Bytte av motor i saab 90

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Bytte av motor i saab 90

Legg inn av Rusta N832 » 24 nov 2006, 05:31

Heisann. Er en stolt eier av en saab 90 85 mod. Den er ganske strøken med bare 55000km på nåla. Det er kun en tidligere eier før meg, og det var en gamel dame som tok den med som flyttegods fra danmark.
Jeg har hatt bilen nå i 2 år og den går som bare det. MEN jeg kunne ha tenkt meg litt mer gamp. Er det noen som vet om det er en grei oppgave
å putte inne en turbomotor ? det må sikkert bli en 8v(uten intercooler) som får plass. det er forresten 4trins girkasse . Er det noen som har oppskrift på bytte til turbomotor så er jeg takknemelig.
Mvh Rune

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 24 nov 2006, 05:42

Dette er fullt muilig. Hvis du melder deg inn i klubben får du tilgang til en utrolig forklarende FAQ om dette skrever av Børre. hvis du allerede er medlem er linken her viewtopic.php?t=8503 lykke til.

Eirik har forresten et ganske bra dukumentert 99 prosjekt på gang så her er det mangen som kan spørres :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Legg inn av Rusta N832 » 24 nov 2006, 05:47

Eliah skrev:Dette er fullt muilig. Hvis du melder deg inn i klubben får du tilgang til en utrolig forklarende FAQ om dette skrever av Børre. (hvis du allerede er medlem er linken her viewtopic.php?t=8503 lykke til)
Takker.. :)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 24 nov 2006, 17:40

Jeg kan jo legge til, at som du sikkert også ser på linken er det plass til 16v med IC om du vil ;)

RuneDK
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 21 nov 2005, 14:22

Legg inn av RuneDK » 24 nov 2006, 17:58

Hej Rune - godt navn!

Jeg har også en 90'er fra 1985, og i sommers købte jeg en 8v turbomotor. Det er stort set plug'n'play, men der skal laves LIDT med ledninger, blandt andet relæ til styring af benzinpumpe, og så er det nemmest at lave en kontakt til koldstart-dysen. Derudover skal du bruge 12v til benzintryksregulator og tomgangs-ting (Kan ikke huske hvad den hedder).

Du skal også skifte tank, fordi der kan ikke sættes en pumpe i den du har. Men det er et hurtigt job!

Udover det skal du også lave udstødning, da det nok bliver det bedste resultat (Specielt hvis du bruger 3" ;) )

Der er plads til en intercooler hvis du er meget omhyggelig med placering af indsprøjtning.

Min blev målt d. 22, og med 0,8 bar har jeg 177hk og 298nm. Saab 90 8v power!

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=70371
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Rulningen:
http://video.google.com/videoplay?docid ... saab+90+t8

Held og lykke, mvh
Rune

Brukeravatar
Martin N612
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 129
Registrert: 27 mar 2006, 15:57
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av Martin N612 » 24 nov 2006, 19:39

Det beste er absolutt og slenge nedi en turbo motor..

Men om du vil sverge til forgasser eller innsprøytning uten turbo så er det jo fortsatt muligheter for å hente ut mye mere effekt.. var blandt annet en her i elverum som bremset en 99 med 2 doble forgassere ++++ til 173hk :!: riktig nok ingen motor som blir brukt på veien, men alikevel..

Men som sagt, det er lettest og slenge i en turbo motor!
Martin STCN nr. 612
x Saab 900S, x Saab 96 2,2l, x Saab 900 t16 '86, x Saab 90 '86, x Saab 900 t8 '81, x Saab 900 t8 '86, x Saab 99 2,4l '77, x Saab 900i '85

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Legg inn av Rusta N832 » 26 nov 2006, 21:12

Heisann navnebror :D . Takker for meget interessante opplysninger. Starter med prosjekten over jul engang så jeg er bare i oppstartsfasen ennå. Trenger vel noen gode råd ettervært
Mvh Rune S

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Legg inn av Rusta N832 » 26 nov 2006, 21:15

[quote="Martin N612"]Det beste er absolutt og slenge nedi en turbo motor..

...Tja, tror jeg går for Turbomotor..det frister mest og koster minst(?).

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Legg inn av Rusta N832 » 26 nov 2006, 21:30

Eirik N396 skrev:Jeg kan jo legge til, at som du sikkert også ser på linken er det plass til 16v med IC om du vil ;)
Takk for god informasjon. :)

Svar