Div spm. om speedparts deler og motorbygge..

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Div spm. om speedparts deler og motorbygge..

Legg inn av Pål N526 » 19 sep 2006, 08:37

Noen som har litt peil og synspunkter? Jeg har alltid lurt på HVOR denne ventiltetningen(fig. 1) egentlig skal sitte i toppen?
Også lurer jeg på hvorfor ialle dager sp ikke selger pakningssett for motor til og900? ser at de selger til 9000(fig. 2) og det er jo akkuratt det samme som er på og900 med t16 maskin?
I samme selgen vil jeg ha en liten prisvurdering av dere entusiaster!
Som noen veit, så har jeg hatt motorhavari, og har bestemt meg for å bygge opp motoren på ny. Har da forhandla meg til en god pris(synes jeg) hos sylinderservice i kr. sand. Jeg får førlgende deler/jobb gjort:
-blokka slipes, borres og syrevaskes
-nye lager (komplett sett til hele motoren, alle)
-ALT av pakninger og o-ringer som skal til HELE motoren.
-Smidde stempel (import i fra tyskland en plass), med litt større borring avhengig av hvor mye blokka måtte borres.

Alt dette er inkludert frakt bodø - kr. sand tur-retur
Hva sier dere om prisen på denne avtalen (9000,-)? Høres den ok ut? fikk forresten frakt for 500,- begge veier :D

Kommer en prosjekt tråd MED bilder om dette 8)


Link til side: http://www.speedparts.se/prod/res_packn ... tser.shtml

fig. 1
Bilde

fig. 2
Bilde

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 19 sep 2006, 09:01

Du får alle pakningene du trenger hos SP.

Leter du litt så finner du alt du trenger, de 2 øverste er ikke komplette...

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 19 sep 2006, 09:03

Når det gjelder pakninger så vet jeg at Saab selv heller ikke har stålpakningene til og900. Bruk pakningssilikon, sier de. Er det de bruker selv også, og det funker jo bra det.

9000 kroner? Da regner jeg med du har tenkt å bruke den motoren til noe SKIKKELIG moro, ellers er det bortkasta penger spør du meg. Regner m.a.o. med å få se en prosjekttråd med usannsynelig mye motorporr og påfølgende ofringsseremonier til girkassegudene etterhvert.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 19 sep 2006, 09:23

Ingvar N629 skrev:Når det gjelder pakninger så vet jeg at Saab selv heller ikke har stålpakningene til og900. Bruk pakningssilikon, sier de. Er det de bruker selv også, og det funker jo bra det.

9000 kroner? Da regner jeg med du har tenkt å bruke den motoren til noe SKIKKELIG moro, ellers er det bortkasta penger spør du meg. Regner m.a.o. med å få se en prosjekttråd med usannsynelig mye motorporr og påfølgende ofringsseremonier til girkassegudene etterhvert.
Får jo en evivarende motor:p blir nok litt trimming ja, men tar det bit for bit:p må ha noe klart til sommertreff neste år:D
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 19 sep 2006, 09:27

Datapaal N526 skrev:
Ingvar N629 skrev:Når det gjelder pakninger så vet jeg at Saab selv heller ikke har stålpakningene til og900. Bruk pakningssilikon, sier de. Er det de bruker selv også, og det funker jo bra det.

9000 kroner? Da regner jeg med du har tenkt å bruke den motoren til noe SKIKKELIG moro, ellers er det bortkasta penger spør du meg. Regner m.a.o. med å få se en prosjekttråd med usannsynelig mye motorporr og påfølgende ofringsseremonier til girkassegudene etterhvert.
Får jo en evivarende motor:p blir nok litt trimming ja, men tar det bit for bit:p må ha noe klart til sommertreff neste år:D
Hvis du tenker å ha den "evig" er det en grei pris, men en motor i ok stand får du jo billig. Men som du sier varer den lenge, så tenker du å beholde den til "evig tid" er det verdt det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 19 sep 2006, 09:29

Ingvar N629 skrev:
Datapaal N526 skrev:
Ingvar N629 skrev:Når det gjelder pakninger så vet jeg at Saab selv heller ikke har stålpakningene til og900. Bruk pakningssilikon, sier de. Er det de bruker selv også, og det funker jo bra det.

9000 kroner? Da regner jeg med du har tenkt å bruke den motoren til noe SKIKKELIG moro, ellers er det bortkasta penger spør du meg. Regner m.a.o. med å få se en prosjekttråd med usannsynelig mye motorporr og påfølgende ofringsseremonier til girkassegudene etterhvert.
Får jo en evivarende motor:p blir nok litt trimming ja, men tar det bit for bit:p må ha noe klart til sommertreff neste år:D
Hvis du tenker å ha den "evig" er det en grei pris, men en motor i ok stand får du jo billig. Men som du sier varer den lenge, så tenker du å beholde den til "evig tid" er det verdt det.
vraker jeg bilen, så er det jo bare å pille ut motoren å sette den i en annen åge:p hva med de ventiltetningene?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 19 sep 2006, 10:37

Dom ventiltätningarna sitter på ventilskaften, under och innanför ventilfjädrarna.
Dom sitter gott gömda där.
Kanske därför du inte sett dom...

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 19 sep 2006, 15:39

9000 for den jobben er ikke direkte billig..

Få tak i deg ei ny blokk. Noe som ikke er dyrt. Så send den avgårde istedet. Da slipper du å borre, og du kan bruke originale stempler i stedet. (Originale stempler tåler VELDIG mye om du har blandingsforholdet rett!)

Kosten blir da:
Blokk: 500,-
veivlager/rammelager/axiallager: 388/513/75 - 976,-
Stempelringer: 620,-
Pakningssett bunndel motor: 350,- (alle pakninger og simringer)
Pakningssett toppdel motor inkl toppakning: 600,-
ventiltetninger 16x18kr: 288,-
monteringssats grenrør (pinnebolter): 113,-
Kjede: 410
Øvre og nedre styreskinne for kjede: 215/129 - 344,-

Stresshoning og syrevasking: ca 1350,-

Allt i allt en pris på: 5551,-

Så for 9000,- da så kan du fint kjøpe deg nye originale stempler og sitte igjen med ekstra penger til øl og godteri når du står i verkstedet og koser deg :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 19 sep 2006, 17:39

okok.. takker for innspill.. gidder ikke stresset med å finne ei ny blokk jeg.. uansett.. lurer på om jeg kan ha på aic ventil på motoren min? har lh 2.2 og styringsboksen slutter på -521 mener jeg å huske. kan jeg ha elektronisk tomgangsstyring på den?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 19 sep 2006, 19:10

Glemte forresten å si at det er svenske priser, så du kan trekke fra 15% ihvertfall i valuta på det så da er det nede i 4750,- :) Halva priset! :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 19 sep 2006, 19:28

Datapaal N526 skrev:okok.. takker for innspill.. gidder ikke stresset med å finne ei ny blokk jeg.. uansett.. lurer på om jeg kan ha på aic ventil på motoren min? har lh 2.2 og styringsboksen slutter på -521 mener jeg å huske. kan jeg ha elektronisk tomgangsstyring på den?
-521 boksen støtter ikke tomgangsmotor. Forøvrig synes jeg Mortimer gir gode råd. Stemplene skal du ikke tenke på. Om du bytter ut orginalene er sjangsen relativt stor for at du faktisk nedgraderer deg.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 19 sep 2006, 19:38

Hvis du absolutt vil sette bort hele jobben til et firma så ville jeg kanskje ha hørt med Sarpsborg motorverksted. De er veldig bra og faktisk billige på en del ting. Om de klarer å skaffe delene så billig som SP vet jeg ikke, men det er lov å forhøre seg :)

Sjekk ut http://www.motorverksted.no

De har også erfaringer med og900 motorer fra før ;) De prøvde å selge meg noen deler folk ikke hadde hentet...

Hvis du sliter med å få tak i blokk så kan jeg hjelpe deg med det. Og hvis du finner ut at du vil la Sarpsborg motorverksted ta jobben med honing og syrebading så kan jeg kjøre den bort dit for deg. Jeg har ei rød blokk fra en 1990modell 900i stående som du kan få kjøpt.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 20 sep 2006, 09:18

Blokka er sendt allerede:).. jepp jepp.. går vel litt penger på motoren, men men.. overlever det.. var på skroten i BODØ i går... Gjett hva jeg fant? jo.. en og900 med facelift komplett.. og det artigste var det satt en aero vinge på også :lol: alt dette gikk for en pris av hele 700 kroner.. og da er skjermer lykter blinklys front og bakfanger! knallers:d har alltid drømt om den nye fronten :D
Ang. stempler, er de orginale smidde? hvor kan de skaffes(får smidde, bare lurer)? når jeg skal ha stempler, så skal jeg ha nye. Hvorfor skal jeg ikke oppnå samme yteelse? heller bedre ytelse.. de stemplene jeg kjørte med hadde jo sprekker i seg :lol:
Uansett.. hvor høyt opp i datasystem må jeg for å få elektronisk aic ventil? noen som har noe liggende? Jeg så også en og900 med 16v maskin UTEN turbo og det rare var at det var knockventil på den :shock: var luftmassemåler(ikke firkanta oppå) og hele pakka.. noen gule dyser også var den en sånn ekstra vacuum boks under der tenningsmodulen sitter.. en aic ventil var det også.. noen som veit hvilket system dette er?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 20 sep 2006, 13:13

Ang stempler så har jo folk kjør med over 400hkr med orginalstempler, så det finnes vel andre ting i motorrommet som ryker før dem (ex. det som sitter under motoren :) ) Boks -53x støtter vel tomgangsmotor om jeg ikke tar helt feil. 900i16v har Bosch EZK tenning, med bla knakkesensor, motorer uten turbo kan få tenningsbank de også.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 13 okt 2006, 22:42

Da var blokka ankomment bodø by, og står i garagen FERDIG montert også:d vakkert syn.. fikk med nye råder på kjøptet :D kommer tråd på prosjekt sida..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar