Saab 900 Turbo 8v/155 Automat 1987

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Tommy N528
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 31 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: N528
Navn: Tommy H.
Sted: Oslo

Saab 900 Turbo 8v/155 Automat 1987

Legg inn av Tommy N528 » 31 mar 2006, 11:05

Saab 900 Turbo 8v/155 Automat 1987
Noen tips angående et evt. kjøp av en slik type Saab? Greit eller ligg unna? Alle tips mottas med takk.

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 31 mar 2006, 12:14

Er du sikker på at du vil ha automatgir da? Er ikke verdens strørste sak å skifte til manuel, men der er en del arbeid.
Saab er livet! :)

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 31 mar 2006, 14:13

Gamle automatkasser er vel ikke akkurat verdens mest politelige men er den fint kjørt så har den antageligvis noen år igjen :wink:

Ellers bør du sjekke etter rust der hjulopphenget er festet i kanalen i nedre kant av dørene 8)
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 31 mar 2006, 16:44

Har kjørt automat i OG900 i et og et halvt år, riktignok uten turbo.. Men mener faktisk at de automatkassene holder ganske bra. Vet om flere som har samme motor som du nevner og automat, og dette fungerer veldig bra, selv om det blir hardt kjørt.. Denne girkassen har harde giringer når den er kald (stått over natten) Men girer fint når den er varm..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
doc N544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 11 sep 2005, 22:36
Sted: Fränsta, Sverige

Legg inn av doc N544 » 31 mar 2006, 16:56

Sjekk først og fremst rusten du, og se til at prisen blir riktig. Mekanikken, dvs motor og gearkasse bruker da vanligvis holde bra på og900. Jeg upplever ikke at jeg har hatt spesiellt mye problem med de automat-Saaber jeg har hatt.
Og det finns jo ganskemye nrukte deler å kjøpe om uhellet er ute...

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 31 mar 2006, 19:22

Om du synes det er greit med automat er BW37 kassa grei nok. Har inntrykk av at den tåler like mykje juling som ei manuell 900-kasse.
Ulempa med kassa er få gir (3stk; 1, 2, D) og at den ikkje sjaltar særlig fint, speisellt når den er kald som Freshmaker seier. Kan foressten være lurt å sjekke opp kva tid det er bytta olje og tilter på kassa, det er A&O når det gjeld automatkasser, same kva bil dei sit i.
Men somsagt, om du synes det er OK med automat, er holdbarheiten ikkje noko å lure på om den har fått normalt stell.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 31 mar 2006, 22:45

Hjelle, N6 skrev:Om du synes det er greit med automat er BW37 kassa grei nok. Har inntrykk av at den tåler like mykje juling som ei manuell 900-kasse.
Ulempa med kassa er få gir (3stk; 1, 2, D) og at den ikkje sjaltar særlig fint, speisellt når den er kald som Freshmaker seier. Kan foressten være lurt å sjekke opp kva tid det er bytta olje og tilter på kassa, det er A&O når det gjeld automatkasser, same kva bil dei sit i.
Men somsagt, om du synes det er OK med automat, er holdbarheiten ikkje noko å lure på om den har fått normalt stell.
Olje og filter kan med fordel byttes to ganger med kort mellomrom, blir mye finere gange da.. Men alt i alt, fungerer greit.. Jeg har i 80 med 2 personer i bilen ca. 2600 rpm, dette er helt greit..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Tommy N528
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 43
Registrert: 31 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: N528
Navn: Tommy H.
Sted: Oslo

Legg inn av Tommy N528 » 01 apr 2006, 00:42

Takk for tipsene folkens!
Regner med å finne no snart.

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: Saab 900 Turbo 8v/155 Automat 1987

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 01 apr 2006, 07:25

senileace skrev:Saab 900 Turbo 8v/155 Automat 1987
Noen tips angående et evt. kjøp av en slik type Saab? Greit eller ligg unna? Alle tips mottas med takk.
Hei hei. Jeg ville ventet til 1988-1993 og kjøpt meg en 900 turbo 16v. Fordelen med denne, er at den har de nye bremsene som er mye bedre, og 16ventilers motoren. Jeg har hatt mye problemer med k-jetronicen min på min 8v før jeg byttet til 16v.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Svar