DEFA alarm i og900, deaktivere startsperre?
Moderator: Moderatorer
DEFA alarm i og900, deaktivere startsperre?
Heisann!
Jeg har nylig kjøpt meg et flott eksemplar av en og900 85/90mod.
Det har seg slik at det er montert en DEFA alarm/motorvarmer i bilen med sent.lås. Dette er altså en 3-dørs bil.
Uansett, startsperra har en tendens til å slå inn ved pittelitt for lav spenning, og dette kan være svært irriterende til tider..
Jeg vil altså koble ut denne startsperra, for jeg ser ikke poenget i å knote slik hver gang jeg skal starte bilen, eller ihvertfall til tider.
Hvordan jeg gjør dette aner jeg jo ikke, for jeg har enten nummeret på alarm-modellen eller noen form for koblingskjema/manual.
Så om noen har noen tips på dette hadde jo vært superflott, uansett, jeg må finne ut av det.. Jeg kan sikkert ta bilder av det jeg veit er alarm-komponenter i motorrommet og legge dem ut, om det skulle hjelpe..
Takker for alle svar!
Jeg har nylig kjøpt meg et flott eksemplar av en og900 85/90mod.
Det har seg slik at det er montert en DEFA alarm/motorvarmer i bilen med sent.lås. Dette er altså en 3-dørs bil.
Uansett, startsperra har en tendens til å slå inn ved pittelitt for lav spenning, og dette kan være svært irriterende til tider..
Jeg vil altså koble ut denne startsperra, for jeg ser ikke poenget i å knote slik hver gang jeg skal starte bilen, eller ihvertfall til tider.
Hvordan jeg gjør dette aner jeg jo ikke, for jeg har enten nummeret på alarm-modellen eller noen form for koblingskjema/manual.
Så om noen har noen tips på dette hadde jo vært superflott, uansett, jeg må finne ut av det.. Jeg kan sikkert ta bilder av det jeg veit er alarm-komponenter i motorrommet og legge dem ut, om det skulle hjelpe..
Takker for alle svar!
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Heisann:) og gratulerer med "ny" bil.. Du kjøpte den vel akkurat?
Til problemet ditt.. Defa'n din er etter min erfaring koblet sånn at kabelen til starteren er klippet, og koblet inn på Defa-boksen din.
Det du må gjøre, er å finne hvem kabel på defa boksen som hører til startsperra. Følge denne. Og koble kabelen til starteren utenom boksen..
http://www.defa.com/uig_a.php3?lang=3&ndid=
Til problemet ditt.. Defa'n din er etter min erfaring koblet sånn at kabelen til starteren er klippet, og koblet inn på Defa-boksen din.
Det du må gjøre, er å finne hvem kabel på defa boksen som hører til startsperra. Følge denne. Og koble kabelen til starteren utenom boksen..
http://www.defa.com/uig_a.php3?lang=3&ndid=
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Helt sikkert kobla ved tenningslåsen.Er bare å koble sammen den ledningen du ser er klipt og dratt videre til defa-boksen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Takker, takker.. joda, hatt den nesten ei uke nåalex_ander3@hotmail.com skrev:Heisann:) og gratulerer med "ny" bil.. Du kjøpte den vel akkurat?
Til problemet ditt.. Defa'n din er etter min erfaring koblet sånn at kabelen til starteren er klippet, og koblet inn på Defa-boksen din.
Det du må gjøre, er å finne hvem kabel på defa boksen som hører til startsperra. Følge denne. Og koble kabelen til starteren utenom boksen..
http://www.defa.com/uig_a.php3?lang=3&ndid=
jeg har gått over det meste av ledninger, men skjønner meg ikke helt på det der alarmstyret, men planen var å koble den utenom.
Det jeg har funnet til nå er tuten, et koblingpunkt og motorvarmer-klumpen, om jeg kan kalle den det..
Men selve hjernen til alarmen har jeg ikke klart å lokalisert enda.
Jeg fant ut det at startsperra liker å slå inn etter at radiatorvifta har gått litt etter at bilen er stoppet..
Så vi rota en stund med å få start på den i går, og så bare for å ha prøvd, så plukket vi av en ledning på motorvarmerklumpen, og da startet den.
Men hva som går til hva er ikke lett å si, de fleste ledningene er godt skjulte..
Har vært innom DEFA sine manualer, men jeg veit ikke hvilken modell alarmen min er, det er ihvertfall en litt eldre modell.
Og de manualene skjønte jeg jo lite av, heh..
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)
Jeg har sett disse boksene være montert på tre steder: 1) under knebrettet på førersiden i nærheten av rattstammen, 2) i midtkonsollen bak de hyllene der, 3) under sikringsplaten/koblingsplaten i sikringsboksen. Sånn bare for å gi deg noen tips om steder å lete............Men selve hjernen til alarmen har jeg ikke klart å lokalisert enda.
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn
ja, var det jeg tenkte, heh, gadd bare ikke å begynne å skru av ting der og da, men jeg får vel leite, regner med jeg starter med førersiden, siden jeg kjenner flest ledninger der..Erik N21 skrev:Jeg har sett disse boksene være montert på tre steder: 1) under knebrettet på førersiden i nærheten av rattstammen, 2) i midtkonsollen bak de hyllene der, 3) under sikringsplaten/koblingsplaten i sikringsboksen. Sånn bare for å gi deg noen tips om steder å lete............Men selve hjernen til alarmen har jeg ikke klart å lokalisert enda.
EDIT:
Og så regner det i dag da, fanden, skulle hatt en stk garasje..
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)
jeg fant hjernen under dashen på fører-siden.
men her er det jo et stort kaos av ledninger som jeg føler at jeg ikke skal begynne å plundre med. Å finne ut hvor de enkelte ledningene gikk, ja det er et stort prosjekt i seg selv tror jeg. Dette har jeg ihvertfall ikke snøring på.
Alarmen var forresten av modell 500X
men her er det jo et stort kaos av ledninger som jeg føler at jeg ikke skal begynne å plundre med. Å finne ut hvor de enkelte ledningene gikk, ja det er et stort prosjekt i seg selv tror jeg. Dette har jeg ihvertfall ikke snøring på.
Alarmen var forresten av modell 500X
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Jeg har også en 500x som jeg skal ta av pappa sin bil og montere i min 900:)iden skrev:jeg fant hjernen under dashen på fører-siden.
men her er det jo et stort kaos av ledninger som jeg føler at jeg ikke skal begynne å plundre med. Å finne ut hvor de enkelte ledningene gikk, ja det er et stort prosjekt i seg selv tror jeg. Dette har jeg ihvertfall ikke snøring på.
Alarmen var forresten av modell 500X
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Ikke pill med de ledningene, er ikke nødvendig. Skru ut plasten mellom setene og se på tenningslåsen. Der finner du mest sannsynlig en ledning som er klipt, og skjøtet til hver sin ledning som går til alarmsentralen. Fjern de ledningene som er skjøtet på, og sett sammen igjen den originale. Vips, så har du koblet deg rundt startsperra.iden skrev:jeg fant hjernen under dashen på fører-siden.
men her er det jo et stort kaos av ledninger som jeg føler at jeg ikke skal begynne å plundre med. Å finne ut hvor de enkelte ledningene gikk, ja det er et stort prosjekt i seg selv tror jeg. Dette har jeg ihvertfall ikke snøring på.
Alarmen var forresten av modell 500X
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- TurboTor_ N579
- 1.2 bar
- Innlegg: 264
- Registrert: 01 des 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N579
- Navn: Tor Sumstad
- Bil: Audi A3
- Sted: Måløy
Du trenger bare å koble sammen de 2 ledningene som jeg har merka av på bildet. Da er startsperra historie.
dvs. de skal ikke lenger være kobla på alarmen. de skal klippes å kobles sammen
dvs. de skal ikke lenger være kobla på alarmen. de skal klippes å kobles sammen
Sist redigert av TurboTor_ N579 den 31 jul 2006, 18:47, redigert 2 ganger totalt.
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T
Jeg fikk link av alex_ander til det skjema, så nå har jeg gjort akkurat det som beskrevet.TurboTor_ N579 skrev:Du trenger bare å koble sammen de 2 ledningene som jeg har merka av på bildet. Da er startsperra historie.
Alt funker som det skal nå!
takker for all hjelp!
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Hmm... burde du ikke heller finne årsaken til at startsperra krangler?
Du har jo en utrolig lekker 900 og desverre så er det ikke bare vi entusiaster som liker dem Bilene våre er desverre lette å ta seg inn i og de går godt dermed er de rimelig høyt oppe på statistikken over stjålne kjøretøy:(
Nei, se til å fiks alarmen din!!!
Du har jo en utrolig lekker 900 og desverre så er det ikke bare vi entusiaster som liker dem Bilene våre er desverre lette å ta seg inn i og de går godt dermed er de rimelig høyt oppe på statistikken over stjålne kjøretøy:(
Nei, se til å fiks alarmen din!!!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Det virker som startsperra krangler fordi den mener det er lite spenning til tider, noe som er litt rart siden jeg har ca 12 konstant..TT N12 skrev:Hmm... burde du ikke heller finne årsaken til at startsperra krangler?
Du har jo en utrolig lekker 900 og desverre så er det ikke bare vi entusiaster som liker dem Bilene våre er desverre lette å ta seg inn i og de går godt dermed er de rimelig høyt oppe på statistikken over stjålne kjøretøy:(
Nei, se til å fiks alarmen din!!!
De gangene den har begynt å krangle, så er det når vifta har gått etter at bilen er avslått, og bare de gangene, noen ganger har det gått bra, men som regel kun da.
Så noen grunn til hvorfor den krangler på spenninga, det skjønner jeg ikke helt..
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Da kan det vel høres ut som om batteriet ditt begynner å bli slitent. For om vifta står og sviver litt, så vil du miste litt spenning på batteriet ditt(forutsatt at dette er ganske slitt da).
Jeg hadde et utslitt batteri på min 900. Jeg greide ikke starte bilen etter at kupélyset hadde vært på et par timer. Eller etter at jeg hadde spilt musikk på anlegget et par minutter uten å ha motoren igang.
Kanskje du kunne prøvd det?
Jeg hadde et utslitt batteri på min 900. Jeg greide ikke starte bilen etter at kupélyset hadde vært på et par timer. Eller etter at jeg hadde spilt musikk på anlegget et par minutter uten å ha motoren igang.
Kanskje du kunne prøvd det?