Diesel

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Diesel

Legg inn av Morten-N146 » 08 jun 2005, 11:23

Har begynt å kjøre ganske mye i jobben og vurderer å bytte til en diesel. Noen som har erfaringer med 9-3 diesel. Forbruk, svakheter osv.

Takknemlig for tilbakemeldinger.

Har funnet en ganske billig en med "høy" km

http://www.finn.no/finn/car/object;pdc= ... 7948&pos=2
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 08 jun 2005, 14:29

Jeg har bare positivt å si om en 2,2 TiD, hadde sjøl en -99 9-3SE i halvannet år. Lå på 0,5-0,6 på langkjøring, litt mer om vinteren pga varmeren, men hadde turer som jeg kjørte den ned enda mer, faktisk under 0,4 men da var det 80kmt i snitt og skjørt egg på pedalen... :lol:

Pass på å få med parkeringsdieselvarmersystemet, det er greit og ha. Koster 5 lapper og ettermontere.... :?

Og sjekk at AC/ACC fungerer, problemer med kompressorene på de der.

Lykke til!
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 09 jun 2005, 12:07

Jeg vurderer det samme selv, enten diesel eller 154/150 hk 9-3..
Styrer med DAB og AUX

Saab90
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 262
Registrert: 11 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 2253
Navn: Bernt
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Legg inn av Saab90 » 09 jun 2005, 15:09

Jeg har kjørt endel 9-5 2.2TiD, det er vel akkurat samme motoren? Kommer man over dieselknatringa, og det gjør man når man tenker økonomi, så finner man ut fort at det er en sterk motor. Jeg synes den er passe kvikk også (er heller ikke vant med det verste av biler heller). Hvordan er det med den chiptrimminga til den motoren, merker man stor forskjell med 145hk? Går dieselforbruket litt ned etter chiptrimming?

Brukeravatar
jan N014
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 03 mar 2003, 01:00
Sted: Sørum

Legg inn av jan N014 » 09 jun 2005, 15:36

Har / har hatt 2 stk diesel Saaber.

En 9-3 2001 TiD.
Kjørt ca. 70.000 km med den både standard (125hk/280Nm) og med Chips/ boks omprogrammert av Flissundet til 160 Hk / 320 Nm.

Kjører nå en 9-5 Vector aut. 2003 TiD. (med boks 145 hk/ 350 Nm).
Funker helt perfekt den også!!

Forbruk før og etter boks er ca. samme, gasser kanskje litt mer....??

Kjøpte begge bilene nye og kan anbefale begge.
At det ikke er verdens mest moderne motor, merker man kun på tomgang.

115 hk motoren kan justeres +/- 5 % med tech II
125 hk motoren kan justeres +/- 3 % med tech II

Boksen til 9-3 TiD med 160hk/320Nm ligger i kjelleren og er billig til salgs!

jkl

Svar