Div spm. om speedparts deler og motorbygge..
Moderator: Moderatorer
Div spm. om speedparts deler og motorbygge..
Noen som har litt peil og synspunkter? Jeg har alltid lurt på HVOR denne ventiltetningen(fig. 1) egentlig skal sitte i toppen?
Også lurer jeg på hvorfor ialle dager sp ikke selger pakningssett for motor til og900? ser at de selger til 9000(fig. 2) og det er jo akkuratt det samme som er på og900 med t16 maskin?
I samme selgen vil jeg ha en liten prisvurdering av dere entusiaster!
Som noen veit, så har jeg hatt motorhavari, og har bestemt meg for å bygge opp motoren på ny. Har da forhandla meg til en god pris(synes jeg) hos sylinderservice i kr. sand. Jeg får førlgende deler/jobb gjort:
-blokka slipes, borres og syrevaskes
-nye lager (komplett sett til hele motoren, alle)
-ALT av pakninger og o-ringer som skal til HELE motoren.
-Smidde stempel (import i fra tyskland en plass), med litt større borring avhengig av hvor mye blokka måtte borres.
Alt dette er inkludert frakt bodø - kr. sand tur-retur
Hva sier dere om prisen på denne avtalen (9000,-)? Høres den ok ut? fikk forresten frakt for 500,- begge veier
Kommer en prosjekt tråd MED bilder om dette
Link til side: http://www.speedparts.se/prod/res_packn ... tser.shtml
fig. 1
fig. 2
Mvh. Pål
Også lurer jeg på hvorfor ialle dager sp ikke selger pakningssett for motor til og900? ser at de selger til 9000(fig. 2) og det er jo akkuratt det samme som er på og900 med t16 maskin?
I samme selgen vil jeg ha en liten prisvurdering av dere entusiaster!
Som noen veit, så har jeg hatt motorhavari, og har bestemt meg for å bygge opp motoren på ny. Har da forhandla meg til en god pris(synes jeg) hos sylinderservice i kr. sand. Jeg får førlgende deler/jobb gjort:
-blokka slipes, borres og syrevaskes
-nye lager (komplett sett til hele motoren, alle)
-ALT av pakninger og o-ringer som skal til HELE motoren.
-Smidde stempel (import i fra tyskland en plass), med litt større borring avhengig av hvor mye blokka måtte borres.
Alt dette er inkludert frakt bodø - kr. sand tur-retur
Hva sier dere om prisen på denne avtalen (9000,-)? Høres den ok ut? fikk forresten frakt for 500,- begge veier
Kommer en prosjekt tråd MED bilder om dette
Link til side: http://www.speedparts.se/prod/res_packn ... tser.shtml
fig. 1
fig. 2
Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Når det gjelder pakninger så vet jeg at Saab selv heller ikke har stålpakningene til og900. Bruk pakningssilikon, sier de. Er det de bruker selv også, og det funker jo bra det.
9000 kroner? Da regner jeg med du har tenkt å bruke den motoren til noe SKIKKELIG moro, ellers er det bortkasta penger spør du meg. Regner m.a.o. med å få se en prosjekttråd med usannsynelig mye motorporr og påfølgende ofringsseremonier til girkassegudene etterhvert.
9000 kroner? Da regner jeg med du har tenkt å bruke den motoren til noe SKIKKELIG moro, ellers er det bortkasta penger spør du meg. Regner m.a.o. med å få se en prosjekttråd med usannsynelig mye motorporr og påfølgende ofringsseremonier til girkassegudene etterhvert.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Får jo en evivarende motor:p blir nok litt trimming ja, men tar det bit for bit:p må ha noe klart til sommertreff neste år:DIngvar N629 skrev:Når det gjelder pakninger så vet jeg at Saab selv heller ikke har stålpakningene til og900. Bruk pakningssilikon, sier de. Er det de bruker selv også, og det funker jo bra det.
9000 kroner? Da regner jeg med du har tenkt å bruke den motoren til noe SKIKKELIG moro, ellers er det bortkasta penger spør du meg. Regner m.a.o. med å få se en prosjekttråd med usannsynelig mye motorporr og påfølgende ofringsseremonier til girkassegudene etterhvert.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hvis du tenker å ha den "evig" er det en grei pris, men en motor i ok stand får du jo billig. Men som du sier varer den lenge, så tenker du å beholde den til "evig tid" er det verdt det.Datapaal N526 skrev:Får jo en evivarende motor:p blir nok litt trimming ja, men tar det bit for bit:p må ha noe klart til sommertreff neste år:DIngvar N629 skrev:Når det gjelder pakninger så vet jeg at Saab selv heller ikke har stålpakningene til og900. Bruk pakningssilikon, sier de. Er det de bruker selv også, og det funker jo bra det.
9000 kroner? Da regner jeg med du har tenkt å bruke den motoren til noe SKIKKELIG moro, ellers er det bortkasta penger spør du meg. Regner m.a.o. med å få se en prosjekttråd med usannsynelig mye motorporr og påfølgende ofringsseremonier til girkassegudene etterhvert.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
vraker jeg bilen, så er det jo bare å pille ut motoren å sette den i en annen åge:p hva med de ventiltetningene?Ingvar N629 skrev:Hvis du tenker å ha den "evig" er det en grei pris, men en motor i ok stand får du jo billig. Men som du sier varer den lenge, så tenker du å beholde den til "evig tid" er det verdt det.Datapaal N526 skrev:Får jo en evivarende motor:p blir nok litt trimming ja, men tar det bit for bit:p må ha noe klart til sommertreff neste år:DIngvar N629 skrev:Når det gjelder pakninger så vet jeg at Saab selv heller ikke har stålpakningene til og900. Bruk pakningssilikon, sier de. Er det de bruker selv også, og det funker jo bra det.
9000 kroner? Da regner jeg med du har tenkt å bruke den motoren til noe SKIKKELIG moro, ellers er det bortkasta penger spør du meg. Regner m.a.o. med å få se en prosjekttråd med usannsynelig mye motorporr og påfølgende ofringsseremonier til girkassegudene etterhvert.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
9000 for den jobben er ikke direkte billig..
Få tak i deg ei ny blokk. Noe som ikke er dyrt. Så send den avgårde istedet. Da slipper du å borre, og du kan bruke originale stempler i stedet. (Originale stempler tåler VELDIG mye om du har blandingsforholdet rett!)
Kosten blir da:
Blokk: 500,-
veivlager/rammelager/axiallager: 388/513/75 - 976,-
Stempelringer: 620,-
Pakningssett bunndel motor: 350,- (alle pakninger og simringer)
Pakningssett toppdel motor inkl toppakning: 600,-
ventiltetninger 16x18kr: 288,-
monteringssats grenrør (pinnebolter): 113,-
Kjede: 410
Øvre og nedre styreskinne for kjede: 215/129 - 344,-
Stresshoning og syrevasking: ca 1350,-
Allt i allt en pris på: 5551,-
Så for 9000,- da så kan du fint kjøpe deg nye originale stempler og sitte igjen med ekstra penger til øl og godteri når du står i verkstedet og koser deg
Få tak i deg ei ny blokk. Noe som ikke er dyrt. Så send den avgårde istedet. Da slipper du å borre, og du kan bruke originale stempler i stedet. (Originale stempler tåler VELDIG mye om du har blandingsforholdet rett!)
Kosten blir da:
Blokk: 500,-
veivlager/rammelager/axiallager: 388/513/75 - 976,-
Stempelringer: 620,-
Pakningssett bunndel motor: 350,- (alle pakninger og simringer)
Pakningssett toppdel motor inkl toppakning: 600,-
ventiltetninger 16x18kr: 288,-
monteringssats grenrør (pinnebolter): 113,-
Kjede: 410
Øvre og nedre styreskinne for kjede: 215/129 - 344,-
Stresshoning og syrevasking: ca 1350,-
Allt i allt en pris på: 5551,-
Så for 9000,- da så kan du fint kjøpe deg nye originale stempler og sitte igjen med ekstra penger til øl og godteri når du står i verkstedet og koser deg
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
okok.. takker for innspill.. gidder ikke stresset med å finne ei ny blokk jeg.. uansett.. lurer på om jeg kan ha på aic ventil på motoren min? har lh 2.2 og styringsboksen slutter på -521 mener jeg å huske. kan jeg ha elektronisk tomgangsstyring på den?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
-521 boksen støtter ikke tomgangsmotor. Forøvrig synes jeg Mortimer gir gode råd. Stemplene skal du ikke tenke på. Om du bytter ut orginalene er sjangsen relativt stor for at du faktisk nedgraderer deg.Datapaal N526 skrev:okok.. takker for innspill.. gidder ikke stresset med å finne ei ny blokk jeg.. uansett.. lurer på om jeg kan ha på aic ventil på motoren min? har lh 2.2 og styringsboksen slutter på -521 mener jeg å huske. kan jeg ha elektronisk tomgangsstyring på den?
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Hvis du absolutt vil sette bort hele jobben til et firma så ville jeg kanskje ha hørt med Sarpsborg motorverksted. De er veldig bra og faktisk billige på en del ting. Om de klarer å skaffe delene så billig som SP vet jeg ikke, men det er lov å forhøre seg
Sjekk ut http://www.motorverksted.no
De har også erfaringer med og900 motorer fra før De prøvde å selge meg noen deler folk ikke hadde hentet...
Hvis du sliter med å få tak i blokk så kan jeg hjelpe deg med det. Og hvis du finner ut at du vil la Sarpsborg motorverksted ta jobben med honing og syrebading så kan jeg kjøre den bort dit for deg. Jeg har ei rød blokk fra en 1990modell 900i stående som du kan få kjøpt.
Sjekk ut http://www.motorverksted.no
De har også erfaringer med og900 motorer fra før De prøvde å selge meg noen deler folk ikke hadde hentet...
Hvis du sliter med å få tak i blokk så kan jeg hjelpe deg med det. Og hvis du finner ut at du vil la Sarpsborg motorverksted ta jobben med honing og syrebading så kan jeg kjøre den bort dit for deg. Jeg har ei rød blokk fra en 1990modell 900i stående som du kan få kjøpt.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
Blokka er sendt allerede:).. jepp jepp.. går vel litt penger på motoren, men men.. overlever det.. var på skroten i BODØ i går... Gjett hva jeg fant? jo.. en og900 med facelift komplett.. og det artigste var det satt en aero vinge på også alt dette gikk for en pris av hele 700 kroner.. og da er skjermer lykter blinklys front og bakfanger! knallers:d har alltid drømt om den nye fronten
Ang. stempler, er de orginale smidde? hvor kan de skaffes(får smidde, bare lurer)? når jeg skal ha stempler, så skal jeg ha nye. Hvorfor skal jeg ikke oppnå samme yteelse? heller bedre ytelse.. de stemplene jeg kjørte med hadde jo sprekker i seg
Uansett.. hvor høyt opp i datasystem må jeg for å få elektronisk aic ventil? noen som har noe liggende? Jeg så også en og900 med 16v maskin UTEN turbo og det rare var at det var knockventil på den var luftmassemåler(ikke firkanta oppå) og hele pakka.. noen gule dyser også var den en sånn ekstra vacuum boks under der tenningsmodulen sitter.. en aic ventil var det også.. noen som veit hvilket system dette er?
Ang. stempler, er de orginale smidde? hvor kan de skaffes(får smidde, bare lurer)? når jeg skal ha stempler, så skal jeg ha nye. Hvorfor skal jeg ikke oppnå samme yteelse? heller bedre ytelse.. de stemplene jeg kjørte med hadde jo sprekker i seg
Uansett.. hvor høyt opp i datasystem må jeg for å få elektronisk aic ventil? noen som har noe liggende? Jeg så også en og900 med 16v maskin UTEN turbo og det rare var at det var knockventil på den var luftmassemåler(ikke firkanta oppå) og hele pakka.. noen gule dyser også var den en sånn ekstra vacuum boks under der tenningsmodulen sitter.. en aic ventil var det også.. noen som veit hvilket system dette er?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Ang stempler så har jo folk kjør med over 400hkr med orginalstempler, så det finnes vel andre ting i motorrommet som ryker før dem (ex. det som sitter under motoren ) Boks -53x støtter vel tomgangsmotor om jeg ikke tar helt feil. 900i16v har Bosch EZK tenning, med bla knakkesensor, motorer uten turbo kan få tenningsbank de også.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
Da var blokka ankomment bodø by, og står i garagen FERDIG montert også:d vakkert syn.. fikk med nye råder på kjøptet kommer tråd på prosjekt sida..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]