Motortrøbbel OG900 '86 t16

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Martin N612
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 129
Registrert: 27 mar 2006, 15:57
Sted: Elverum
Kontakt:

Motortrøbbel OG900 '86 t16

Legg inn av Martin N612 » 20 sep 2006, 21:07

Problemet er som følger;

Bilen er veldig treg opp på turtall og drar veldig tungt.
Selv om man holder gassen i bånn så stiger turtallet bare saaakte oppover, og når den passerer ca 4000rpm, virker det som den drar som den skal videre oppover på registeret.
Virker som at turboen kommer veldig sent på en måte.

- turbo'en er sjekka, og den er i bra stand.
- samme problem med og uten luftfilter, altså ikke noe som er tett der.

Nå har jeg selv bare blitt forklart problemet, så har ikke fått testet bilen selv enda.

Bilen er som sagt en 86mod. 900 T16 (med LH 2.2 vil jeg anta.)

Noen som har vært ute for det samme problemet?
Martin STCN nr. 612
x Saab 900S, x Saab 96 2,2l, x Saab 900 t16 '86, x Saab 90 '86, x Saab 900 t8 '81, x Saab 900 t8 '86, x Saab 99 2,4l '77, x Saab 900i '85

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Legg inn av Liebak » 21 sep 2006, 21:39

hem..ingen som kan hjelpe oss her a?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 21 sep 2006, 21:44

Blir vill gjetning, men tett eksos??? Løsne etter downpipen og se om det hjelper.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 21 sep 2006, 22:35

sjekk tenning plugger rotor fordelerlokk i første omg.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 22 sep 2006, 06:21

høres kanskje ut som tenninga di er litt på villspor ja...
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
viggo N355
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 64
Registrert: 12 jul 2004, 01:00
Sted: vestlandet

Legg inn av viggo N355 » 22 sep 2006, 07:01

har det vært gjort no reperasjoner på motoren i senere tid? hvordan oppstod feilen? ...
Viggo
Ford sierra cosworth 4x4
Saab 9000 T16 86 mod.(solgt
Saab 9000 T16 87 mod (delebil)(solgt)

Krawler
Innlegg: 20
Registrert: 01 sep 2005, 20:49
Sted: Oslo

Legg inn av Krawler » 22 sep 2006, 13:11

Tett katalysator?

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 24 sep 2006, 15:48

E vel kje katalysator på den bilen... Ville fått kontrollert fordeleren. Den har to system som skal forandre tenninga etter turtall/belastning. Sentrifugalregulering + vacuum regulator. Du bør få kontrollert om dette fungerer som det skal


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Svar