Veivhusventilasjon p? T7

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 25 mai 2005, 13:36

saabstril skrev:service intervallet er hver 20000 km,men anbefalt hver 10000 km,er faktisk mest i norge problemene oppstår med ulyd i balanse systemet.står også i service hefte at under vanskelige/harde kjøreforhold som kø kjøring,små kjøring,da kreves hyppigere olje skift.som vi etter min mening har nok av i norge
Hvis det står 20.000km i boka og anbefalt 10.000km så kan jeg garantere at saab verkstedet bruker 20.000km.

Når jeg kjøpte OG900T16`en for 6 år siden hos Saab, så tok de service og byttet olje før jeg fikk bilen, de klistret på lapp inne i dørkarmen for neste oljeskift og gjett to ganger: 20.000km (og hvis jeg husker rett så står det 10.000km på OGT16).

Brukeravatar
saabstril
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 52
Registrert: 24 mai 2005, 01:00

Legg inn av saabstril » 25 mai 2005, 19:41

som du sikkert vet det ikke bare i norge det selges saab,problemet er ikke litt så stort i sverige eller nedover i europa,problemet er heller ikke stort hvis du kjører bensin bil som taxi da oljen e så godt som varm hele tiden,og km triller fort,men eg fikk anbefalt da eg kjøpte min saab om å holde 10000 km intervalene i stede for 20000 km.vet ikke hva noen andre her e blitt fortalt.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 26 mai 2005, 11:58

Alle seriøse SAAB turbo-eiere jeg kjenner bytter olje hver 5000 km. Hvis en liker å kjøre aktivt så er det en billig forsikring å bytte oljen litt for ofte. Ved mye hard belastning vil varmen fra turboen svekke oljens egenskaper. Bruker du motorvarmer hele året og kjører med hatt så holder det å bytte hver 10 000 km.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 26 mai 2005, 12:10

WORD!!! 8)
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 26 mai 2005, 12:47

Trond N47 skrev:Alle seriøse SAAB turbo-eiere jeg kjenner bytter olje hver 5000 km. Hvis en liker å kjøre aktivt så er det en billig forsikring å bytte oljen litt for ofte. Ved mye hard belastning vil varmen fra turboen svekke oljens egenskaper. Bruker du motorvarmer hele året og kjører med hatt så holder det å bytte hver 10 000 km.
Stemmer med i koret til "frkristiansen" :D

Kjører selv med "virituell hatt", 99% langkjøring, bruker ikke motorvarmer. Kjører 16mil hver dag på e-18 (tur/retur jobb) og da holder det med hver 10.000km (4-ganger i året).

Brukeravatar
HappyCamper
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 51
Registrert: 23 aug 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av HappyCamper » 27 mai 2005, 14:29

Saab har løst dette problemet med å utvide garantien.

Trollhattan blog

Når man skal kjøpe bruktbil med T7 motor, er det viktig at sevicer er fulgt og at alle kvitteringer er tatt vare på og fåes med bilen, ellers er man like langt hvis motoren raser.

Svar