Ja, som topic sier så er kupevifta i min 9000 CD M91 på dødsleiet.
Mistenkte først bare reostaten for å ha tatt kvelden, men da min foreløpig 3. reostat (på 2 år!!!!!:evil: ) ble satt inn (og vifta starta) ble mistanken rettet mot noe annet.
Hastigheta på vifta er svært varierende, og den lager forfærdelige lyder. Den lager vibrasjoner som forplanter seg godt i pedalene ( på full fres kiler det under beina), og det høres til tider ut som om den skal eksplodere. Når jeg starter vifta (etter å ha hatt den av, starter den med godt mot, altså mye fart (en god del lyd også) men slakker gradvis av. Ned til det som må kunne kalles nivå 2 fart, før den deretter blir særs ustabil. Har noen hatt lignende problemer med sine kupevifter.
Ps. Skal stikke på Saab å ordne klippekort på reostat nå, det får da være grenser for hvor ofte denne skal krepere.
Hjelp, kupevifta er døende, eller lignende...
Moderator: Moderatorer
- Eirik
- Overload!!!
- Innlegg: 1865
- Registrert: 03 mai 2006, 00:21
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Hjelp, kupevifta er døende, eller lignende...
25 Year anniversary of Saab 9000
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Tipper at du vil få bekreftet din mistanke!
En sliten viftemotor kan utsette reostaten din for stoore ekstrapåkjenninger, da den ikke går lett og fint lenger, men drar mere støm for å gå... Bør nok tenke på å bytte den ja.... orntli` drittjobb har jeg hørt..
En sliten viftemotor kan utsette reostaten din for stoore ekstrapåkjenninger, da den ikke går lett og fint lenger, men drar mere støm for å gå... Bør nok tenke på å bytte den ja.... orntli` drittjobb har jeg hørt..
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Det er helt sikkert motoren som holder på å ryke!!
Da vil også reostaten bli belastet mye hardere enn normalt, å bytte tre reostater på 2 år er ikke vanlig...
Da vil også reostaten bli belastet mye hardere enn normalt, å bytte tre reostater på 2 år er ikke vanlig...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor