Erfaringer: Bilstein eller Koni ?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

McIvar_N214
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 09 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: 214
Navn: Tor-Ivar Kristoffersen
Bil: OG9-3 2.0 T
Sted: TROMSØ
Kontakt:

Erfaringer: Bilstein eller Koni ?

Legg inn av McIvar_N214 » 12 jul 2004, 22:05

Hei !

Skal bytte ut demperne på bilen min, hvilken bør jeg velge. Jeg skal senke bilen, muligens ikke med det samme, får se hva pengeboka strekker til. Har sett at Speedparts anbefaler Bilstein Sprint med H&R senkefjærer, samtidig ser jeg at Nordic har ett kit med Eibach "och kula konis". Noen som har dette i dag og er fornøyd/misfornøyd ??? Få høre !

Bilen er en 9-3 1999 mod, lurer på om det blir best med kileform, men da må det bli eibach fjærer, eller er jeg helt på jordet ????

Kom med inspill på erfaringer, hørt, sett osv osv osv......

mvh
McIvar
N214

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 13 jul 2004, 02:59

selgeren på autopower sa at koni er for de som ikke liker å skifte demper, du kjører bare med en vanlig sløv demper til den er utslitt, men i stede for å bytte skrur du bare en runde... mens bilstein er for de som vil ha stiv bil.

har selv røde koni på min og900... angrer! ville heller lagt på et par hundrelapper og fått stiv bil.
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 jul 2004, 11:52

Monge som køyrer gamle 9-3 og senkar vel gule Koni + H&R-fjører.
Ta eit søk på svenskeforumet, evt. ein prat med Speedparts.
Ellers køyrde vel kasper her i klubben med ein slik config, du kan då også spør nye eigaren kva han synes om oppsettet.
H&R gir vel kileform meinar eg på?

N072
Innlegg: 22
Registrert: 23 apr 2003, 01:00

GIR OPP GULE KONI

Legg inn av N072 » 01 nov 2006, 23:15

SUR HISTORIE OM GULE KONI FRAM PÅ 9-5

Byttet fra ferdige (utslitte) originale sachs ved 50 000 km til gule koni.
Måtte bytte en av disse demperne (høyre fram) etter ca. 20 000 km altså ved ca. 70 000. Denne var importøren så hyggelig å erstatte.

Men.......denne har allerede etter ca. 5 000 km fått det som koni på reklamasjonsskjemaet kaller "flytende stempel" (Altså nesten ingen motstand og det er kun trykkfjæra bilen hviler på).

Dette "kommer og går", noen ganger kan bilen på en langtur bli fastere og fastere, for så igjen etter hvert å miste all dempermotstand. Det virker og som om problemet med "flytende stempel" er større når bilen har stått lenge. Som eksempel var bilen etter en tur på ca. fem mil helt fantastisk. Når jeg så etter en fem-seks dager skulle kjøre, så manglet all dempermotstand på høyre side. Dette for så igjen å komme seg etter en to tre dager og ca. 25 mil.

Dette har forøvrig aldri skjedd på venstre side fram, men denne demperen har også allerede etter ca. 25 000 km på fin vei begynt å tape motstand (altså oppleves mykere).

Trykkfjærene er Eibach.

Alt er montert av autoriserte verksted med lang erfaring og folk som kan montere/justere dempere.

Har gitt opp og kjøper nå??????????

Dette er da tredje demperen på venstre side fram og den fjerde på høyre side fram - bilen har nå gått ca. 75 000 km.

Tror dere jeg er leie eller?

Med hilsen en som i løpet av siste år har ofret et par sydenturer på dempere og arbeid. I tillegg er jeg blitt sur, oppgitt og irritert.

Og for å forsikre dere som tror jeg sitter her og kødder, dette er sant, jeg er voksen, tuller ikke og har en hvis forståelse for teknikk - og kundebehandling.

Phuuuuuuuu

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 01 nov 2006, 23:27

Samme som skjedde med min venstre demper foran.
Sendte den i august/september til selger for reklamasjon, de skulle sende den videre til koni.
Kom på det for et par uker siden og sjekket opp hvordan det gikk med reklamasjonen min; ingenting hadde skjedd fordi de manglet opplysninger til reklamasjonsskjemaet...
Ikke koni sin feil antageligvis, men selger kunne nok tatt seg tid til å ringe meg for å få opplysningene som trengtes i løpet av tre måneder.
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

N072
Innlegg: 22
Registrert: 23 apr 2003, 01:00

DEMPERE

Legg inn av N072 » 01 nov 2006, 23:42

Ja, jeg vet jeg ikke er alene med dette problemet, men ingen som selger disse demperne ønsker å innrømme dette. Det er vanlig at de skylder på feil montering, tullkjøring osv.

Tullkjøring, å det tå en hælvgammel main i en utrimma familiebil?

En eller annen intelektuell mann med stort vett på markedsføring sa til meg en gang at; på sytttallet var det viktig å være til stede for å kunne selge, på åttitallet var det viktig med markedsføring og nå etter 90 tallet er det viktigst hvordan kunden føler seg behandlet når han har problem med en vare eller ett produkt, - altså for å få gjennsalg.

Jeg kjøper aldri mer en KONI-demper!

Mvh

:-)

Brukeravatar
be_foto N710
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 24 jun 2006, 18:05
Medlemsnummer: N710
Navn: Bjørn Erik
Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
Sted: Blystadlia
Kontakt:

Legg inn av be_foto N710 » 02 nov 2006, 00:19

Jeg kjøpte meg gule koni for to månder siden, og er veldig fornøyd med de.

Men jeg var uheldig å fikk en fremdemper som var ikke var god. Det var ganske kjedlig å måtte skifte samme demper to ganger men det ordna seg greit for meg å få ny. det er vel viktig å treffe på det riktige stedet og personen.

Så jeg kjører nå med fire gule Koni og H&R senke fjærer på min NG900 og er veldig fornøyd med det

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 02 nov 2006, 00:26

Kjører Eibach og Bilstein. Kjempefornøyd!!
Anbefales til dere som ikke har kjøpt Koni, men vurderer understell...

NG900 Cab
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

N072
Innlegg: 22
Registrert: 23 apr 2003, 01:00

REKLAMASJON PÅ DEMPERE

Legg inn av N072 » 02 nov 2006, 00:33

Ja det er greit nok at en får ny demper, men svært ofte må kunden på nytt betale for montering. Det blir også penger av slikt etter en tre - fire støtdemperskift.

Og igjen dette bekrefter jo at det må være noe vesentlig feil med disse demperne når det etter hvert dukker opp flere med samme problem.

Mvh

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 02 nov 2006, 08:38

I min forrige bil hadde jeg Røde Koni og Eibach. Demperne var modifiserte av Simco, slik at de fikk hardere retur. Oppførselen skulle bli det samme som Gule Koni. Dette gjordet Simco gratis siden jeg kjøpte demperne hos dem. Tror ikke jeg måtte spørre om det engang. :)
Jeg var kjempefornøyd, kjørte vel 60-70k km med den kombinasjon uten noen form for problemer.
Vi var tre stykker som skiftet understell samtidig, på omtrent like biler. De to andre til gule Koni.
Han ene fikk noe olje svetting av den ene demperen. Han kontaktet Simco og fikk beskjed om å komme til dem så skulle de fikse opp i problemet, siden det var "livstids-garanti" på demperen.

Den store fordelen med Gule Koni er at du kan justere demperen mens de er montert på bilen, vha et lite plasthjul som følger med. Men dette fungerer vel ikke på 9-5 så vidt jeg har hørt.

Har standard dass-understell på 9-5 og blir nok å skifte en gang, men om det blir Koni eller Bilstein vet jeg ikke.
Siden jeg ikke kan justere demperne mens de sitter på kan jeg nesten like godt gå for Bilstein. På den andre siden er jo Bilstein det som BMW mye bruker så da burde man vel velge Koni. :)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
KarsteN536
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 673
Registrert: 13 aug 2005, 01:00
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av KarsteN536 » 02 nov 2006, 10:13

Jeg kjører på umonterte Bilstein Sprint og H/R på 9-3 . Jeg er veldig fornøyd! :lol:

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 02 nov 2006, 14:11

Kjører på gule koni dempere, samt koni fjærer. Fungerer veldig bra på sommerføre. Men nå som snøen kom, så ble det i grunn litt for mye risting i bilen.
Hadde jeg kunne ha valgt om igjen, så hadde jeg i allefall gått for progressive fjærer. Demperne er jeg fornøyd med.
Kjørte også på gule koni, samt H&R på den gamle ng900'n jeg hadde. Og heller ikke noe problemer der...
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 02 nov 2006, 14:24

matrox skrev: Kjører på gule koni dempere, samt koni fjærer. Fungerer veldig bra på sommerføre. Men nå som snøen kom, så ble det i grunn litt for mye risting i bilen.
Hadde jeg kunne ha valgt om igjen, så hadde jeg i allefall gått for progressive fjærer.
Eibach er som oftest progressive fjærer. Er vel en av grunnene til at de er såpass populær som de er. :)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
TurboRoger_N486
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 192
Registrert: 30 jul 2005, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TurboRoger_N486 » 16 nov 2006, 18:40

Bestilt gule Koni fra elkparts - Ganske lang leveringstid, men fått beskjed om at de nå er sendt fra England. Får håpe de ikke er så dårlige som folk her gir inntrykk av... Liker ikke å bytte dempere i hytt og vær...
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski

Brukeravatar
Sandal
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 198
Registrert: 20 nov 2005, 13:11
Sted: Trondheim

Legg inn av Sandal » 16 nov 2006, 21:50

Har montert gule koni på 8 forskjellige biler, og har bort imot bare gode erfaringer med det. Det som er viktig når ein skal montere gule koni senke fjører er at ting og tang må stå i stil med kvar andre. Det er klart at dersom du monterer senke sett på ein bil med orginale dempera so blir fjøyra mjuk så begynder "du" og syns at bilen blir for mjuk og må ha på stivare dempera. Når du då monterer stivere dempera er då problemet at fjøyra er blitt mjuk på grunn av at du har kjørt med demper som ikkje sto i stil med fjøyra dermed mjuk fjøyr. Demperen må derfor gjere meste partaen av jobben i og med at fjøyra er "utslitt" og demperen blir fortare utslitt. Derfor er det grit å bytte dempere og fjøyrer i samme slengen. Det som og er viktig er at Demperen og fjøyra står i stil med kvar andre, vill ikkje sei ka fjøyre eller dempere som er "dårlige" men vill sei at H&R med gule koni eller Eibach med gule koni fungerer som bare F***. Har hatt problem med at koni har lekt 2 gonger og det er på grunn av orginal demper på senke fjøyrer og så etter lengre tid så blitt byttet til koni då får demperen meir å jobbe med og holder derfor ikkje so lenge. Dette er mine erfaringer iallefall.
00' 9-3 Viggen
99' Golf IV GTI TDI
x 92' 9000 CS 2,3T BSR
78' 99 Turbo Rest.objekt (gått 18000km!!)
x 74' 99 Turbo

Svar