DEFA alarm i og900, deaktivere startsperre?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
iden
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 26 jul 2004, 01:00
Sted: Drammen
Kontakt:

DEFA alarm i og900, deaktivere startsperre?

Legg inn av iden » 29 jul 2006, 19:30

Heisann!

Jeg har nylig kjøpt meg et flott eksemplar av en og900 85/90mod.
Det har seg slik at det er montert en DEFA alarm/motorvarmer i bilen med sent.lås. Dette er altså en 3-dørs bil.

Uansett, startsperra har en tendens til å slå inn ved pittelitt for lav spenning, og dette kan være svært irriterende til tider..

Jeg vil altså koble ut denne startsperra, for jeg ser ikke poenget i å knote slik hver gang jeg skal starte bilen, eller ihvertfall til tider.
Hvordan jeg gjør dette aner jeg jo ikke, for jeg har enten nummeret på alarm-modellen eller noen form for koblingskjema/manual.

Så om noen har noen tips på dette hadde jo vært superflott, uansett, jeg må finne ut av det.. Jeg kan sikkert ta bilder av det jeg veit er alarm-komponenter i motorrommet og legge dem ut, om det skulle hjelpe..

Takker for alle svar!
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 31 jul 2006, 09:52

Heisann:) og gratulerer med "ny" bil.. Du kjøpte den vel akkurat?

Til problemet ditt.. Defa'n din er etter min erfaring koblet sånn at kabelen til starteren er klippet, og koblet inn på Defa-boksen din.

Det du må gjøre, er å finne hvem kabel på defa boksen som hører til startsperra. Følge denne. Og koble kabelen til starteren utenom boksen..

http://www.defa.com/uig_a.php3?lang=3&ndid=
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 31 jul 2006, 11:45

Helt sikkert kobla ved tenningslåsen.Er bare å koble sammen den ledningen du ser er klipt og dratt videre til defa-boksen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
iden
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 26 jul 2004, 01:00
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av iden » 31 jul 2006, 12:17

alex_ander3@hotmail.com skrev:Heisann:) og gratulerer med "ny" bil.. Du kjøpte den vel akkurat?

Til problemet ditt.. Defa'n din er etter min erfaring koblet sånn at kabelen til starteren er klippet, og koblet inn på Defa-boksen din.

Det du må gjøre, er å finne hvem kabel på defa boksen som hører til startsperra. Følge denne. Og koble kabelen til starteren utenom boksen..

http://www.defa.com/uig_a.php3?lang=3&ndid=
Takker, takker.. joda, hatt den nesten ei uke nå :)

jeg har gått over det meste av ledninger, men skjønner meg ikke helt på det der alarmstyret, men planen var å koble den utenom.

Det jeg har funnet til nå er tuten, et koblingpunkt og motorvarmer-klumpen, om jeg kan kalle den det..
Men selve hjernen til alarmen har jeg ikke klart å lokalisert enda.

Jeg fant ut det at startsperra liker å slå inn etter at radiatorvifta har gått litt etter at bilen er stoppet..
Så vi rota en stund med å få start på den i går, og så bare for å ha prøvd, så plukket vi av en ledning på motorvarmerklumpen, og da startet den.

Men hva som går til hva er ikke lett å si, de fleste ledningene er godt skjulte.. :(

Har vært innom DEFA sine manualer, men jeg veit ikke hvilken modell alarmen min er, det er ihvertfall en litt eldre modell.
Og de manualene skjønte jeg jo lite av, heh..
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)

Brukeravatar
Erik N21
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 359
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: Sola

Legg inn av Erik N21 » 31 jul 2006, 12:55

Men selve hjernen til alarmen har jeg ikke klart å lokalisert enda.
Jeg har sett disse boksene være montert på tre steder: 1) under knebrettet på førersiden i nærheten av rattstammen, 2) i midtkonsollen bak de hyllene der, 3) under sikringsplaten/koblingsplaten i sikringsboksen. Sånn bare for å gi deg noen tips om steder å lete............
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn

Brukeravatar
iden
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 26 jul 2004, 01:00
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av iden » 31 jul 2006, 13:00

Erik N21 skrev:
Men selve hjernen til alarmen har jeg ikke klart å lokalisert enda.
Jeg har sett disse boksene være montert på tre steder: 1) under knebrettet på førersiden i nærheten av rattstammen, 2) i midtkonsollen bak de hyllene der, 3) under sikringsplaten/koblingsplaten i sikringsboksen. Sånn bare for å gi deg noen tips om steder å lete............
ja, var det jeg tenkte, heh, gadd bare ikke å begynne å skru av ting der og da, men jeg får vel leite, regner med jeg starter med førersiden, siden jeg kjenner flest ledninger der..

EDIT:
Og så regner det i dag da, fanden, skulle hatt en stk garasje..
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)

Brukeravatar
iden
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 26 jul 2004, 01:00
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av iden » 31 jul 2006, 16:34

jeg fant hjernen under dashen på fører-siden.
men her er det jo et stort kaos av ledninger som jeg føler at jeg ikke skal begynne å plundre med. Å finne ut hvor de enkelte ledningene gikk, ja det er et stort prosjekt i seg selv tror jeg. Dette har jeg ihvertfall ikke snøring på.

Alarmen var forresten av modell 500X
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 31 jul 2006, 16:36

iden skrev:jeg fant hjernen under dashen på fører-siden.
men her er det jo et stort kaos av ledninger som jeg føler at jeg ikke skal begynne å plundre med. Å finne ut hvor de enkelte ledningene gikk, ja det er et stort prosjekt i seg selv tror jeg. Dette har jeg ihvertfall ikke snøring på.

Alarmen var forresten av modell 500X
Jeg har også en 500x som jeg skal ta av pappa sin bil og montere i min 900:)
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 31 jul 2006, 17:45

iden skrev:jeg fant hjernen under dashen på fører-siden.
men her er det jo et stort kaos av ledninger som jeg føler at jeg ikke skal begynne å plundre med. Å finne ut hvor de enkelte ledningene gikk, ja det er et stort prosjekt i seg selv tror jeg. Dette har jeg ihvertfall ikke snøring på.

Alarmen var forresten av modell 500X
Ikke pill med de ledningene, er ikke nødvendig. Skru ut plasten mellom setene og se på tenningslåsen. Der finner du mest sannsynlig en ledning som er klipt, og skjøtet til hver sin ledning som går til alarmsentralen. Fjern de ledningene som er skjøtet på, og sett sammen igjen den originale. Vips, så har du koblet deg rundt startsperra.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TurboTor_ N579
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 01 des 2003, 01:00
Medlemsnummer: N579
Navn: Tor Sumstad
Bil: Audi A3
Sted: Måløy

Legg inn av TurboTor_ N579 » 31 jul 2006, 18:41

Du trenger bare å koble sammen de 2 ledningene som jeg har merka av på bildet. Da er startsperra historie.
dvs. de skal ikke lenger være kobla på alarmen. de skal klippes å kobles sammen

Bilde
Sist redigert av TurboTor_ N579 den 31 jul 2006, 18:47, redigert 2 ganger totalt.
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T

Brukeravatar
iden
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 26 jul 2004, 01:00
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av iden » 31 jul 2006, 18:47

TurboTor_ N579 skrev:Du trenger bare å koble sammen de 2 ledningene som jeg har merka av på bildet. Da er startsperra historie.
Jeg fikk link av alex_ander til det skjema, så nå har jeg gjort akkurat det som beskrevet.
Alt funker som det skal nå!
takker for all hjelp! :)
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 31 jul 2006, 19:46

Konge :wink:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 31 jul 2006, 22:10

Hmm... burde du ikke heller finne årsaken til at startsperra krangler?
Du har jo en utrolig lekker 900 og desverre så er det ikke bare vi entusiaster som liker dem :( Bilene våre er desverre lette å ta seg inn i og de går godt dermed er de rimelig høyt oppe på statistikken over stjålne kjøretøy:(

Nei, se til å fiks alarmen din!!! 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
iden
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 26 jul 2004, 01:00
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av iden » 31 jul 2006, 22:56

TT N12 skrev:Hmm... burde du ikke heller finne årsaken til at startsperra krangler?
Du har jo en utrolig lekker 900 og desverre så er det ikke bare vi entusiaster som liker dem :( Bilene våre er desverre lette å ta seg inn i og de går godt dermed er de rimelig høyt oppe på statistikken over stjålne kjøretøy:(

Nei, se til å fiks alarmen din!!! 8)
Det virker som startsperra krangler fordi den mener det er lite spenning til tider, noe som er litt rart siden jeg har ca 12 konstant..
De gangene den har begynt å krangle, så er det når vifta har gått etter at bilen er avslått, og bare de gangene, noen ganger har det gått bra, men som regel kun da.
Så noen grunn til hvorfor den krangler på spenninga, det skjønner jeg ikke helt..
-1990 MB 230E aut http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8087260
x1990 Saab 900 T16
x1985 VW Golf GTI 8v
x1989 Saab 9000 CDi (huffameg)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 31 jul 2006, 23:49

Da kan det vel høres ut som om batteriet ditt begynner å bli slitent. For om vifta står og sviver litt, så vil du miste litt spenning på batteriet ditt(forutsatt at dette er ganske slitt da).

Jeg hadde et utslitt batteri på min 900. Jeg greide ikke starte bilen etter at kupélyset hadde vært på et par timer. Eller etter at jeg hadde spilt musikk på anlegget et par minutter uten å ha motoren igang.

Kanskje du kunne prøvd det? :)

Svar