og det store er for loddebolten.
- Loddebolten limte jeg fast. I det ene lille hullet limte jeg fast en ventil fra en gammel sykkelslange (luft inn), og i det andre
lille hullet et skjøtestykket en kobling fra en gammel vindusspyler slange.
Prinsippet er enkelt - når loddebolten blir var begynner sokken/oljen å røyke, Dette pumper jeg inn i systemet etter luftmengdemåler med en sykkelpumpe (for å holde trykket nede). Så er det bare å se hvor røyken kommer ut.
Har du en lekkasje på trykk-/innsugs slanger etter turbo vil det komme olje ut fra lekkasjepunktet, det samme gjelder om du har lekkasje i intercooler.
Jeg har laget meg en "røykmaskin" for testing av slike lekkasjer. Den består av et syltetøyglass, en loddebolt, en gammel sokk og mineralolje.
- Sokken la jeg i syltetøyglasset og fylte dette med litt mineralolje.
- Så borret jeg 2 små hull, og 1 stort i lokket. De to små er for luft inn/ut og det store er for loddebolten.
- Loddebolten limte jeg fast. I det ene lille hullet limte jeg fast en ventil fra en gammel sykkelslange (luft inn), og i det andre
lille hullet et skjøtestykket en kobling fra en gammel vindusspyler slange.
Prinsippet er enkelt - når loddebolten blir var begynner sokken/oljen å røyke, Dette pumper jeg inn i systemet etter luftmengdemåler med en sykkelpumpe (for å holde trykket nede). Så er det bare å se hvor røyken kommer ut.
`03 9-3 SS Laser Red 1.8t - BSR Steg 4/5?, demontert/vraket
`04 9-3 SS Black 2.0T Aero - Maptun Steg 5, skal tilbakeføres til orginal stand.
`06 9-3 SC Jet Black 1.8t - Rullende prosjekt.
`06 9-3 SC Arbor Green 1.8i - Min datters bil.
`07 9-3 SC Jet Black 2.0t - Maptun Steg 2 - demontert/vraket
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60 - Steg 1, nåværende bruks/vinterbil.
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60- Hirsch Steg 1, under demontering
`08 9-3 SC Jet Black 1.9 TID - demontert/vraket
`04 9-3 SS Black 2.0T Aero - Maptun Steg 5, skal tilbakeføres til orginal stand.
`06 9-3 SC Jet Black 1.8t - Rullende prosjekt.
`06 9-3 SC Arbor Green 1.8i - Min datters bil.
`07 9-3 SC Jet Black 2.0t - Maptun Steg 2 - demontert/vraket
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60 - Steg 1, nåværende bruks/vinterbil.
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60- Hirsch Steg 1, under demontering
`08 9-3 SC Jet Black 1.9 TID - demontert/vraket
Re: Mista effekt og masse svart røyk på saab 1.9 tdi 2008
"Dette pumper jeg inn i systemet etter luftmengdemåler med en sykkelpumpe (for å holde trykket nede). Så er det bare å se hvor røyken kommer ut." Dette skjønner jeg ikke. Skal det pumpes inn i slangen til turboen og den er tykk Går kun en slange fra luftmasse måler og den er ca 2 tommer..
Re: Mista effekt og masse svart røyk på saab 1.9 tdi 2008
ser staget som er festet til virvelspjeldet ligger løst på toppen. Har det noe med svartrøyken og gjøre- virvelspjeldet og egr er jo programert bort og plombert
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 121
- Registrert: 10 sep 2016, 16:08
- Navn: Lars Ove Larsen
- Bil: 2010 9-3 tid 2008 9-5 tid
Re: Mista effekt og masse svart røyk på saab 1.9 tdi 2008
Kan du bevege på "flapsene" der staget har sittet? på min så er alle limt eller låst i samme posisjon, og sett fra venstre så er spjeld nr 4 der denne dingsen som skal styre alle spjeldene koblet av men fungerer for det for å ikke få feilmld. Mener å ha lest at alle spjeldene skal stå på KL 10 men fra hvilken retning husker jeg ikke.
Jeg er overhodet ingen ekspert på dette men bare prøver å dele det jeg tror eller har sett.
Jeg er overhodet ingen ekspert på dette men bare prøver å dele det jeg tror eller har sett.
Re: Mista effekt og masse svart røyk på saab 1.9 tdi 2008
Ja jeg kan bevege dem, de er helt løse. Virker ikke som de er festet til noe på undersiden. Den tredje fra venstre er derimot, virker som fjæbelastet og står i posisjon ca kl 10. Men det jeg lurer på er om det spiller noen rolle hvordan spjeldene står, løst eller fast når både egr og virvel spjeld er programert bort og fysisk sperret inn til egr og sperret fra egr til virvel spjeld? Håper noen saab entusiaster kan svare på dette. Reidar
- 2fat2fly
- 0.7 bar
- Innlegg: 147
- Registrert: 24 nov 2020, 12:13
- Medlemsnummer: 3111
- Navn: Lauritz Andrè Heskje
- Bil: `06 Jet Black Saab 9-3 SC 1.8t
Re: Mista effekt og masse svart røyk på saab 1.9 tdi 2008
Jeg kobler fra lmm (luftmengdemåler), stripser fast en engangshanske på rør etter lmm. Lager hull i den ene fingen på hansken, og stripser fast slange fra syltetøyglass her.reidaris skrev: ↑17 aug 2022, 15:09"Dette pumper jeg inn i systemet etter luftmengdemåler med en sykkelpumpe (for å holde trykket nede). Så er det bare å se hvor røyken kommer ut." Dette skjønner jeg ikke. Skal det pumpes inn i slangen til turboen og den er tykk Går kun en slange fra luftmasse måler og den er ca 2 tommer..
Her er en liten video av løsningen:
https://youtu.be/nU4cDpGyIwU
`03 9-3 SS Laser Red 1.8t - BSR Steg 4/5?, demontert/vraket
`04 9-3 SS Black 2.0T Aero - Maptun Steg 5, skal tilbakeføres til orginal stand.
`06 9-3 SC Jet Black 1.8t - Rullende prosjekt.
`06 9-3 SC Arbor Green 1.8i - Min datters bil.
`07 9-3 SC Jet Black 2.0t - Maptun Steg 2 - demontert/vraket
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60 - Steg 1, nåværende bruks/vinterbil.
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60- Hirsch Steg 1, under demontering
`08 9-3 SC Jet Black 1.9 TID - demontert/vraket
`04 9-3 SS Black 2.0T Aero - Maptun Steg 5, skal tilbakeføres til orginal stand.
`06 9-3 SC Jet Black 1.8t - Rullende prosjekt.
`06 9-3 SC Arbor Green 1.8i - Min datters bil.
`07 9-3 SC Jet Black 2.0t - Maptun Steg 2 - demontert/vraket
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60 - Steg 1, nåværende bruks/vinterbil.
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60- Hirsch Steg 1, under demontering
`08 9-3 SC Jet Black 1.9 TID - demontert/vraket
Re: Mista effekt og masse svart røyk på saab 1.9 tdi 2008
løfter denne igjen: Ja jeg kan bevege dem, de er helt løse. Virker ikke som de er festet til noe på undersiden. Den tredje fra venstre er derimot, virker som fjæbelastet og står i posisjon ca kl 10. Men det jeg lurer på er om det spiller noen rolle hvordan spjeldene står, løst eller fast når både egr og virvel spjeld er programert bort og fysisk sperret inn til egr og sperret fra egr til virvel spjeld? Håper noen saab entusiaster kan svare på dette. Reidar
- 2fat2fly
- 0.7 bar
- Innlegg: 147
- Registrert: 24 nov 2020, 12:13
- Medlemsnummer: 3111
- Navn: Lauritz Andrè Heskje
- Bil: `06 Jet Black Saab 9-3 SC 1.8t
Re: Mista effekt og masse svart røyk på saab 1.9 tdi 2008
Jeg foreslår at du prøver å få ut noen feilkoder med Tech2, du kan jo også samtidig lese ut motorverdier som også vil gi en god indikasjon på hva som er galt.reidaris skrev: ↑20 aug 2022, 13:24løfter denne igjen: Ja jeg kan bevege dem, de er helt løse. Virker ikke som de er festet til noe på undersiden. Den tredje fra venstre er derimot, virker som fjæbelastet og står i posisjon ca kl 10. Men det jeg lurer på er om det spiller noen rolle hvordan spjeldene står, løst eller fast når både egr og virvel spjeld er programert bort og fysisk sperret inn til egr og sperret fra egr til virvel spjeld? Håper noen saab entusiaster kan svare på dette. Reidar
Jeg kjører selv med blokkert egr og fjernet dpf. Jeg har også programert de bort.
Når det gjelder virvelspjeld, er jeg mer blank, da jeg ikke har de på mine. Men jeg vet at om disse er ute av funksjon/defekt og blendekitt ikke er montert, så vil en få redusert effekt.
Du skriver at turbo er byttet, og ikke er et tema. Men har du sjekket den for slark?
`03 9-3 SS Laser Red 1.8t - BSR Steg 4/5?, demontert/vraket
`04 9-3 SS Black 2.0T Aero - Maptun Steg 5, skal tilbakeføres til orginal stand.
`06 9-3 SC Jet Black 1.8t - Rullende prosjekt.
`06 9-3 SC Arbor Green 1.8i - Min datters bil.
`07 9-3 SC Jet Black 2.0t - Maptun Steg 2 - demontert/vraket
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60 - Steg 1, nåværende bruks/vinterbil.
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60- Hirsch Steg 1, under demontering
`08 9-3 SC Jet Black 1.9 TID - demontert/vraket
`04 9-3 SS Black 2.0T Aero - Maptun Steg 5, skal tilbakeføres til orginal stand.
`06 9-3 SC Jet Black 1.8t - Rullende prosjekt.
`06 9-3 SC Arbor Green 1.8i - Min datters bil.
`07 9-3 SC Jet Black 2.0t - Maptun Steg 2 - demontert/vraket
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60 - Steg 1, nåværende bruks/vinterbil.
`07 9-3 SC Ice Blue 1.9 TID A60- Hirsch Steg 1, under demontering
`08 9-3 SC Jet Black 1.9 TID - demontert/vraket
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 121
- Registrert: 10 sep 2016, 16:08
- Navn: Lars Ove Larsen
- Bil: 2010 9-3 tid 2008 9-5 tid
Re: Mista effekt og masse svart røyk på saab 1.9 tdi 2008
Siden du sier at den tredje er fjærbelastet og står i posisjon ti så tror jeg at det er DEN som "dingsen" er koblet til og at den er åpen. Men hvis de andre er lett bevegelige så kan du være såpass heldig at du kan sette på staget igjen eventuelt kjøpe et oppgradert stag. Så også et alternativ på YouTube om å lime de fast ovenifra på (kl ti)
Tror noe av røykproblemet ditt/går dårlig er at "flapsene" lever sitt eget liv unntatt Nr3. Nå vet jeg ikke hvordan bortprogrammering fungerer men vil tro at alle porter blir satt til å stå åpne.
Tror noe av røykproblemet ditt/går dårlig er at "flapsene" lever sitt eget liv unntatt Nr3. Nå vet jeg ikke hvordan bortprogrammering fungerer men vil tro at alle porter blir satt til å stå åpne.