Seriøst tenningsproblem 86 900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Seriøst tenningsproblem 86 900

Legg inn av Anders N95 » 27 okt 2006, 19:35

Hei. Har i lengre tid hatt et problem der hver gang jeg skal legge inn et nytt gir så begynner bilen å fjuske, og "henger" seg opp noen sekunder før det begynner å ta igjen. Har tenkt at dette måtte være et tenningsproblem, og tenkte først å stille tennings-tidspunktet. Var dette en bra løsning? noen som har forslag? det er forøvrig en 86 900 turbo 8.

Etter at vi prøvde å stille tenning så dukket det opp ett nytt og større problem. Dette skjedde etter jeg trodde det var ferdig innstilt og alt var bra. Nå nekter plutselig motoren å tenne på sylinder 1 og 2, det høres en kraftig tikkelyd (som om strøm slår over en plass). Hva er det som har skjedd nå? Jeg har byttet coil, tennplugger, tennkabler og gått over alt for å se om det står bra til, men finner ingenting. Denne tikkelyden har jeg hørt fra bilen før og, men bar når det er kald start, og det har gitt seg etter noen sekunder. Tror kanskje det kan være en enkel forklaring på dette, men forstår ikke helt hva:) Noen som har gode forslag? begynner bli lei... :evil:
Vørterøl og svisker!!

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 27 okt 2006, 20:44

bytta rotor og fordelerlokk?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Legg inn av Anders N95 » 28 okt 2006, 14:16

Oh yes...
Vørterøl og svisker!!

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 28 okt 2006, 14:19

Kan det ikke være magnetventilen som tikker?
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Legg inn av Anders N95 » 28 okt 2006, 14:21

Hmmmmm- Mulig. det er den helt framme, som ser ut som blekksprut? med mange vakumslanger på. Jeg mistenker at strøm har slått over fra coil-kabelen til m.ventilen...Såg gnist der framme i mørket.
Vørterøl og svisker!!

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 28 okt 2006, 14:27

Anders N95 skrev:Hmmmmm- Mulig. det er den helt framme, som ser ut som blekksprut? med mange vakumslanger på. Jeg mistenker at strøm har slått over fra coil-kabelen til m.ventilen...Såg gnist der framme i mørket.
Den kan jo være defekt. Burde få lånt en MV fra noen og testet. Til og begynne med kan du ta av kontakten og høre om tikkingen blir borte. Bilen vil vel da gå på grunnladetrykk
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Legg inn av Anders N95 » 31 okt 2006, 02:06

Etter å ha lest div. poster på forumet så konkluderer jeg med at magnetventilen er gåen. Det siver luft når jeg blåser i den som skal være tett. Og det tikker der og masse rart. MEN, har denne noe med at to sylindre ikke går? er det en sammenheng der?
Vørterøl og svisker!!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 31 okt 2006, 09:55

Anders N95 skrev:har denne noe med at to sylindre ikke går? er det en sammenheng der?
Nei!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 31 okt 2006, 10:44

Hvis du har bytta absolutt ALLE tenningsdelene, og du er SIKKEr på at de funker, så kan du begynne å bevege deg over på fuel problemre.. prøv og bytt om på dysene, eller før du gjør det, blås med litt trykkluft i dysene... ta å mål kompresjonen også..

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Legg inn av Anders N95 » 31 okt 2006, 23:05

kompresjonen er tipp topp den. hmm...
Vørterøl og svisker!!

Svar