og900S (lucas) tung å starte LØST

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

og900S (lucas) tung å starte LØST

Legg inn av Ingvar N629 » 17 mar 2006, 18:22

Jeg har beskrevet problemet før, men tråden har visst blitt borte.

Bilen er treg å starte når den er varm og har stått litt, eller når det er varmt i været. Må kjøres på starteren en god stund før den tenner. Hvis det er mindre enn 8-10 minutter siden den har blitt stoppet, eller hvis det er skikkelig kaldt (< ca -5 grader) starter den med en gang.

Bilen har vært sånn lenge. Check engine tennes hver gang bilen begynner å bli varm.

Jeg hadde en teori om tempgiveren på innsuget, men den er nå byttet, ingen forskjell. Har også byttet tempgiver i termostathuset. Har sjekket vakumslangene. Det hjelper ikke å la den stå et par sekunder med tenninga på før start, slik at bensinpumpa får opp trykk.

Hva i all verden kan det være?? Kan lambdaen ha noe med dette å gjøre? Ev. LMM?
Sist redigert av Ingvar N629 den 10 apr 2006, 10:59, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 20 mar 2006, 16:39

Lite svar å få her, regner med det ikke er så mange som har og900 med lucas?? Finnes det noe på FAQen?? Har ikke fått tilgang til medlemssidene ennå, ser ut til at ting tar litt tid.

Har også et par prosjekt på gang som jeg kunne tenke meg å legge ut under "prosjekt" (med bilder); ombygging av aerokjoler til fire/fem-dørs, samt bygging av dørsider som holder seg i ro og ikke lager lyd på dårlig vei, og som har plass til et større høyttalersystem enn det som får plass i dashbordet.

Dårlig med feilkoder å få ut av bilen min (fant iallfall ikke noe på Saab), så jeg tror nå det er enten BTR eller dysene som lekker bensin (er jo resttrykk på 2,8 bar i systemet når motoren ikke går), slik at den blir tungstartet med varm motor. Passer også godt med at den starter lett dersom den stoppes og så startes igjen innen ca 10 min. Skal feilsøke dette så snart jeg får tid, mest sannsynlig til helga.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 20 mar 2006, 17:28

Er ikkje overbefolka med Lucas her nei, min T16 har rett nok Lucas, heldigvis utan feil :) Ligg heller ingenting om det på FAQ ang. feilsøking.
Men denne er kjekk å ha når en plundrar litt med Lucas; sjølv om eg ikkje er heilt sikker på om alle verdiar stemmer heilt her :|. Gjorde ihvertfall ikkje det då eg plagast litt forrige sommar. Ligg litt måleverdiar på bla. LMM.
Ellers kan du kanskje finne noko på Townsend.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 20 mar 2006, 18:46

Takk for tips, selv om det meste av det alt er printa ut...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 20 mar 2006, 19:12

Har som sagt verkstedbøkened som du kan få låne... kom også på at jeg har et sett med nye dyser liggende til Lucas, ikke spør meg hvorfor.... :wink:
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 20 mar 2006, 19:47

Konge! De dysene kan det godt hende at du blir kvitt!! Skal feilsøke litt, kontakter deg på PM hvis jeg trenger dem!!

Er det bentley du har? Eller Saab?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 20 mar 2006, 21:16

Ingvar N629 skrev:
Er det bentley du har? Eller Saab?
Orginale Saab verkstedhåndbøker 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 26 mar 2006, 07:42

Har byttet BTR, ble ikke bedre. Fant ut at det ikke var trykk i systemet da jeg skrudde av BTRen, så da er det vel lekkasje i den ene eller den andre enden, mao dyser eller enveisventilen i bensinslangen ved pumpa.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 10 apr 2006, 10:58

JAAA! Etter bytte av spredere ble problemet borte, og bilen starter med en gang! Takk til TT som hadde spredere liggende, jeg får vel betale for dem en dag også..!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 10 apr 2006, 15:35

Hadde akkurat samme "problemet" med gamle SAAB'en jeg også... Fant aldri ut av det, ikke at jeg gjorde noen stor innsats for å finne ut av det men...

Hadde vel egentlig sprederene i bakhodet, men ble aldri bytta... Har litt inntrykk av at en del gamle SAAB'er er sånn jeg :D

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 10 apr 2006, 18:40

har samme problem med min:P jeg har bosh lh 2.2, men det er vel samme prinsipp på de systemene.. har en tomgang som dropper noe heeelt syykt når bilen er varm og startes.. kan det wære dysene??
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 10 apr 2006, 20:55

Datapaal N526 skrev:har samme problem med min:P jeg har bosh lh 2.2, men det er vel samme prinsipp på de systemene.. har en tomgang som dropper noe heeelt syykt når bilen er varm og startes.. kan det wære dysene??
Det er lett å sjekke om de lekker. La bilen stå et par timer, og skru av banjokoblinga på fuelrailen. Hvis det ikke spruter skikkelig, er det ikke trykk, og da lekker det et sted. Resultatet blir at bilen blir tungstartet når den er varm, og den vil få en tomgang som enten er for høy (går for fett), eller for lav fordi den druknes. Jeg hadde både høy og lav tomgang, litt ettersom.

Ellers kan du jo sjekke tomgangsventilen din.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 10 apr 2006, 23:21

Ingvar N629 skrev:
Datapaal N526 skrev:har samme problem med min:P jeg har bosh lh 2.2, men det er vel samme prinsipp på de systemene.. har en tomgang som dropper noe heeelt syykt når bilen er varm og startes.. kan det wære dysene??
Det er lett å sjekke om de lekker. La bilen stå et par timer, og skru av banjokoblinga på fuelrailen. Hvis det ikke spruter skikkelig, er det ikke trykk, og da lekker det et sted. Resultatet blir at bilen blir tungstartet når den er varm, og den vil få en tomgang som enten er for høy (går for fett), eller for lav fordi den druknes. Jeg hadde både høy og lav tomgang, litt ettersom.

Ellers kan du jo sjekke tomgangsventilen din.
har måler, så det jeg skal sjekke er om trykket synker etter stopp? ang. tomgangregulator, så har bare jeg et sånnt "bi-metall" som styrer et spjeld.. er sånn på alle de gamle modellene av saab 900("i" 8v/turbo og noen 16v/turbo)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 apr 2006, 01:17

Datapaal N526 skrev:
har måler, så det jeg skal sjekke er om trykket synker etter stopp?
Jepp
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar