Saab sportschassi vs HR/Bilstein til 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
fvk
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 32
Registrert: 04 apr 2006, 21:43
Sted: Stavanger

Saab sportschassi vs HR/Bilstein til 9-5

Legg inn av fvk » 13 apr 2006, 09:32

Noen som kan svare meg på hvordan de er i folhold til hverandre?
Nå kjennes det nesten ut som jeg duver avgårde og det ruller endel ved litt pådrag i svinger, så noe må gjøres. Kunne godt tenkt meg HR/Bilstein combo'n men hun med makta hjemme er livredd for at det skal bli like hard og like mye risting som i gamle bilen (mx-3 som var senka 40mm, lå spikra men alt av plast deler rista løs i løpet av 12mnd) Så egentlig lurer jeg vel på hva de med en bedre halvdel og nytt chasssi for av respons hjemmfra på det som er gjort med chassi?
Nye foringer og bremser skal også på i samme slengen, og litt nye software.
9-5 2,3SE

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 28 des 2005, 23:51
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 13 apr 2006, 15:39

Heisann!

Har satt på H&R og Bilstein kjøpt fra Speedparts (kjempebra service der forresten), og har 225/45-17 på vinter, og nettopp satt på 225/40-18 (sommerfelgene).

Har "kone og barn", så var litt redd for hvordan dette skulle gå, men bilen er EMINENT! Med det mener jeg at den er stiv når man passerer stygge hull e.l. (ikke forveksles med ubehagelig, eller at man må kjøre i krypefart!), men er "myk" og fin over lengre ujevnheter, og til og med kona synes dette er helt greit!! Og, trust me, har det ikke vært kjørbart så har jeg værsegod måtte ta det av!!!! :lol:

Som de sa på Speedparts når jeg kjøpte dette settet, man skal gjøre MYE feil med bilen for å få den ubehagelig!! Vekten på ca. 1,7 tonn gjør jo sitt også! 8)

Så vil anbefale dette settet varmt, tilogmed svoger som satt på her i jula, trudde ikke bilen var senket, da han syntes den var som en originalbil å sitte på! (han kjører siste utgaven av V40)

Så ja, utseende og stiv når man tar i eller passerer DÅRLIG vei, men aldri "humpete" eller ubehagelig. Og nå trekker den heller ikke når man gir på, og når man bremser!! :D

Brukeravatar
fvk
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 32
Registrert: 04 apr 2006, 21:43
Sted: Stavanger

Legg inn av fvk » 13 apr 2006, 18:55

Høres bra ut, da blir det nok en tur over fjellet for litt shopping :)
9-5 2,3SE

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 14 apr 2006, 04:11

Maa si meg hjertens enig med Macnus. Gikk selv fra sportsunderstell (10mm senking) til Bilstein sport/HR (30mm), kjoept og montert av Speedparts. Var som du, skeptisk i utgangspunktet, og det er faktisk kjerringa som kjoerer bilen mest (m/to stk. unger). Bilen er god og stiv i svinger, men er langt i fra aa vaere ubehagelig. Orginaloppsettet er ubehagelig mjukt (ref:2000 mod) etter min mening. Husk H&R fjaerene er progressive, de blir stivere jo stoerre belasting (samme med de fjaerene Nordic selger i kombinasjon med Koni dempere).
God ide aa skifte til Powerflex foringer i samme slengen. Gjorde selv denne oppgraderingen du nevner for litt over et aar siden og la da ut en traad om nettop det. Gjoer et SOEK (stikkord: oppgradering/HR/H&R/Bilstein e.l).
Husk aa ta en 4-hjulskontroll etterpaa. :wink:

Lykke til, skal love deg at baade du og din bedre halvdel blir fornoeyd med en slik loesning... helt til hun evt. ser sluttregninga :roll:
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
fvk
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 32
Registrert: 04 apr 2006, 21:43
Sted: Stavanger

Legg inn av fvk » 14 apr 2006, 15:52

Så bra ut bilen din Ørjan, litt vanskelig å se av bildene, men la du film på fremre sideruter også? Fikk en pris hos en lokal glass man på 4500 for de 7 bakerste rutene, veit ikke helt om det er bra eller dårlig, så får singe speedparts over påske å høre med de.
Planlagte oppgradering er er forløpig : H&R/Bilstein understell(etter lovprisinga her :) ) , Nye dekk og felger, bremser( spotskittet og ny veske), foringer, stabilisatorstag fremme, krengningshemmere foran og bak. Også litt ny software til motor.
Vurderer og en slik en : http://www.autoenginelube.com/pages/903473/index.htm
9-5 2,3SE

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 14 apr 2006, 16:34

interessante planer du har fvk..! :) når det gjelder sotinga til Orjan så har han lagt ut noen bilder av dette tidligere..:
http://www.saabturboclub.net/Forum/viewtopic.php?t=4523

(offtopic: sendte deg PM fvk..)

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 15 apr 2006, 14:00

La ut et bilde av bremsene paa ovenfornevnte traad. Det er sportsbromskittet som SP selger. FYI; saa er det etter senkinga.

La Sungard50 paa framrutene, det er den lyseste filmen. 35 paa resten. Ring gjerne til SP, de gir bra priser for betalende STCN medlemer. Eller hoer hos div. firmaer der du bor. Virker som det er flere som driver med dette naa.

Ps: Oppdaterte linken i signaturen min nettopp 8)
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
fvk
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 32
Registrert: 04 apr 2006, 21:43
Sted: Stavanger

Legg inn av fvk » 15 apr 2006, 20:18

Ser sweet ut :)
Blir nok en runde hos speedparts i mai, tar alt i et så samt de klarer det i løpet av en dag.
9-5 2,3SE

Brukeravatar
fvk
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 32
Registrert: 04 apr 2006, 21:43
Sted: Stavanger

Legg inn av fvk » 05 mai 2006, 22:35

Gjennoppliver denne tråden litt.
Våroppgraderinga hos speedparts er akkurat unnagjort, det ble eibach\koni chassi, nye foringer, sportsbremse kittet, ny chip og litt dekk og felger. Var egentlig storfornøyd med bilen før innlevering, men nå gliser jeg hele tiden og hun med makta er også fornøyd. Det som gjenstår da er bare soting og montering av stab. staget foran. Samt litt lakkering av front leppa når jeg har vent meg til at den har blitt lavere :oops:
Skal få lagt ut noen bilder etterhvert.
9-5 2,3SE

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 11 mai 2006, 11:57

Hvordan fungerer egentlig en senking i det daglige? Kjører på stylter nå (originalt sport) og har selv da slått nedi et par ganger pga. overdimensjonerte fartsdempere. Kjører mest i byen og er da en del huller, fortauskanter, brostein og fartsdempere etc. Er senkingen og stivheten til å leve med?

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 11 mai 2006, 12:15

Nettop derfor er det "like" stort behov for SUV i byen som ute på landet. Tok borti FØR senkingen en gang da jeg ikke var helt oppmerksom. Ellers prøver jeg å unngå å kjøre over høye kansteiner, nedi hull, utenfor veien osv. Har enna ikke hatt problem/tatt nedi etter to vintre med senket bil.
"Stivheten" merker jeg ikke som noe ubehag, heller tvert i mot. Merker forskjell da jeg skifter fra 16" vinterdekk til 17" sommerdekk. Jeg synes det er til å leve med, men jeg kjører ikke så mye inne i byen egentlig.
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 mai 2006, 17:49

Taj, det kan slå ut begge veiar. Etter eg bytta ifrå original sportschassis på 900:an til Lesjöfors+Bilstein Sport er problemet med at den tok nedi bak nesten eliminert. Sjølvsagt er det over bratte kantar og slikt det kan skje, men det er ikkje værre enn at en lærer seg å ikkje køyre på slike idiotiske plassar. :D Ellers kan mykje av problemet eliminerast ved å slakke ned på farta og kanskje køyre litt på skrå over fks. fartsdumpen om trafikken elles tillet det :)

N072
Innlegg: 22
Registrert: 23 apr 2003, 01:00

GULE KONI OG EIBACH - HASTER

Legg inn av N072 » 05 jun 2006, 20:22

Hvor mye er det fornuftig å skru demperen når den skal sitte sammen med eibachfjærer?

Noen sier at en ikke skal skru noe, andre sier at en kan skru ganske mye, men litt mindre fram enn bak.

Skal bruke bilen kun til vanlig vegkjøring - ikke noe bane. Kjører også en del på til dels dårlig grusveg.

Hva er det med Saab orginaldempere, dette er første gangen jeg har opplevd å måtte bytte dempere på en bil - framdempere etter ca. 40 000 km og bak etter ca. 60 000 km?

Mvh
Saab 9-5 eier

Brukeravatar
SledgeN685
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 12 mai 2006, 21:26
Sted: Odda

Legg inn av SledgeN685 » 05 jun 2006, 20:40

Eg har kjøpt og montert meg eibach senke fjærer til min bil fra speedparts! Merker knapt forskjell, komfort når eg kjører vanlig og stiv som ett fjell i svingene, som dem sa på speedparts så hadde eiback bedre komfort enn h&r! Litt dyrere,men d er verdt d
Saab 9-3 2.0t SE 02mod

N072
Innlegg: 22
Registrert: 23 apr 2003, 01:00

KONI-EIBACH-H&R OSV.

Legg inn av N072 » 09 jun 2006, 22:37

Har nå byttet til gule koni og eibach fra original saab sportchassi og originale sachs dempere. Den ene fordemperen var ferdig etter ca. 50 000 km og den ene bakdemperen etter ca. 60 000, så dette må da være skikkelig dårlig kvalitet fra Saab/sachs.

Både fram og bakdemperne er skrudd en runde altså 360 grader.

Har på grunn av overnevnte kjørt i vinter med gule koni og originalfjærene, dette ga også en merkbar bedre bil og kjøre, men på langt nær så god som med kombinasjonen koni og eibach.

Bilen er nå kjempegod på normal dårlig asfaltvei, men litt ukomfortabel på hullete grusvei, noe som må kompenseres med lavere fart og sikksakkjøring utenom alle hulla. En ulempe er at det sansynligvis vil føre til økt påkjenning på andre komponenter i bilen og at en må bruke hode mer ved parkering mot kantsten og kjøring på hytteveien.

Oppgraderingen anbefales!

Men, hvor får jeg tak i Tüv papirer på dette?, det fulgte ikke med noe fra koni eller eibach. Er det produsenten eller min lokale forhandler som er pliktig til å fremskaffe dette?, eller event. enda verre finnes det ikke Tüv papirer på dette........

Svar