Bytte av motor i saab 90
Moderator: Moderatorer
- Rusta N832
- 0.7 bar
- Innlegg: 122
- Registrert: 24 nov 2006, 05:09
- Sted: Trondheim
Bytte av motor i saab 90
Heisann. Er en stolt eier av en saab 90 85 mod. Den er ganske strøken med bare 55000km på nåla. Det er kun en tidligere eier før meg, og det var en gamel dame som tok den med som flyttegods fra danmark.
Jeg har hatt bilen nå i 2 år og den går som bare det. MEN jeg kunne ha tenkt meg litt mer gamp. Er det noen som vet om det er en grei oppgave
å putte inne en turbomotor ? det må sikkert bli en 8v(uten intercooler) som får plass. det er forresten 4trins girkasse . Er det noen som har oppskrift på bytte til turbomotor så er jeg takknemelig.
Mvh Rune
Jeg har hatt bilen nå i 2 år og den går som bare det. MEN jeg kunne ha tenkt meg litt mer gamp. Er det noen som vet om det er en grei oppgave
å putte inne en turbomotor ? det må sikkert bli en 8v(uten intercooler) som får plass. det er forresten 4trins girkasse . Er det noen som har oppskrift på bytte til turbomotor så er jeg takknemelig.
Mvh Rune
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Dette er fullt muilig. Hvis du melder deg inn i klubben får du tilgang til en utrolig forklarende FAQ om dette skrever av Børre. hvis du allerede er medlem er linken her viewtopic.php?t=8503 lykke til.
Eirik har forresten et ganske bra dukumentert 99 prosjekt på gang så her er det mangen som kan spørres
Eirik har forresten et ganske bra dukumentert 99 prosjekt på gang så her er det mangen som kan spørres
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Rusta N832
- 0.7 bar
- Innlegg: 122
- Registrert: 24 nov 2006, 05:09
- Sted: Trondheim
Takker..Eliah skrev:Dette er fullt muilig. Hvis du melder deg inn i klubben får du tilgang til en utrolig forklarende FAQ om dette skrever av Børre. (hvis du allerede er medlem er linken her viewtopic.php?t=8503 lykke til)
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Hej Rune - godt navn!
Jeg har også en 90'er fra 1985, og i sommers købte jeg en 8v turbomotor. Det er stort set plug'n'play, men der skal laves LIDT med ledninger, blandt andet relæ til styring af benzinpumpe, og så er det nemmest at lave en kontakt til koldstart-dysen. Derudover skal du bruge 12v til benzintryksregulator og tomgangs-ting (Kan ikke huske hvad den hedder).
Du skal også skifte tank, fordi der kan ikke sættes en pumpe i den du har. Men det er et hurtigt job!
Udover det skal du også lave udstødning, da det nok bliver det bedste resultat (Specielt hvis du bruger 3" )
Der er plads til en intercooler hvis du er meget omhyggelig med placering af indsprøjtning.
Min blev målt d. 22, og med 0,8 bar har jeg 177hk og 298nm. Saab 90 8v power!
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=70371
Rulningen:
http://video.google.com/videoplay?docid ... saab+90+t8
Held og lykke, mvh
Rune
Jeg har også en 90'er fra 1985, og i sommers købte jeg en 8v turbomotor. Det er stort set plug'n'play, men der skal laves LIDT med ledninger, blandt andet relæ til styring af benzinpumpe, og så er det nemmest at lave en kontakt til koldstart-dysen. Derudover skal du bruge 12v til benzintryksregulator og tomgangs-ting (Kan ikke huske hvad den hedder).
Du skal også skifte tank, fordi der kan ikke sættes en pumpe i den du har. Men det er et hurtigt job!
Udover det skal du også lave udstødning, da det nok bliver det bedste resultat (Specielt hvis du bruger 3" )
Der er plads til en intercooler hvis du er meget omhyggelig med placering af indsprøjtning.
Min blev målt d. 22, og med 0,8 bar har jeg 177hk og 298nm. Saab 90 8v power!
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=70371
Rulningen:
http://video.google.com/videoplay?docid ... saab+90+t8
Held og lykke, mvh
Rune
- Martin N612
- 0.7 bar
- Innlegg: 129
- Registrert: 27 mar 2006, 15:57
- Sted: Elverum
- Kontakt:
Det beste er absolutt og slenge nedi en turbo motor..
Men om du vil sverge til forgasser eller innsprøytning uten turbo så er det jo fortsatt muligheter for å hente ut mye mere effekt.. var blandt annet en her i elverum som bremset en 99 med 2 doble forgassere ++++ til 173hk riktig nok ingen motor som blir brukt på veien, men alikevel..
Men som sagt, det er lettest og slenge i en turbo motor!
Men om du vil sverge til forgasser eller innsprøytning uten turbo så er det jo fortsatt muligheter for å hente ut mye mere effekt.. var blandt annet en her i elverum som bremset en 99 med 2 doble forgassere ++++ til 173hk riktig nok ingen motor som blir brukt på veien, men alikevel..
Men som sagt, det er lettest og slenge i en turbo motor!
Martin STCN nr. 612
x Saab 900S, x Saab 96 2,2l, x Saab 900 t16 '86, x Saab 90 '86, x Saab 900 t8 '81, x Saab 900 t8 '86, x Saab 99 2,4l '77, x Saab 900i '85
x Saab 900S, x Saab 96 2,2l, x Saab 900 t16 '86, x Saab 90 '86, x Saab 900 t8 '81, x Saab 900 t8 '86, x Saab 99 2,4l '77, x Saab 900i '85
- Rusta N832
- 0.7 bar
- Innlegg: 122
- Registrert: 24 nov 2006, 05:09
- Sted: Trondheim
- Rusta N832
- 0.7 bar
- Innlegg: 122
- Registrert: 24 nov 2006, 05:09
- Sted: Trondheim
- Rusta N832
- 0.7 bar
- Innlegg: 122
- Registrert: 24 nov 2006, 05:09
- Sted: Trondheim