apc box (justering)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

apc box (justering)

Legg inn av Pancho N497 » 06 jun 2005, 18:13

noen som har vært borti denne apc boxn?

Bilde


Bilde


Bilde

finner den ikke på popeye sin liste (http://popeye.rty.nu/2004/apc_xls.htm)

bilen er en 1984 900 t-16.. er importert fra tyskland..
Sist redigert av Pancho N497 den 08 jun 2005, 18:07, redigert 1 gang totalt.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 06 jun 2005, 18:16

Det er den gamle typen APC, 14 (13) pinner på 1 rad, usikker på årsmodeller den satt på men det var vel fram tom. `85 ihvertfall. Ligger under baksetet.
Den "nye" har 25 pinner på 2 rader og ligger i venstre forskjerm.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 06 jun 2005, 18:22

er klar over det.. 14 pinner og den 10ende mangler.. men fant den ikke i lista over apc boxer..
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 08 jun 2005, 18:06

har fått loddet inn nye motstander i boxen min og prøvd meg på å justere men får det ikke til.. får det ikke stabilt slik jeg vil.. er det visse verdier som skal være på potmeterne originalt? slik at det går justere den tilbake slik den var? er komment helt ut av hvordan de sto før, vet sånn ca men er ikke helt sikker..
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 08 jun 2005, 20:45

ingen som kan hjelpe? skal ikke potmeterne ha en viss motstand originalt? slik at man kan justere det tilbake? la merke til en ting når jeg kjørte uten apc boksen, grunnladetrykket var bare på 0.3bar..
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 08 jun 2005, 21:34

Sjekk

http://www.900aero.com/

der står det om den gamle også!

Skru inn WG staget ditt 5 runder, du skal ha mellom 0.4 0g 0.45 i grunntrykk

mener 4 turn er 0,1, (eller var det 2 turn?)

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 09 jun 2005, 07:12

4 runder er 0,1 bar, mener det var det jeg fant ut hos meg.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 09 jun 2005, 09:23

Ei runde er 0,02 bar, for å få 0,1 bar auke må en altså skru 5 runder.

Men, det er ikkje alltid å skru opp trykket er løysinga, det kan då hende at det lek luft ein eller annen plass, slik at grunnladetrykket sekk pga. det. Er den orginale plomberinga på plass er det somregel andre forhold som gjer at grunnladetrykket er lavt.

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 09 jun 2005, 18:36

ingen som vil gi meg verdiene på p og f poten? :D
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 293
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 09 jun 2005, 21:13

Prøv F-pot'et på 3-400 ohm. Det skulle være rimelig beskjedent. Skru så P-pot'et helt mot venstre og deretter en kvart omdreining mot høyre. Dersom det da er stabilt kan du øke F-potet en smule. Er det ikke stabilt så må du skru P-potet bittelitt mot venstre igjen.
Poenget er at F-pot'et setter max trykk. P-pot'et er en reguleringsparameter og er utrolig følsomt. En bitteliten endring og vips så blir systemet dønntregt eller ustabilt. En løsning på dette kan være å erstatte P-pot'et med et 5 eller 10-tørns pot. P-pot'et må justeres ørlite hver gang du prøver en ny F-pot-innstilling. Økt verdi på F-pot = økt trykk.
Tolmodighet og en stødig, fintfølende hånd på P-pot'et løser nok problemet :)

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

trykk

Legg inn av Petter 900 T » 09 jun 2005, 21:21

løsne kabelen, ha apc'n i fanget når du tester.

da slipper du å krabbe frem og tilbake hele tiden

petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 09 jun 2005, 21:23

kvark skrev:ingen som vil gi meg verdiene på p og f poten? :D
Om du ser på den lista du linka til, eller her: http://www.900aero.com/main/tech_main_apcmod.htm kan du sjå verdiane for kva potane har orginalt. Men når boksa di ikkje er på lista finns det eit problem.
Du har ikkj dei gamle orginale motstandane då, slik at du kan måle?

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 10 jun 2005, 06:35

har det samme potmeterne men har bytta ut 2 motstander.. prøvde meg på noen tall jeg fant igår å det så til å funke.. men skal få bilen til å gå skikkelig før jeg bynner å fin justerer.. får låne en ny luftmassemåler idag for å teste om det er den.. bilen mangler liksom det "kicket" også lugger den den når du kommer opp i turtall og får høyt ladetrykk..
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 10 jun 2005, 08:22

Lugginga kan være trykkvakta, skru inn skruen 1,5 runder!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 10 jun 2005, 15:42

er nok ikke trykkvakta :) er ikke sånn nykking. men har bytta lmm nu å det funka kanonbra :D no more nykking :D
men er det noen som har lyst å måle potmeterne sine å pm'e dem til meg? bynner og bli lei av å kjøre å justere nuh.. blir bare anmeldt tel slutt for svinkjøring :D
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Svar