Iridium pakke fra USA

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
900T16V N479
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 46
Registrert: 24 aug 2004, 01:00

Iridium pakke fra USA

Legg inn av 900T16V N479 » 28 mai 2005, 19:58

Har montert nye type Iridium tennplugger fra NGK i OG900 SAAB'en min
Betalte 51$ for 4 stk. (ca. 85 kroner pr. plugg)

Subjektivt følte jeg pluggene ga en mer bestemt og raskere akkslerasjon og en roligere tomgang. Platinum pluggene jeg tok ut, så OK ut så disse tar jeg vare på.

Fordelen med disse pluggene skal være lengre levetid og mindre missteninng + noe som heter "quenching"?

Se evt. denne linken på engelsk for "quenching"

http://www.ngk.com/sparkplug411.asp?kw=Quenching&mfid=1

Verden vil bedras så jeg legger ved disse 2 linkene for en mer balansert vudering av disse Iridium pluggene

http://www.saabworks.com/projects/sparkers.html
http://www.max-boost.co.uk/max-boost/ignition.htm

Denne linken kan også være informativ: :?

http://www.ngk.com/images/NGKsparkplugNum.gif

Etter hva jeg har hørt kommer denne type plugger kun original montert i enkelte Peugeot modeller her i Europa

Har også et spm. til forumet:

Når akslerasjon er hard i f,eks 3 gir og jeg slipper gass og clutch samtidig, faller nåla på turtelleren som et ”bly lodd” helt til hele dashbordet lyser som et Juletre ...

Har renset tomgangs regulatoren, mente å huske at det er "noe annet" som skal renses/justeres???
[/code]

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 29 mai 2005, 11:22

Der skal sitte en demper som gjør at den ikke går helt ned på tomgnag før etter ca. 3 sekunder. Denne pleier vere defekt og da hender det du beskriver. Jeg fant til slutt en som virket, og da var problemet løst for meg.( OG900t16)

Anders

900T16V N479
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 46
Registrert: 24 aug 2004, 01:00

Legg inn av 900T16V N479 » 29 mai 2005, 13:20

Kan du være litt mer konkret, hvor er ventilen lokalisert? Hvor kan jeg skru ..... :oops:

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 29 mai 2005, 13:33

Det er ingen ventil, men en demper. Sitter ved gass-spjeldet, ligner på en mini vakum-klokke.ca 5cm i diameter. Når den er i orden skal den stoppe gass.staget fra å gå helt til bake før det har gått ca. 3 sek.
Viss du ikke finner den,kan den jo mangle?? Sikkert noen her som har bilder

Anders

900T16V N479
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 46
Registrert: 24 aug 2004, 01:00

Legg inn av 900T16V N479 » 29 mai 2005, 14:36

På et bilde av et motor rom fra FINN.no ser jeg en "vacum klokke" plassert mellom luftmasse måleren og olje peileren

Hos meg manglere denne. Kan se at 2 utganger på innsugsmanifoilen er blendet med en gummi hette.....

Bilen min er en SAAB 900 16T 1989 Mod.

Pris på ny? eller er det skrap handleren jeg må oppsøke evt.?

Link til bilde på finn:

http://www.finn.no/finn/viewimage;pdc=1 ... 49.000%2C-

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 29 mai 2005, 15:38

Det er denne jeg mener. Jeg hadde problem med å finne en som var i orden hos huggerne. De aller fleste var defekte. Tror de var dyre nye,men husker ikke pris... Få deg en ny, og juster den slik at den bruker ca.3 sek.på å gå ned til tomgang, så tror jeg det virker.

Anders

900T16V N479
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 46
Registrert: 24 aug 2004, 01:00

Legg inn av 900T16V N479 » 29 mai 2005, 15:53

:D

Svar