Får ikke opp turbotrykk
Moderator: Moderatorer
Får ikke opp turbotrykk
Hva kan det ha seg at jeg kun får opp turbotrykket skikkelig av og til?
får ikke over GLT (0.45 bar) utenom en sjelden gang..
Har veldig lite peiling på dette her, er temmelig fersk
86 mod 900 t8
får ikke over GLT (0.45 bar) utenom en sjelden gang..
Har veldig lite peiling på dette her, er temmelig fersk
86 mod 900 t8
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Her er antageligvis APC synderen. Hører du noen tikkelyder helt fremme med grillen? Nå kan det jo være veldig mye annet men det virker som om det ofte er magnetventilen som slår seg vrang og denne sitter rett over radiatoren og har tre vakumslanger inn i seg.
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Vi har en FAQ om dette, mest for de gamle med APC, men en del punkter går igjen uansett.candikid skrev:aleks: si ifra om du får bytta magnetventilen før meg, og si åssen det gikk. virker som vi har nøyaktig samme problemet, da turbotrykket mitt også kommer og går.
Ed
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Hvis APC ikke har kontakt med trykkgiveren vil magnetventilen tikke. Kan jo prøve å koble den ut og se om noe skjer Dette kan også være noe så dumt som litt dårlig kontakt mellom ledningsnettet og APC boksen så her kan det være fornuftig og rense litt med elektronikkrens. Jeg hadde problem med tikkene MV og da var dette alt som skulle til
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Vorpenes N459
- 1.2 bar
- Innlegg: 261
- Registrert: 23 mai 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 459
- Navn: Lasse Vorpenes
- Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
- Sted: Trondheim
jeg har nå funnet ut følgende:
når jeg skrur av bankesensoren og tester (den er fortsatt koblet til men den dingler i friluft) så ladder jeg maks, men straks jeg skrur den fast i blokka er det problemer igjen..
jeg er 100% sikker på at jeg ikke har tenningsbank allerede ved glt..
håper noen har tips!
mvh
Aleks
når jeg skrur av bankesensoren og tester (den er fortsatt koblet til men den dingler i friluft) så ladder jeg maks, men straks jeg skrur den fast i blokka er det problemer igjen..
jeg er 100% sikker på at jeg ikke har tenningsbank allerede ved glt..
håper noen har tips!
mvh
Aleks
86 mod 900 t8
ja.. prøv å bytt ut sensoren.. er ikke helt sikker på hvor man kan få tak i, men prøv på saab.. sikkert litt dyrt der, men jeg veit desverre ikke om noen andre alternativer, sett bort i fra brukt.. kan jo skrive en annonse her på forumet å håpe.. jeg har hatt alle samme symptomene dine og den gang var det bare å rense.. har kjøpt inn kabel som skal erstattes med den jeg har(er dårlig den også, skjermakabel med 2 ledere )
Et siste sånn BILLI tips er å rense kontaktene og ta et BITTELITE skrujern og stramm de leppene i den pluggen du setter på bankesensoren.. er det dårlig kontakt der, så kan du få rippel i på det "lukka" signalet, og apc senser dette som knack...
Sensoren har den funksjon at den gir en bestemt kurve/signal av støyen i fra motoren.. med en gang det blir et slag eller en ulyd i motoren får man en "peak" på denne kurven, og apc som sagt tidligere tolker dette som bank ol.
håper det prdner seg.. kjedelig med slike problemer..
Mvh Pål
Et siste sånn BILLI tips er å rense kontaktene og ta et BITTELITE skrujern og stramm de leppene i den pluggen du setter på bankesensoren.. er det dårlig kontakt der, så kan du få rippel i på det "lukka" signalet, og apc senser dette som knack...
Sensoren har den funksjon at den gir en bestemt kurve/signal av støyen i fra motoren.. med en gang det blir et slag eller en ulyd i motoren får man en "peak" på denne kurven, og apc som sagt tidligere tolker dette som bank ol.
håper det prdner seg.. kjedelig med slike problemer..
Mvh Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Husk at bankesensoren skal skrus til med 20 Nm!! Du er sikker på at du ikke har tenningsbank? Funker trykklokka til fordeleren som den skal?
Ellers har jeg har en bankesensor liggende, send pm hvis du trenger.
Ellers har jeg har en bankesensor liggende, send pm hvis du trenger.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Pål:
Ved nærmere undersøkelse av kabelen ser jeg at den er litt shabby, isolasjonen mangler et par mm fra kontakten, men det ser ikke ut som om det er brudd på lederne, har ny ledning liggende som ser 100% ut, skal prøve den.
Det er vel lurest og plukke fra hverandre apc-kontakten og lodde på den nye der?
Ingvar:
Jeg har ikke momentnøkkel men jeg strammet til ca like hardt som den satt når jeg tok den av, jeg får evt. låne med en nøkkel fra jobb.
når du sier 20 NM er det med eller uten olje på skruen? det utgjør jo en stor forskjell,
er det verst å skru til for hardt eller for lite?
Når det gjelder bankesensoren... hvis den hadde vert gåen så skulle jeg jo ikke hatt fullt turbotrykk når jeg skruer den av blokka?
trykk klokka har jeg ikke sett på..
Takker for svar karer!
Ved nærmere undersøkelse av kabelen ser jeg at den er litt shabby, isolasjonen mangler et par mm fra kontakten, men det ser ikke ut som om det er brudd på lederne, har ny ledning liggende som ser 100% ut, skal prøve den.
Det er vel lurest og plukke fra hverandre apc-kontakten og lodde på den nye der?
Ingvar:
Jeg har ikke momentnøkkel men jeg strammet til ca like hardt som den satt når jeg tok den av, jeg får evt. låne med en nøkkel fra jobb.
når du sier 20 NM er det med eller uten olje på skruen? det utgjør jo en stor forskjell,
er det verst å skru til for hardt eller for lite?
Når det gjelder bankesensoren... hvis den hadde vert gåen så skulle jeg jo ikke hatt fullt turbotrykk når jeg skruer den av blokka?
trykk klokka har jeg ikke sett på..
Takker for svar karer!
86 mod 900 t8