Bensin Kvalitet

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Glenn N101
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 391
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Narvik

Bensin Kvalitet

Legg inn av Glenn N101 » 03 sep 2003, 19:33

Var og leste litt på de svenske forumsidene.
Der var det et topic om bensinkvalitet,og det vekket min interesse litt.
Det finnes historier om hvor dårlig kvaliteten på bensinen og dieselen er i Norge,og om biler som kvikner til når de får svensk bensin på tanken,spesielt dieselbiler.
Der stod også om en test som var gjort,og skildnaden var hele 16HK,SYKT
sier da jeg.
Har også lest om eksporteringen av bensin ifra norge,at den beste blir solgt ut av landet ,mens vi sitter igjen med bunnslammet.
Lurer på hvilke stasjoner dette da gjelder,tror at Rema bensin kommer ifra sverige,og shell er jo ikke norsk.
Snakket med en mekaniker på Saab,og han sa at Saab anbefalte Shells V-Power,og det var flere 9-5er som var blitt mye bedre etter å ha fylt denne bensinen,og at han merket forskjell til det positive på sin egen bil.
Har personlig ikke prøvd den,men vurderer å teste den.
Hva mener dere om dette?
Er det noen av dere som har prøvd V-Power?
Burde stortinget ha vært bombet(ringe Bin Laden: 555-36-BOOOM)
Ballen er kastet!!

Glenn N101

Brukeravatar
jan N014
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 03 mar 2003, 01:00
Sted: Sørum

Legg inn av jan N014 » 03 sep 2003, 20:42

Tyske ADAC har bla. testet V-power.
Resultat: Ikke målbar forbedring
Link til dansk omtale av testen:http://www.bilzonen.dk/nyheder/artikel:aid=17332

Har ikke selv prøvet V power -kjører diesel.
Kvaliteten på diesel er ikke dårligere i nedover i EU enn her hjemme.
Kanskje den norske dieselen soter litt mere..............?

jkl

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Bensin Kvalitet

Legg inn av Hjelle, N6 » 04 sep 2003, 10:51

9-3 Turbo skrev: Snakket med en mekaniker på Saab,og han sa at Saab anbefalte Shells V-Power,og det var flere 9-5er som var blitt mye bedre etter å ha fylt denne bensinen,og at han merket forskjell til det positive på sin egen bil.
Har personlig ikke prøvd den,men vurderer å teste den.
Hva mener dere om dette?
Er det noen av dere som har prøvd V-Power?
V-power er vanlige 95 Oktan tilsett dyserens.
So for oss som køyrer slik at det ikkje stotar, er det ingen effekt i V-power. Men for bestefar på 80 er det sikkert eit vidundermiddel.

Sjønt, eg hadde heller fyllt vanlig 98BF (evt. 95BF) og fyllt ei flaske med dyserens direkte.

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Bensin

Legg inn av Bent N208 » 04 sep 2003, 12:08

Dette kan jeg litt om faktisk.

Bensin = Bensin det må vi alle være enige om........noe avvik i forhold til Norge og Sverige ............tror ikke det. :?

På Sjursøya i Oslo ligger landets største bensin depo.........fyller man bensin på østlandet og deler av sverige imot norge får man bensin derifra. :shock:

Vedr bunnslam........tror ikke det eksisterer noe slikt.

Shell sin nye 95 okt V power er nok ikke noe for råtrimede Saab;er.......

Men en annen ting er helt sikkert, med fuktige høst kvelder som det er nå........trives i hvert fall min 93 med turbo......får da masse fuktig kald luft................ :lol:
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Macgeier

Legg inn av Macgeier » 08 sep 2003, 08:02

Hei, fylte V-power i den tro at det var 98 oktan, når jeg betalte spurte jeg og fikk svaret, 95 oktan....

OK, bilen gikk bedre enn med "vanlig" 95 oktan, opprettholdt ladetrykket mye bedre enn med 95 oktan, så forskjellen var faktisk merkbar.
MEN sammenligner man V-power og vanlig 98 oktan blyfri så vinner helt klart 98 oktan blyfri.

Ihvertfall hvis man har classic 900T16 med IC, modifisert APC (med pot for P og F inne i kupeen), chip og 1 bar i max ladetrykk.

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 08 sep 2003, 18:14

kansje vi skulle fått overtalt shell til å begynne med racefuel? 130 octane:)

shell r (race) power
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 08 sep 2003, 18:25

Da hadde vi nok rasa mer enn bare girkasser.... :twisted:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Gjest

Bensin kvalitet

Legg inn av Gjest » 08 sep 2003, 18:48

Jeg fylte V power i Tyskland i sommer... der er den 100 oktan.
Kult :)
[/img]

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 08 sep 2003, 19:52

Neste gang det kommer en fyr med sleik og skal overtale meg til å fylle V-power på Shell skal jeg be han forklare utførlig hvorfor jeg skal bruke den på ei blodtrimma turbokjerre som lader godt over 1 bar..
Tipper han ikke veit så mye mer enn at det er en fantastisk nyvinnelse som bedrer motorens egenskaper. :? :shock: :D
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 sep 2003, 20:23

Rune N35 skrev:Neste gang det kommer en fyr med sleik og skal overtale meg til å fylle V-power på Shell skal jeg be han forklare utførlig hvorfor jeg skal bruke den på ei blodtrimma turbokjerre som lader godt over 1 bar..
Tipper han ikke veit så mye mer enn at det er en fantastisk nyvinnelse som bedrer motorens egenskaper. :? :shock: :D
Her kan du lese alt du lurer på (eller ikkje lurde på) om V-humbug.

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 08 sep 2003, 20:40

Litt pussig er også at Statoil vel lanserte en tilsvarende samme dag, eller kun kort tid etter, selv om mange ansatte aldri hadde hørt om den.. OG uten noe nytt på tankene! Vet ikke om den eksisterer mer, fyller ikke Hatoil lenger..
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Svar