Bygge 99 T16 - erfaringer?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Bygge 99 T16 - erfaringer?

Legg inn av Eirik N396 » 07 mar 2006, 21:53

Jeg er iferd med å kjøpe meg en 99(-83 tror jeg) og T16-motor, for å bygge om litt :wink:
Det jeg lurer på er hvilke "problemer" jeg vil støte på. Dette med at jeg trenger en injection-bensintank. Er det noe mer? Altså bortsett fra motor og ledningsnett.. Og hvordan er det å få plass? torpedoveggen må vel modifiseres? og i så fall - med slegge eller vinkelsliper/sveiseapparat? noen som gidder å skrive en liten forklaring, så ville jeg blitt glad :)
ellers er jeg klar over hva som må til for å få godkjent dette, har sett papiret som Børre her skannet for en stund siden.
nå har det seg slik at jeg ikke har vært borti T16 før, bare såvidt litt T8, og jeg lurte på om noen har noen tips til hvordan jeg kan få dette sammen riktig? Haynes?

eiluN506
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 849
Registrert: 25 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: 506
Navn: Eimund Lunde
Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
Sted: Sandnes

Legg inn av eiluN506 » 07 mar 2006, 22:05

tror ikke du trenger å modifisere torpedoveggen `83 mod kom vel med H motoren, tror eg :? Ta vare på motorfestene og frontkåpa på girkassen fra den gamle. ellers er det største problemet bensintanken tror jeg. Tok selv en fra 99ems men de vokse jo ikke akkurat på trær de heller :(
Lykke til :D
Mvh
Eimund

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 07 mar 2006, 22:14

eiluN506 skrev:tror ikke du trenger å modifisere torpedoveggen `83 mod kom vel med H motoren, tror eg :?
i så fall - strålende! :D har du gjort det samme med en 99?

eiluN506
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 849
Registrert: 25 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: 506
Navn: Eimund Lunde
Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
Sted: Sandnes

Legg inn av eiluN506 » 07 mar 2006, 22:26

Nja, det var 8V H motor i en `75 mod. så eg måtte modda veggen.
Mvh
Eimund

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 07 mar 2006, 22:36

Skal prøve å sette opp en liste på how to. Jobber med 99 ombygg nr 3 så jeg har vel vært borti de fleste fallgrubene.....
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 07 mar 2006, 22:36

EiluN506: ok.. :) da vet jeg hvem i nærheten som har interessante erfaringer :wink:

Børre: Takker! :D =D> :worship:

Brukeravatar
Vorpenes N459
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 261
Registrert: 23 mai 2005, 01:00
Medlemsnummer: 459
Navn: Lasse Vorpenes
Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
Sted: Trondheim

Legg inn av Vorpenes N459 » 07 mar 2006, 22:56

er det mye mer komplisert å montere T16 i forhold til T8 99?
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003

Lasse N459

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 08 mar 2006, 07:06

vorlas_N459 skrev:er det mye mer komplisert å montere T16 i forhold til T8 99?
Enklere med T16, og ikke minst bedre!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Erik N21
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 359
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: Sola

Legg inn av Erik N21 » 08 mar 2006, 14:16

sjekk denne siden f.eks

http://uk.geocities.com/saab99tips/FrmSet/FrmSet.htm

finnes også noen andre svenske sider som tar opp ombygging - noen som har linker?
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn

Brukeravatar
Schäfer N545
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 63
Registrert: 18 apr 2004, 01:00
Medlemsnummer: N545
Navn: Fredrik Schäfer
Bil: Turbo X
Sted: Östersund/Sverige

Legg inn av Schäfer N545 » 08 mar 2006, 14:34

En 99a kan man göra en "ganska" rolig bil av.
Ni som var på campingen utanför Stjördal -04 vet vad jag pratar om.
När jag kom hem trimmade jag mer. =)
300 kusar på 1150 kg startklar bil är inte så dåligt.

Brukeravatar
Runar N403
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 467
Registrert: 29 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 403
Navn: Runar Tollan
Bil: 9000, 9-5
Sted: Nord-Østerdalen

Legg inn av Runar N403 » 08 mar 2006, 15:05

Schäfer N545 skrev:En 99a kan man göra en "ganska" rolig bil av.
Ni som var på campingen utanför Stjördal -04 vet vad jag pratar om.
När jag kom hem trimmade jag mer. =)
300 kusar på 1150 kg startklar bil är inte så dåligt.
Jeg får ståpels på ryggen :D
Why drive a car, when you can pilote a SAAB ?
Saab 9-5 Estate 2,3t M02
Saab 9000t Airflow M88

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 09 mar 2006, 20:03

Skjæveland N396 skrev:
eiluN506 skrev:tror ikke du trenger å modifisere torpedoveggen `83 mod kom vel med H motoren, tror eg :?
i så fall - strålende! :D har du gjort det samme med en 99?
99 en kom med h motor på slutten av 1980, har vært med på sånn et prosjekt, morro bil med t 16 det :lol: , den grønne det står om en annen plass her var jeg med å bygge.
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

RuneDK
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 21 nov 2005, 14:22

Legg inn av RuneDK » 10 mar 2006, 17:31

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=17468

99 t16, 2,1 indsug, 2,3 topstykke fra 9000er, Mitsu 12 tb05 turbo, 3" bateribøj. 1,2 bar ladetryk, Bleederventil, SAAB 9000 dyssebro med 3 bar benzintryksregulator + Progressiv, dump ventil, open air kit i skærm, Simons 2,5 udblæsning.

Hestekræfter: 200+

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 10 mar 2006, 20:42

Flott bygg RuneDK! :headbang:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 10 mar 2006, 23:12

-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Svar