apc box (justering)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 11 jun 2005, 20:36

ingen som kunne ha ohma potmeterne sine?
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 12 jun 2005, 08:04

F= 174, P=15,3K. Dette er orginalinnstillinger i min gamle 14 pin box (nr. 75211818) målte dem før jeg begynte å skru :)
Triminnstillinger F=330, P= 17,4K
Men alle disse boksene vil ha noe forskjellige innstillinger. Det er jo en grunn til at det sitter potmeter og ikke faste motstander der, boksene er justert individuellt fra fabrikk (Elektroux) pga variasjoner i komponentverdier ellers i boksen.
Trimtips (som nevnt før her) F er ikke spesiellt følsom, kan med fordel settes til f.eks 250-300 ohm. Juster P ned til ca 15K og prøv. Om trykket stiger saaakte, juster P oppover. P potten er meget følsom, typisk en halv mm er en stor forandring :)
Viktig er at grunntrykket er rett på forhånd ellers virker det ikke! 0,4 -0,45 bar.
Lykke til!

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 12 jun 2005, 11:20

tusen takk :D skal prøve det der. :D
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 12 jun 2005, 14:46

gul 900 skrev:F= 174, P=15,3K. Dette er orginalinnstillinger i min gamle 14 pin box (nr. 75211818) målte dem før jeg begynte å skru :)
Triminnstillinger F=330, P= 17,4K
Men alle disse boksene vil ha noe forskjellige innstillinger. Det er jo en grunn til at det sitter potmeter og ikke faste motstander der, boksene er justert individuellt fra fabrikk (Elektroux) pga variasjoner i komponentverdier ellers i boksen.
Trimtips (som nevnt før her) F er ikke spesiellt følsom, kan med fordel settes til f.eks 250-300 ohm. Juster P ned til ca 15K og prøv. Om trykket stiger saaakte, juster P oppover. P potten er meget følsom, typisk en halv mm er en stor forandring :)
Viktig er at grunntrykket er rett på forhånd ellers virker det ikke! 0,4 -0,45 bar.
Lykke til!
Hvor høyt blir turbotrykket med de verdiene der?? (trimverdiene) Har du byttet motstand?

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 12 jun 2005, 15:03

Griffin_N430 skrev:gul 900 skrev:
F= 174, P=15,3K. Dette er orginalinnstillinger i min gamle 14 pin box (nr. 75211818) målte dem før jeg begynte å skru
Triminnstillinger F=330, P= 17,4K
Men alle disse boksene vil ha noe forskjellige innstillinger. Det er jo en grunn til at det sitter potmeter og ikke faste motstander der, boksene er justert individuellt fra fabrikk (Elektroux) pga variasjoner i komponentverdier ellers i boksen.
Trimtips (som nevnt før her) F er ikke spesiellt følsom, kan med fordel settes til f.eks 250-300 ohm. Juster P ned til ca 15K og prøv. Om trykket stiger saaakte, juster P oppover. P potten er meget følsom, typisk en halv mm er en stor forandring
Viktig er at grunntrykket er rett på forhånd ellers virker det ikke! 0,4 -0,45 bar.
Lykke til!


Hvor høyt blir turbotrykket med de verdiene der?? (trimverdiene) Har du byttet motstand?
Ca 1 bar. Byttet ingen motstander, så trykket sank fort. Byttet til en 25pin boks senere som jeg loddet litt i.

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 12 jun 2005, 16:25

jeg har byttet motstander da.. prøvde det å fikk tenningsbank i 3 og 4 gir.. men du har kanskje bensinchip? tror det blir bedre hvis jeg får det..
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Navn: Per Arne Ralle
Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 12 jun 2005, 19:32

hei...

kan d ikke heller være en fordel å kjøre med standard instilninger av pot.metrene til APC boxen a?
å så heller sette inn en motstand(les: pot-meter) i serie med trykktransmitteren a? så lurer en heller apc boxen til å tro at man kjører med et lavere ladetrykk....
tror det står mere om d på http://www.900aero.com
Per Arne Ralle
N369

"My drinking team has a racing problem"

05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700

Svar