(vett ikke om denne heller kunne stått under offtopic, men så er det jo Saab vi snakker om da!
Lys p? Saaben
Moderator: Moderatorer
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Lys på Saaben
Jeg har tenkt litt på en ting: Når du skifter lysbryteren fra venstre til høyre, så ser du at den høyre innstillingen lyser bedre! noen som vet noe om dette? hva skjer inni lyskasterne? tennes en ny tråd, eller noe sånt? mulig jeg er helt på jordet, men har andre biler dette? for de jeg har undersøkt dette på ser ikke ut til å ha det! er det kun en eksklusiv Saab-finesse?
(vett ikke om denne heller kunne stått under offtopic, men så er det jo Saab vi snakker om da!
)
(vett ikke om denne heller kunne stått under offtopic, men så er det jo Saab vi snakker om da!
-
Henrik N380
- 2.0 bar

- Innlegg: 991
- Registrert: 27 okt 2004, 01:00
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
Håper du kan forlate en gammel mann som synes SAAB-historie er gøy.
Jo, kjørelyset er en ( av mange ) gamle Saab-finesser. Den ble lansert på 99 som "varsellys" og jeg tror den kom omtrent samtidig eller litt efter på 96 også. ( usikker der ).
Gjennom att man matet halvljuset = nærlyset via to separate ledninger kunna man på den ene koble in ett motstand i serie og -- voila varsellyset var oppfunnet. Spenningssenkningen som motstandet resulterte i, ga en lengre livslengde på pærene, og da tanken var att bilen skulle ses, ikke att man skulle se noe selv ( det var jo tenkt for brukl på høylys dag ) var det jo viktigere å ha en stor lysende flate ( hovedlyskasteren ) enn å ha god spenning. Siden har konstruksjonen forfinets ( les: gjorts billigere ) og i stedet for motstandet ordner man nu spenningsfallet gjennom dragningen av selve ledningen som går til kjørelyset.
Du merker også forskjellen på hellyset i de to posisjonene, når bryteren står til venstre kan du bare få til helljus( langlys)blink, mens når den står til høyre kobles langlyset in fast. Finessen finns på alle Saaber nu, men i visse land er det jo forbudt med lys mitt på blanke dagen ( de synes vi er noen underlige skruller ) og derfor finns det avhengig av bilmodell og årsmodell enten en sikring som kan tas bort for å slukke vensterposisjonen når det gjelder nærlys, mens langlysblinket fremdeles finns der, eller så kan det finnes en løs hengekopbling som kan demonteres for å oppnå samme effekt.
Ja, det var vel hva jeg visste om dette - sånn omtrent, da.
Jo, kjørelyset er en ( av mange ) gamle Saab-finesser. Den ble lansert på 99 som "varsellys" og jeg tror den kom omtrent samtidig eller litt efter på 96 også. ( usikker der ).
Gjennom att man matet halvljuset = nærlyset via to separate ledninger kunna man på den ene koble in ett motstand i serie og -- voila varsellyset var oppfunnet. Spenningssenkningen som motstandet resulterte i, ga en lengre livslengde på pærene, og da tanken var att bilen skulle ses, ikke att man skulle se noe selv ( det var jo tenkt for brukl på høylys dag ) var det jo viktigere å ha en stor lysende flate ( hovedlyskasteren ) enn å ha god spenning. Siden har konstruksjonen forfinets ( les: gjorts billigere ) og i stedet for motstandet ordner man nu spenningsfallet gjennom dragningen av selve ledningen som går til kjørelyset.
Du merker også forskjellen på hellyset i de to posisjonene, når bryteren står til venstre kan du bare få til helljus( langlys)blink, mens når den står til høyre kobles langlyset in fast. Finessen finns på alle Saaber nu, men i visse land er det jo forbudt med lys mitt på blanke dagen ( de synes vi er noen underlige skruller ) og derfor finns det avhengig av bilmodell og årsmodell enten en sikring som kan tas bort for å slukke vensterposisjonen når det gjelder nærlys, mens langlysblinket fremdeles finns der, eller så kan det finnes en løs hengekopbling som kan demonteres for å oppnå samme effekt.
Ja, det var vel hva jeg visste om dette - sånn omtrent, da.
- saabanders
- 1.2 bar

- Innlegg: 237
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Sted: Sogn& Fj.
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus


