Demontering av ventiler (T16)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Demontering av ventiler (T16)

Legg inn av TurboKK N473 » 26 mai 2005, 20:31

Hei!

Nå skal eg skifte toppakning på bilen min (900 -86 T16), og tenkte å bytte ventiltetningane samtidig. Er det en jobb eg kan gjere sjølv, eller må eg få en "ekspert" til å gjere det? Eg er ingen ekspert sjølv, men klare no å gjere litt :)

Andre ting eg bør gjere med toppen samtidig? Bortsett fra å rense ventilane for sot/koks?

Og ellers andre kommentarar/tips med tanke på toppakningsbytte?
Sist redigert av TurboKK N473 den 21 jun 2005, 22:25, redigert 1 gang totalt.
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
saabstril
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 52
Registrert: 24 mai 2005, 01:00

Legg inn av saabstril » 26 mai 2005, 22:08

å skifte ventiltetninger er ingen heksekunst,kan være litt komlete hvis du ikke har rette utstyret til å fjerne spennet på ventil fjærene,
andre ting eg ville anbefalt er mulig en liten planering og kansje en trykktesting når du først er i gang,mulig ventil setene burde vært slipt.mulig at også ventilene kunne vært justert,

Bare en seriøs anbefaling fra meg for en gangs skyld.

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 26 mai 2005, 23:45

saabstril skrev:å skifte ventiltetninger er ingen heksekunst,kan være litt komlete hvis du ikke har rette utstyret til å fjerne spennet på ventil fjærene,
andre ting eg ville anbefalt er mulig en liten planering og kansje en trykktesting når du først er i gang,mulig ventil setene burde vært slipt.mulig at også ventilene kunne vært justert,

Bare en seriøs anbefaling fra meg for en gangs skyld.
Planering, trykktesting og sliping, er det noko ein kan gjere sjølv? Eller er det enklast å overlate til eit verksted eller liknande? Kor mykje må eg rekne med å betale for at eit verksted skal gjere det?
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
saabstril
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 52
Registrert: 24 mai 2005, 01:00

Legg inn av saabstril » 27 mai 2005, 11:34

har du utstyret og kompetansen til å gjøre det selv går det nok,men eg ville anbefalt og levere fra meg toppen så slipper du i vert fall at noe skulle gå gale,vet i hvert fall at sylinderservice i bergen tar rundt 1800 kr for planering og trykktesting,ikke sikker på hvor mye ekstra det ville blitt med en eventuellt ventilsliping.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 27 mai 2005, 11:38

Det må du nok overlate til et verksted. Dyrt kan det også bli. Ta av toppen og begynn med ventiltettingene du, så ser du hva mer som behøves. Planheten kan du måle selv, se hvordan ventilsetene ser ut, og drei rundt kamakslene så du ser hvordan ventilene tetter når de er lukket. Ventilene kan ikke justeres på T16. Kjøp Haynes bok og verktøy til å trykke sammen ventilfjærene før du begynner.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 28 mai 2005, 01:43

Sarpsborg motorverksted utfører planing, syrevasking og trykktesting for rett i underkant av 700kr. Det er verdt det.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 20 jun 2005, 14:23

Trond N47 skrev:Kjøp Haynes bok og verktøy til å trykke sammen ventilfjærene før du begynner.
Kvar får eg kjøpt det verktøyet eg trenger?
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 20 jun 2005, 14:37

biltema

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 20 jun 2005, 14:44

Slik?
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=82443

Funkar det her også?
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=82439

Men kan verktøyet fåes kjøpt andre stadar? På spesielle butikkar? So eg ikkje treng å bestille. (Er ingen biltema i nærheita..)

Edit: Fikk kjøpt hos mekonomen. Ganske greit når eg kan hente vara på det lokale mekonomen-verkstedet dagen etter eg har bestilt :)
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 20 jun 2005, 20:55

Er det nokon som kan gi ein sopass utfyllande beskrivelse på korleis eg skiftar ventiltetningane, at eg klarer å gjere det? :)

Eller står det i Haynes boka? (Har den ikke her)
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 21 jun 2005, 22:23

Ok.. No har eg demontert kammane og ventiltrykkarane. Har også fått tak i verktøy (ventilfjørspenne) hos mekonomen. Men det kan eg ikkje bruke soklart. Ventilseta er for langt nede, so verktøyet når ikkje ned.

Forskjellen på det eg kjøpte på mekonomen og det som er bilde av på biltema, er at det fra mekonomen går berre an å justere på den enden som skal trykke på ventilen nedanfrå.

Nokon som har noko tips til meg så eg kunne fått ut ventilane i kveld? :?
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 22 jun 2005, 08:08

Hvorfor skal du skifte ventiltetninger ?? Er du sikker på at de lekker, husk det er ikke Ford du kjører. Jeg har skiftet noen topper på SAAB, og aldrig vert bortig at ventiltetningene hadde vert moden for skifting.

Skal du ha ut ventilene må du kjøpe sørste verktøyet på Biltema som er spesiallaget for 16v biler.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 22 jun 2005, 13:36

Øyvind skrev:Hvorfor skal du skifte ventiltetninger ?? Er du sikker på at de lekker, husk det er ikke Ford du kjører. Jeg har skiftet noen topper på SAAB, og aldrig vert bortig at ventiltetningene hadde vert moden for skifting.

Skal du ha ut ventilene må du kjøpe sørste verktøyet på Biltema som er spesiallaget for 16v biler.
Tenkte berre at når eg først hadde av toppen, so kunne eg skifte dei, i og med at bilen har kjørt 300.000 km. Men no lurer eg på om eg skal orke å slite med det, då eg ikkje har gjort det før, og kompresjonen var jo bra, og ingen blårøyk fra bilen.

Trur kanskje eg nøyar meg med plansliping :)
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Legg inn av saab9000aero » 22 jun 2005, 18:55

når du først har toppen av og mulighet til å skifte tetningene ville eg ha tatt meg den ekstra tiden å skiftet tetningene,eller eventuellt levere den inn å få gjort det.

det kan Bli så mye ekstra arbeid for deg dersom du ikke gjør det no,og de ryker om 10000 km.lettere å gjøre det skikkelig med en gang enn å måtte ta det igjen om en liten stund.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

mMm

Legg inn av Pål N526 » 23 jun 2005, 13:30

de ryker ikkje:P sånn er det bare..

Svar