Valgets kval, hva kan forventes fra 900?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 01 sep 2006, 20:42

Det sitter også noen oljerør i toppen der som har en stygg tendens til å gå tett. Er bare og skru av toppdekslet så komme man til herligheten. Sitter noen tynne plastrør som går ned til kammen. Ta disse av FORSIKTIG, blås deretter ut av dem med en kompressor og sett alt sammen igjen.

Men plasthjørna mellom røra som har sitti der i 20 år er ikke akkurat av topp kvalitet lenger så det er fort gjort å ødelegge de. Nye er å anbefale.

Dette hjalp betraktelig på tikkinga i motoren min i alle fall :D Billig var det også :D

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 05 sep 2006, 18:14

KongerudN344 skrev:Min OG900 orginal t16 gikk også fint på under 0,75 per mil på langkjøring, men på kortkjøring ville den nok ha rett i underkant av literen.

Etter et par år skiftet jeg motor, og den "nye" motoren gikk mye billigere, så er litt forskjell på motora, den første fikk jeg knapt under 1.3 - 1,4 på hverdagskjøring.

Men er gasspedalen som er mest avgjørende.
Dersom du med "den nye" motoren mener den motoren som satt i min aero `86 så hadde den gått 2800000km. Denne motoren dro ca 0,9 på mila på langkjøring før chiptrim. Etter at jeg satte på speedparts steg 1 greide jeg å få den helt ned på 0,62 på mila på tilsvarende kjøring.
Min `91 med lucas har hittil ikke vært bedre enn 0,78 på mila. Har enda ikke prøvd den med chippet innsprøytningsboks (det blir etter helga) Standardboksen er nok noe bedre på de senere modellene så jeg regner ikke med så veldig stor forbedring.
Katalysatorbiler drar ca 0,2 mere på mila sammenlignet med tilsvarende uten kat.
En `86 16v med LH i god stand drar ca 0,8 på mila landevei.
En `86 8v med K-Jet i god stand drar ca 0,7 på mila landevei.
Påstanden om at 16v er billigere holder ikke dersom en snakker om umodifiserte biler.
Er ikke sikker på om `83 har samme k-jet som `86, men mener den allikevel skal greie under 0,8 på mila.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 05 sep 2006, 22:28

skilpaddaN287 skrev: Dersom du med "den nye" motoren mener den motoren som satt i min aero `86 så hadde den gått 2800000km.
Er du seriøs nå? :roll:

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 05 sep 2006, 22:37

vel,vel en null fra eller til erdet så viktig da :D

Jeg mente 280000km :oops:

Ellers var det nå rimelig seriøst ment
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 06 sep 2006, 17:59

Var den motoren ja.

Krawler
Innlegg: 20
Registrert: 01 sep 2005, 20:49
Sted: Oslo

Legg inn av Krawler » 10 sep 2006, 19:52

Hadde glemt den tråden helt, jeg. Så... tilbake til dynga mi.

Har vært og sjekket opp bilen nå nylig. Den (laderkjøler-frie) motoren startet rett opp, og jeg hørte ingen lyder fra (5-trinns) girkassa.

Det elektriske er fremdeles et mysterium, syns det oppfører seg annerledes hver gang.

Har pirka rundt under med en skrutrekker, og ting ser overraskende bra ut. Det eneste er det rundt inni hjulkassene bak (men ikke i støtdemper/stagfester), bakre hjulbuer, samt noen bobler under dørene.

Har ihvertfall skiltnummeret nå, så jeg kommer tilbake til dere ang. heftelser.

Tips?

Krawler
Innlegg: 20
Registrert: 01 sep 2005, 20:49
Sted: Oslo

Legg inn av Krawler » 15 sep 2006, 18:14

Null heftelser! (Til min store overraskelse..)

Så, noen som har forslag til hva jeg bør gjøre med kjeksen i bakre hjulbuer? Går vel maks 3 cm. opp i skjermen, tror jeg.

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 15 sep 2006, 18:27

Bytte deler av hjulbuen eller eventuelt hele :)
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Krawler
Innlegg: 20
Registrert: 01 sep 2005, 20:49
Sted: Oslo

Legg inn av Krawler » 15 sep 2006, 18:53

Så man får kjøpt nye, hele hjulbuer? Kutt og sveis?

Hele hva, skjermpartiet er såvidt jeg vet en del av chassiset?

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 15 sep 2006, 18:55

Jepp , fåes vel på Veng etc , koster bare noen hundrelapper . Er jo litt jobb da , men har du sveisa før går det sikkert fint
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Svar