Ventiltikking 9000 2.3T

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Petter_N261
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 261
Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
Sted: Tønsberg

Ventiltikking 9000 2.3T

Legg inn av Petter_N261 » 21 aug 2006, 21:21

Vurdérer en 97-mod 900 2.3T som iflg selger er strøken og feilfri. Gått ca 150 000. Det eneste han kunne komme på var ventiltikking som ikke gir seg når motoren blir varm. Intet problem iflg den lokale Saabforhandleren, sa han.

Noen som har kjennskap til dette, eller som vet om andre ting jeg bør se etter på denne bilen?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 21 aug 2006, 21:48

Ventiltikking som ikke gir seg når den er varm... hmm det høres litt rart ut med den km-standen.. Er jo ikke uvanlig at de hydrauliske ventiltrykkerne kan gi seg men det er sjelden de gjør det på en sånn km.stand. Jeg ville tippet at det da er slurvet med oljebytte eller evt brukt dårlig olje.

Jeg hadde ikke kjøpt en sånn uten å ha løftet av toppdekselet og sett først eller om prisen hadde vært veldig lav.

Ser det ut som km.standen stemmer da? Se på slitasjen på gummien på pedalene, slitt ratt mm.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Petter_N261
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 261
Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
Sted: Tønsberg

Legg inn av Petter_N261 » 22 aug 2006, 09:13

Dreier seg om http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8177416.
Ja, prisen er lav, og er derfor litt skeptisk. Billigere bil i innbytte? 80.000 er jo allerede en billig bil! Har en bilkyndig kompis i området som skal se på den. Gidder ikke kjøre bomtur (50 mil) på denne..

Hmmm...kanskje en NAF-test må til :?

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 22 aug 2006, 09:34

Sikker på at det er ventiltikking? Har hørt(!) at dysene kan tikke på 9000.
Ville sjekka serviceboka, dersom det er en eier, så burde jo den være tatt vare på, og eventuelle kvitteringer på reprasjoner..Hvis verkstedet har sagt at det ikke er noe å bry seg om, så ville jeg snakket med dem, fått info derfra..
Lykke til.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 22 aug 2006, 09:40

Det er automat da...

sjekk at kassa er ok, det er jo litt viktig?

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Petter_N261
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: 261
Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
Sted: Tønsberg

Legg inn av Petter_N261 » 22 aug 2006, 12:57

Petter 900 T skrev:Det er automat da...

sjekk at kassa er ok, det er jo litt viktig?

Petter
Selger påstod at kassa var helt OK, men det betyr vel ikke så mye. Er det en kjent svakhet på disse?

Syntes 80 laken virker lite (håper selger ikke besøker forumet ;)), og er egentlig veldig skeptisk.

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 22 aug 2006, 14:10

Petter_N261 skrev:Syntes 80 laken virker lite (håper selger ikke besøker forumet ;)), og er egentlig veldig skeptisk.
Om du är skeptisk, köp en annan bil!
Stol på dig själv!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar