Hvilke modeller er ekte Saab?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Hvilke modeller er ekte Saab?

Legg inn av Frode N220 » 19 mai 2005, 11:22

Dette skal jo være et diskusjonsforum. Jeg håper dette er et tema for en skikkelig diskusjon.'
Jeg har selv eid noen få Saab-modeller, de fleste av dem "ekte" Saab. Jeg stiller derfor spørsmålet: Hva gjør en modell til en ekte Saab?
- tenningslåsplassering...
- turbomotor?
- Saab-motor?
- ikke en samarbeidsmodell med flere merker...
- ikke med lånte deler fra andre merker/modeller?

92: ikke Saab-motor - likevel en ekte Saab?
93B/F, 95/96 TT: rendyrket Saab?
95/96 V4: Ford-motor?..
94/97 Sonett: ekte med TT, Ford med V4?
99, tidlige modeller: (dårlige) Triumph-motor...
99/90: riktig plassering av tenningslås, Saab-motor, turbo.
Classic900: rendyrket Saab, med Saab-motor, turbo, tenningslås.
600: Saab-Lancia??? En Delta med andre emblemer.
9000: tenningslås, Fiat - Lancia - Alfa Romeo...
GM900: Vectra A for- og bakstilling, osv... Riktig plassering av tenningslås.
9-5: ekte vare?
9-3: Vectra B forstilling...
9-3SS, Cab, SC: ekte Saab til tross for at den "deler" plattform med andre GM-produkter.
9-2X: en japse i forkledning. En forfinet Subaru uten noen form for ekthet?
9-7X SUV: en gammeldags Chevy; for det amerikanske markedet -pyntet for å passe Saab-looken?

Noen objektive momenter. Håper noen er enige/uenige, og kommer med innlegg..
Sist redigert av Frode N220 den 19 mai 2005, 11:56, redigert 1 gang totalt.
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Re: Hvilke modeller er ekte Saab?

Legg inn av Jørgen N237 » 19 mai 2005, 11:44

Frode N220 skrev:Dette skal jo være et diskusjonsforum. Jeg håper dette er et tema for en skikkelig diskusjon.'
Jeg har selv eid noen få Saab-modeller, de fleste av dem "ekte" Saab. Jeg stiller derfor spørsmålet: Hva gjør en modell til en ekte Saab?
- tenningslåsplassering...
- turbomotor?
- Saab-motor?
- ikke en samarbeidsmodell med flere merker...
- ikke med lånte deler fra andre merker/modeller?

92: ikke Saab-motor - likevel en ekte Saab?
93B/F, 95/96 TT: rendyrket Saab?
95/96 V4: Ford-motor?..
97/Sonett: ekte med TT, Ford med V4?
99, tidlige modeller: (dårlige) Triumph-motor...
99/90: riktig plassering av tenningslås, Saab-motor, turbo.
Classic900: rendyrket Saab, med Saab-motor, turbo, tenningslås.
600: Saab-Lancia???
9000: tenningslås, Fiat - Lancia - Alfa Romeo...
GM900: Vectra A for- og bakstilling, osv... Riktig plassering av tenningslås.
9-5: ekte vare?
9-3: Vectra B forstilling...
9-3SS, Cab, SC: ekte Saab til tross for at den "deler" plattform med andre GM-produkter.
9-2X: en japse i forkledning. En forfinet Subaru uten noen form for ekthet?
9-7X SUV: en gammeldags Chevy; for det amerikanske markedet -pyntet for å passe Saab-looken?

Noen objektive momenter. Håper noen er enige/uenige, og kommer med innlegg..
Dette kan diskuteres i det vide og det brede.. Jeg mener at de tidlige modellene med totakter eller V4 på en måte er orginalen, før Saab skiftet litt still sammen med 99.. Her kommer tenning mellom setene og turbomotor.. Men motor i seg er ikke nødvendigvis en ekte saab,. Jeg mener en OG900 med forgasser eller i motor er en ekte saab de også.. Men mener også at etter 1993 er det ikke produsert en ekte saab.

Ekteheten baserer seg på sjel og følelser.. Enig i at en 9-5 er en snadder bil og kunne tenkt meg en, men ikke pga. det er en ekte saab.. Saab 9000 er som kjent et samarbeid, som Saab kom best ifra. Liker disse men noen faktorer gjør dette til en ikke helt ekte saab: Panser går feil vei,tenningen er montert ved rattet og motor på tvers.

V4 derimot er en ekte Saab, nærmere en mordernisert orginal kan man ikke komme. Det som gjør denne ekte er følelsen.

Mine meninger kommer her:
Saab 92: Orginalen..
Saab 93,95, 96 TT: Videreførng av orginalen
Saab 95, 96 V4: Den første virkelige morderniseringen slik jeg ser det.
97/Sonett: Ikke helt ekte dette
99, riktig plassering av tenningslås, Saab-motor, turbo.
Classic900: rendyrket Saab
600: Gjelder ikke engang
9000: Liker denne, men ikke helt samme følelse/sjel som ekte modeller
GM900: Bastard
9-5: Mye opel, men samtidig en god følelse
9-3: Mer ekte en en GM900, men ikke helt...
9-3SS, Cab, SC: Saabfølelsen er ikke sterk her. Mangler Combi coupe
9-2X: Fint kjøretøy, men ikke saab i det hele tatt. Mangler det meste på å være ekte. JapCrap
9-7X SUV: SUV passer ikke saab i det hele tatt. Uekte barn av et uheldig forhold


Ekte Saab, generasjon 1:
*92
*93
*95 (Både TT og v4)
*96 (Både TT og v4)

Eksperiment som ikke sitter helt:
*Sonett

Ekte Saab generasjon 2:
*99
*OG900

Udefinerte:
*9000

Diverse samarbeid som har blitt gode biler, men ikke helt ekte:
*9-3
*9-5
*9-3SS,SC og cab

Barn av et uheldig forhold:
*GM900
*9-2X
*9-7X


Håper denne diskusjonen fortsetter..

MVH
Jørgen

PS: Ikke umulig at det kommer mer her utpå kvelden..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 19 mai 2005, 11:55

GM900: Vectra A for- og bakstilling, osv... Riktig plassering av tenningslås.
9-5: ekte vare?

Kommentarer:
GM900 og første 9-3 hadde forstilling fra Vectra A og bakhjulsoppheng fra Astra A.
9-5 har bunnplate og bakhjulsoppheng fra Vectra B.

Jeg som kjører SAAB Croma vil vel være tilbøyelig til å kalle alle modeller unntatt 600, 9-2x og 9-7x for ekte SAAB. For 9000 sin del så mener jeg et samarbeidsprosjekt ikke kan være diskvalifiserende, det var jo kun døromrammingen som var likt på 9000, Croma, Thema og 164. Etter en stund krasjet hele samarbeidet pga store forskjeller i kravene til bilen. Og nøkkelplasseringen ble som den ble fordi det var et markedskrav, folk ville ikke ha sære biler med gulvplassert nøkkel (selv om det selvfølgelig er det beste).

Ng900 ble presset gjennom av GM, men få SAABer har sett så SAAB ut som den. Det var først når en satte seg inn å kjørte at GM åpenbarte seg i form av elendige kjøreegenskaper. Heldigvis ble bilen gradvis forbedret fram til og9-3 kom.

9-5 ble en trang liten bil innvendig til tross for store yttermål pga plattformen fra Vectra B, det mener iallefall alle som har kjørt storebror 9000. Men den er absolutt en ekte SAAB med topp sikkerhet, komfort og kjøreegenskaper. 98 modellene hadde ennå ikke fått oppgradert bakhjulsopphenget og falt gjennom på kjøreegenskapene. Men fra 99 ble det bedre, og 02 modellene ble jo riktig morsomme å kjøre :)

9-3SS er blåkopi av nye Vectra, en ser tydelig at bakdørene er juksetilpasset for å se litt SAAB ut. Og opelmotorer på alle varianter falt meg dårlig i smak. Men kjøregleden jeg opplevde med en gang jeg begynte å slippe ut clutchen tok bort all tvil om at dette var en ekte SAAB, beste bil de noengang har laget, og endelig en med bedre kjøreegenskaper enn min gamle 9k. Hadde jeg ikke hatt ører... ;D
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 19 mai 2005, 12:10

Jeg som kjører GM900 vil ikke kalle det bastard/barn av uheldige forhold, men heller livsviktig utviklet modell for Saab. Uten samarbeidet med GM og den nye GM900 kunne det gått riktig ille.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 19 mai 2005, 12:27

Ok, man er Hardcore GSV entusiast om man mener 9-5, ng900, og9-3 og ng9-3 er uekte eller halve opler. :P :lol:

Men de som er "uekte" i mine øyne er den lanician som jeg forøvrig aldri har sett som Saab :?, 9-2X og 9-7X. Resten skikkelig Saab i mine øyne. :absolute: 8)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 19 mai 2005, 12:42

White skrev:Jeg som kjører GM900 vil ikke kalle det bastard/barn av uheldige forhold, men heller livsviktig utviklet modell for Saab. Uten samarbeidet med GM og den nye GM900 kunne det gått riktig ille.
Jeg har litt problemer selv med GM900.. Tror bilen hadde blitt veldig mye bedre med en annen samarbeidspartner enn GM.. Men enig i at dte var en utrolig viktig modell for Saab.. Men det er som sagt en uheldig samarbeidspartner for saab.. Helt ærlig tror jeg det hadde gått mye bedre med saab om Ford hadde overtatt store deler.. Volvo er et prakteksempel på dette.
angry_saab skrev:Ok, man er Hardcore GSV entusiast om man mener 9-5, ng900, og9-3 og ng9-3 er uekte eller halve opler.

Men de som er "uekte" i mine øyne er den lanician som jeg forøvrig aldri har sett som Saab , 9-2X og 9-7X. Resten skikkelig Saab i mine øyne.
Ikke helt enig her.. Er ikke GSV entusiast, klart bilene utvikler seg.. Den eneste jeg føler meg helt sikker på egentlig av de bilene du sier er GM900, den er ikke ekte, men9-5 og OG9-3 har jeg ikke problemer med.. Litt usikker hvor jeg skal plassere de..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Ekte SAAB

Legg inn av Bent N208 » 19 mai 2005, 17:20

Håpløs diskusjon,,, med tiden forandrer alt seg med tanke på samarbeid osv. SAAB er SAAB enn så lenge med produksjon i Sverige er nå min mening da. :lol:

"" forøvrig tror jeg ikke SAAB hadde eksistert i dag uten GM ""
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Re: Ekte SAAB

Legg inn av Jørgen N237 » 19 mai 2005, 17:37

Bent N208 skrev: "" forøvrig tror jeg ikke SAAB hadde eksistert i dag uten GM ""
Det tror jeg, men da hadde det vært samarbeid med noen andre..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
jan N014
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 03 mar 2003, 01:00
Sted: Sørum

Legg inn av jan N014 » 19 mai 2005, 19:25

Mange av holdningene som i denne diskusjonen er skyld i at Sabb er hvor Saab er i dag og en av verdens minste bilprodusenter.

Saab ledelsen og kundene har hele tiden vært noen få entusiaster, som ikke har ønsket samarbeide med andre, kritisert alle nye modeller, avvist enhver tanke om stv (5 dørs combi er hvad folket ønsker, påstod man!)
9-3 SC kommer MANGE år for sent -er jo gammel før den kommer i salg, og Korea biler har tatt over designet for lenge siden......

Eneste grunn til at merket fortsatt lever er inntjeningen fra cab. modellen, hovedsakelig i USA.

Volvo (samme filosofi: sikkerhet og litt status til folket) har endret fasong, fra DUBLO til "lego" men har alltid solgt stv'er. i bøtte og spann.......
Må jo innrømme at den butikken gå brukbart, på tross av flere lite vellykkede samarbeids prosjekter.
I dag er det også sminkede Focuser og Mits... men ingen bryr seg !

Saab er kanskje det merket som får mest kritikk av egne tilhengere !!

Tenk litt på det........... :oops:

jkl

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 19 mai 2005, 19:36

Spørsmål:
*99:
Hadde denne tenningslåsen mellom setene fra starten?
*GM900/9-3:
Hva var de tekniske forskjellene på disse modellene? Se bort fra det kosmetiske. Når 9-3 fikk ny motor var vel nettopp oppe i en annen tråd. Men, hva annet? Mener å ha hørt at den bl a fikk B-Vectraens forstilling - noe som gjorde den bedre å kjøre...
*9000:
det var jo kun døromrammingen som var likt på 9000, Croma, Thema og 164.
Er dette riktig? Jeg trodde det nesten bare var skjermene m tilbehør som var forskjellig på disse bilene?
*9-5:
Er 9-5 i sin helhet basert på samme plate som Vectra B? Betyr det samme for- og bakstilling, fra starten til d d?
Er virkelig 9-5 mindre enn Cromaen, unnskyld 9000? Noen som har noen faktiske tall på dette? Det føles ikke slik for meg...
*9-3SS/cab/SC:
Har denne bilen "samme" karosseri som Vectra C? Det er i alle fall svært vanskelig å se dette på SC og Vectra Caravan... Det er dessuten merkelig at 9-3 virker så mye mindre enn Vectra; samtidig som Vectra C er mindre enn 9-5 - som er basert på den gamle og mindre Vectra B :?

Jeg spør av uvitenhet, og vil gjerne lære :)

PS
Noen som har sett noe til det som skal bli 9-6, eller dens original i Subaru-skikkelse?
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 19 mai 2005, 19:48

For meg så er det de Saab`ene jeg har hatt selv som er "ekte" Saab`er for meg. (Og jeg blåser faktisk i hva andre sier :lol: :lol: )

99 turbo
99 delebil (som var så bra at jeg brukte den hele våren/sommeren før jeg tok gearkasse jeg skulle ha til 99 turboen).
og900 T8
og900 T16 Aero
NG900 CAB SET

Var ikke mange biler på 70-80 tallet som hadde skivebremser rund baut og stålbjelker i dørene 8)

Saab er for spesielt interesserte og jeg er en av dem.........
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 19 mai 2005, 20:45

Kongpetrus skrev: Saab er for spesielt interesserte og jeg er en av dem.........
Hvis man spør en som ikke kjører SAAB så vil de garantert si at SAAB oppfattes som sært :roll: , gjerne med sære eiere også . Isåfall er jeg en av dem :D :absolute:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 19 mai 2005, 21:19

TurboLars N384 skrev:
Kongpetrus skrev: Saab er for spesielt interesserte og jeg er en av dem.........
Hvis man spør en som ikke kjører SAAB så vil de garantert si at SAAB oppfattes som sært :roll: , gjerne med sære eiere også . Isåfall er jeg en av dem :D :absolute:
Er enig i dette.. Med ekte saab mener jeg også saaber jeg kunnet Tenkt meg.. Jeg kommer nok til å bytte til en Saab et eller annet senere enn 2000 modell innen et til to år.. Mest pga. følelsen av å ha noe nyere.. Men kunne samtidig tenkt meg en 96 V4 eller 900 turbo eller 99 eller.... Kan fortsette på den remsen.. Men om jeg skulle kjøpt bil mellom 1994 og 1998 modell hadde jeg sviktet saab.. Enten til honda eller kansje Audi eller kansje.. Altså, jeg liker annet enn saab også.. Men heller en 1993 Saab 900 enn en 1998 BMW eller Toyota eller Kia.. Igjen kan jeg fortsette i det lange..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
TorB_N399
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 13 okt 2004, 01:00
Sted: Sandnes

Legg inn av TorB_N399 » 19 mai 2005, 21:25

min kortfattede (?) oppsummering av dette er som følger:

SAAB er en bil for entusiaster som vet å sette pris på ingeniørkunst fra en liten fabrikk i en liten avkrok i verden.
Disse ingeniørene har alltid gjort så godt de kan med små midler og med vanskelige blåruss-eiere (først Wallenberg-familien og deretter GM) for å konstruere en særegen bil.
De fleste modellene har deler/motorer/karosseriutvikling fra andre større produsenter og det er nok ganske lurt, dermed er penger blitt spart som er brukt til å få resten av bilen bedre.

Hvis vi ser på dagens modeller som mange med et fnys kaller for "Opel", så er nok det like sant som at Audi er ei Folkevogn og at Alfa Romeo er en Fiat i finklær. Er det noen som sier at Audi A4 er en oppstæsjet Passat??
Det er vel akkurat det den er, like mye som at 9-3SS eller 9-5 er styla Vectraer.
De siste SAAB'ene er bygget på samme platform som Vectra, Signum og mangle flere i GM konsernet, akkurat som dagens A4, Passat og Superb er bygget på samme platform.

Hvis du har kjørt Vectra, 9-3SS og 9-5 og synes at kjøreegenskaper, kvalitetsfølelse, design osv. er like i disse, så bør du skifte merke til Toyota. Alle er bygget av mange de samme delene, men de er nok ikke sammensatt på den samme måten (slik som man kan bygge mye forskjellig av de samme Lego klossene :wink: )

Min oppfatning er at SAAB designer veldig bra biler med små midler, det er et markedsføringsproblem at SAAB ses på som Vectra i nytt design. Her følges ikke retningslinjene fra GM som sier at SAAB skal være GM's premium-merke i Europa. 9-3SS burde blitt lansert først og vist fram nyhetene før Vectra kom som mainstream modellen.
Vi trenger ikke se lenger enn til Audi- Volkswagen-Skoda, som lanserer ny teknologi og design nettopp i den rekkefølgen. "Alle" kan tenke seg en Passat som ligner på A6, men bare hvis A6 kommer først. Det blir ikke det samme hvis man sier: " se på den nye A6'en min, samme design som den nye Passaten..."

Jeg er selv godt fornøyd med min SAAB som jeg anser som en ekte SAAB. Den bygges riktignok på samme platform som Vectra og deler motorblokk med mange GM motorer, men det er noe ubestemmelig som finnes i SAAB og ikke i andre biler (bl.a. Vecta), alle de praktiske små detaljene, sikkerheten som er bygget inn, den herlige turbomotoren med Trionic motorstyring. Jeg har prøvd Vectra og vet dermed at SAAB ingeniørene har jobbet godt med de felles hjulopphengene bilene i prinsippet deler - de føles helt forskjellige å kjøre.

Puh, så var det sagt :-k
TorB,
N399, 9-3 SS Aero :-)

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 19 mai 2005, 21:35

Helt enig TorB! Nå slapp jeg å skrive det ned! :D :lol:

Men entusiaster er vel ikke de eneste som kjører Saab? Da mener jeg at en entusiast er medlem i klubben her eller lignene. Hvis det kun var entusiaster som hadde Saab ville de kanskje solgt enda dårligre en det de gjør.. Eller så kan det forklare det "dårlige" salget. :lol:

Svar