Saab 90 - Tuning af turbo 8v

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

RuneDK
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 21 nov 2005, 14:22

Saab 90 - Tuning af turbo 8v

Legg inn av RuneDK » 02 mai 2006, 20:26

Jeg er igang med at ligge en t8 i min saab 90, og vil derfor gerne vide hvordan jeg kan få lidt flere hestekræfter ud af den i samme omgang. Hvor meget ladetryk kan jeg køre med, med original intercooler?
Jeg får modificeret tændingsfordeleren så jeg kan køre med lidt tidligere tænding.

Kan jeg gøre noget ved min benzintryksregulator?

Mvh Rune

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 02 mai 2006, 21:17

Uten modifikasjoner skal vel disse motorene tåle rundt 1 bar. Angående bensintrykkregulator så vet jeg faktisk ikke men det er jo K-jet på den og jeg tror det er så mye å gjøre der :roll:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

RuneDK
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 21 nov 2005, 14:22

Legg inn av RuneDK » 02 mai 2006, 21:45

1 bar? Det var mere end jeg troede. Og det er med K-jet'en?

Brukeravatar
Vorpenes N459
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 261
Registrert: 23 mai 2005, 01:00
Medlemsnummer: 459
Navn: Lasse Vorpenes
Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
Sted: Trondheim

Legg inn av Vorpenes N459 » 02 mai 2006, 21:56

1bar med k-jet går bra!
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003

Lasse N459

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 02 mai 2006, 21:57

Modde APCboksen , trim60turboen , åpent filter og 3"JT eksos (vet ikke om den eksosen passer på SAAB90 , men tilpassning går vel ? ) er vel det vanligste, enkleste og billigste :D
Pass på å stille opp bensintrykket hvis du justerer opp ladetrykket
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 02 mai 2006, 21:58

Modde APCboksen , trim60turboen , åpent filter og 3"JT eksos (vet ikke om den eksosen passer på SAAB90 , men tilpassning går vel ? ) er vel det vanligste, enkleste og billigste :D
Pass på å stille opp bensintrykket hvis du justerer opp ladetrykket
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

RuneDK
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 21 nov 2005, 14:22

Legg inn av RuneDK » 02 mai 2006, 22:23

TurboLars: Hvordan justerer man op benzintrykket? Vil også gerne selv svejse en 3" rustfri udstødning med batteribøj fra turbo og så helt bagud.

vorlas: 1 bar på en helt standard t8 uden APC med standard intercooler??

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 02 mai 2006, 22:35

RuneDK skrev:vorlas: 1 bar på en helt standard t8 uden APC med standard intercooler??
Ikke det at jeg kan så meget om motorer etc. Men ville da tro at det er en klar fordel at køre med et apc system.. :confuse:

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 03 mai 2006, 07:05

RuneDK skrev:vorlas: 1 bar på en helt standard t8 uden APC med standard intercooler??
Hvor gammel er denne motoren? For jeg tror APC var standard fra 1983.

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 03 mai 2006, 07:11

For å skru opp bensintrykket på K-jet så må du shimse opp trykkregulatoren. Jeg har gjort det en gang, men husker ikke hvilken skrue du må skru ut og shimse. Jeg brukte vanlige skiver å shimse med. Det er sikkert noen her som kan forklare hvilken skrue det er. Den sitter ihvertfall på bensinfordeleren. :)

En annen ting du kan gjøre er å sette på et Bosch innsprutningssystem fra en T16. Er et par her på forumet som har gjort det, og flere i sverige, så det er fullt mulig. Det er bare litt mer jobb :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

RuneDK
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 21 nov 2005, 14:22

Legg inn av RuneDK » 03 mai 2006, 10:08

Skjæveland - jeg har ikke fået APCsystem med da jeg købte motoren. En 90 er jo ikke født med turbo.

Det skal forblive med K-jet, og hvis nogen kunne fortælle mig hvad shimse betyder og hvad det er for en skrue det er, så vil jeg prøve det :)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 03 mai 2006, 10:19

å shimse betyr å legge en skive :below: under skruen, for å få løftet denne opp litt..

Bilde

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Navn: Per Arne Ralle
Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 03 mai 2006, 11:26

Hei.

Noe jeg ville hatt hvis jeg hadde en 8V turbo med K- jet var en lamdasonde med display inne i bilen.

For det store problemet med K-jet er jo at den ikke klarer å gi nok bensin. Å da er det en stor fordel å se om den går for magert eller ikke.

Tror du får kjøpt lamda-somder med display fra en 1000kr og oppover...
Per Arne Ralle
N369

"My drinking team has a racing problem"

05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700

RuneDK
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 21 nov 2005, 14:22

Legg inn av RuneDK » 03 mai 2006, 16:05


Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 03 mai 2006, 18:32

Med en ledning er uten elektrisk oppvarmning, gir ikke bra info før den er blitt oppvarmet.

Jeg har manifold fra en 89 Special (fake areo), denne har dette orginalt.

Eller så tar du en fra en US spec.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Svar