trimme 96
Moderator: Moderatorer
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Hehe, her er det mye morsomt å gjøre
Det første og enkleste du kan gjøre er å porte opp eksosen ut av toppen. Her er det masse å gå på og du åpner opp sikkert et par cm ved å gå til skikkelig her. Sett på et simons 2" eksosanlegg og du nærmer deg noe morsomt.
Originalt fra 76 eller 77 så satt det 2portet solex gasser, denne er jo grei å bruke sammen med innsuget som følger med på den, eller det innsuget og gasseren som øivind foreslår. Selv har jeg kjørt med dobbel 40/40 weber og det gikk som ei kule.
En annen ting som er lett å gjøre er å bytte kamaksel. Gå for en 7,2 aksel og ikke 7,6 eller 7,7 du kan få tak i. 7,6 og 7,7 aksler lager veldig rå gange på den og du vinner ikke så mye på det om du ikke gjør veldig mye rundt.
Hvis du skal gå riktig hardt til så leverer du topper og blokk til motorverksted og får de til å høvle av litt på topper og blokk. Så får du til å frese spor til kobberringer og setter i det. Borr opp til 93mm samtidig slik at du får 1815ccm
Monter nye og større ventiler. det største du får inn er vel 44mm på innsug og 38mm på utblås.
På toppen setter du korsinnsug med to dobble 45 webere Du må bruke de som heter DCOE som er liggende Da begynner vi å snakke morsom motor
Jeg har en som er gjort allt dette med og den yter ca 130hk. Helt utrolig morsom å kjøre, men slitsomt i lengden pga at det bråker ganske bra...
Har du spørsmål så bare spør, jeg har trimmet noen V4'ere opp igjennom åra. Både jeg og bror min.
Det første og enkleste du kan gjøre er å porte opp eksosen ut av toppen. Her er det masse å gå på og du åpner opp sikkert et par cm ved å gå til skikkelig her. Sett på et simons 2" eksosanlegg og du nærmer deg noe morsomt.
Originalt fra 76 eller 77 så satt det 2portet solex gasser, denne er jo grei å bruke sammen med innsuget som følger med på den, eller det innsuget og gasseren som øivind foreslår. Selv har jeg kjørt med dobbel 40/40 weber og det gikk som ei kule.
En annen ting som er lett å gjøre er å bytte kamaksel. Gå for en 7,2 aksel og ikke 7,6 eller 7,7 du kan få tak i. 7,6 og 7,7 aksler lager veldig rå gange på den og du vinner ikke så mye på det om du ikke gjør veldig mye rundt.
Hvis du skal gå riktig hardt til så leverer du topper og blokk til motorverksted og får de til å høvle av litt på topper og blokk. Så får du til å frese spor til kobberringer og setter i det. Borr opp til 93mm samtidig slik at du får 1815ccm
Monter nye og større ventiler. det største du får inn er vel 44mm på innsug og 38mm på utblås.
På toppen setter du korsinnsug med to dobble 45 webere Du må bruke de som heter DCOE som er liggende Da begynner vi å snakke morsom motor
Jeg har en som er gjort allt dette med og den yter ca 130hk. Helt utrolig morsom å kjøre, men slitsomt i lengden pga at det bråker ganske bra...
Har du spørsmål så bare spør, jeg har trimmet noen V4'ere opp igjennom åra. Både jeg og bror min.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Alt det nevnt over her er bra tips, MEN to-ports innsug begynner det å bli vanskligere å få tak i har jeg hørt, er fult mulig å finne, men prisen er også begynt å gå opp.
Komplett sett med korsinnsug med gassere og lengre fordeler aksel er vell enda vanskligere å få tak i, og de er veldig dyre.
Hørte også nå for en liten stund siden at GM ikke lenger ga ut papirer for å få godkjent trimma v4'er , før kunne man jo få godkjennings papirer fra saab på motor trimma opp til 150hk uten å gjøre noe med verken bremser eller understell.
Dette ble mye negativt, var ikke helt meninga det da.
Andre tips til trimming er jo å bygge om til sprut, er flere som har gjort dette i det siste. Her er en som har gjordt det: http://home.minlos.no/~johnarild.berentsen gå på "Bilsidene" og så på "Saab 95 Härregårdsvagn 1972"
(Den bilen hadde faktisk faren min før)
Eller så kan du jo konvertere den til etanol drift sånn som han her, men det er jo litt tungvindt med bare en bensin stasjon i hele norge som selger E85
Et siste allternativ er jo å gjøre som han her og lage
96 T16, men det tror jeg er litt jobb.
Komplett sett med korsinnsug med gassere og lengre fordeler aksel er vell enda vanskligere å få tak i, og de er veldig dyre.
Hørte også nå for en liten stund siden at GM ikke lenger ga ut papirer for å få godkjent trimma v4'er , før kunne man jo få godkjennings papirer fra saab på motor trimma opp til 150hk uten å gjøre noe med verken bremser eller understell.
Dette ble mye negativt, var ikke helt meninga det da.
Andre tips til trimming er jo å bygge om til sprut, er flere som har gjort dette i det siste. Her er en som har gjordt det: http://home.minlos.no/~johnarild.berentsen gå på "Bilsidene" og så på "Saab 95 Härregårdsvagn 1972"
(Den bilen hadde faktisk faren min før)
Eller så kan du jo konvertere den til etanol drift sånn som han her, men det er jo litt tungvindt med bare en bensin stasjon i hele norge som selger E85
Et siste allternativ er jo å gjøre som han her og lage
96 T16, men det tror jeg er litt jobb.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Ikke så lett å få tak i korsinnsug og lang fordeler nei. jeg jaktet lenge på det husker jeg og det er så og si umulig å finne noen som ikke er sveiset. Det vil si at flensen som gasseren sitter på har vært knekt av en gang pga at bilen har vært på taket. Ruller man med V4 og korsinnsug så er det første som knekker innsuget..
Nå er det vel 4-5år siden jeg kjøpte og jeg måtte gi 5000 for det. I dag vet jeg ikke hva man må gi. Sikkert en del. Jeg har for meg at dobbelinnsug og gasser ikke er så vanskelig å få tak i. Jeg har ihvertfall aldri hatt problem med å få fatt på det. I flere varianter. Både portet og originale. Det er mulig brodern har et liggende enda som er tilpasset weber 40/40. Det funker kanon! Har brukt det selv og kjørte fra BMW 323'er og 318is'er med den morro det
Nå er det vel 4-5år siden jeg kjøpte og jeg måtte gi 5000 for det. I dag vet jeg ikke hva man må gi. Sikkert en del. Jeg har for meg at dobbelinnsug og gasser ikke er så vanskelig å få tak i. Jeg har ihvertfall aldri hatt problem med å få fatt på det. I flere varianter. Både portet og originale. Det er mulig brodern har et liggende enda som er tilpasset weber 40/40. Det funker kanon! Har brukt det selv og kjørte fra BMW 323'er og 318is'er med den morro det
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2027
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Korsinnsug m.m.
Her er ett for salg: (se http://www.gsv.no kjøp/salg deler V4)
"
korsinnsug m 2x45 weber
Deler og div. til V4
SAAB KORSINNSUG M2X45 WEBER OG LANG FORDELER VURDERES SOLGT
KJEKT Å HA FOR TRIM INTERRESERTE
Pris e avt
Tlf.
E-post goistein@online.no
"
korsinnsug m 2x45 weber
Deler og div. til V4
SAAB KORSINNSUG M2X45 WEBER OG LANG FORDELER VURDERES SOLGT
KJEKT Å HA FOR TRIM INTERRESERTE
Pris e avt
Tlf.
E-post goistein@online.no
"Alt" fra totakt til turbo