Vibrasjon ved akselerasjon

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Vibrasjon ved akselerasjon

Legg inn av bZerk » 21 des 2006, 23:34

Jeg har kjøpt en 92 mod. 900i som jeg skal hente til helgen, jeg har prøvekjørt den og la merke til at det var en slags vibrasjon i bilen ved akselerasjon, selv fra stillstand og oppover. Også når jeg lå en viss hastighet og ga gass kom dette. Fikk bilen grusomt billig så jeg regner med noe rep. Noen som har en teori på dette?

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 21 des 2006, 23:36

Skeiv felg?

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Legg inn av bZerk » 21 des 2006, 23:47

Jeg merker det så fort jeg slipper clutchen og setter bilen igang. Det merkes bare bilen så vidt ruller. Kjennes ut som det kommer når motoren begynner å dra. Kan det være drivknuter? Indre/ytre?

Brukeravatar
turbokai
Innlegg: 20
Registrert: 27 okt 2005, 19:09
Sted: Asker Norge

Vibrasjon

Legg inn av turbokai » 21 des 2006, 23:54

Er det vel bare å få bilen opp i hastighet, for så å trykke inn klurtsen og trille. Viberere det fremdeles er det etter all sansynlighet felgen. Eller enkelt og greit ta en avbalansering. Koster jo ikke all verden... :wink:
Turbokai N570 Asker
9000cc turbo -87 solgt
9000 cs-93 solgt
9000cse 2.3 t ++-94
9-5 estate2.3 t speedparts steg 3+-99
Ng900 prosjekt-94

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 22 des 2006, 00:02

Kan vara en inre drivknut oxo...

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Kim_H N822
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 56
Registrert: 04 jul 2006, 16:05
Sted: Ski

Legg inn av Kim_H N822 » 22 des 2006, 15:04

Jeg ville satt en knapp på indre drivknuter, har akkurat samme problemet på min.. har bare ikke fått tak i nye enda.
Saab 9000CSE 2.3 turbo aut. M95
(solgt) På leting etter "ny" saab!

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Legg inn av bZerk » 22 des 2006, 15:06

Det er det jeg frykter ja. Dyrt å bytte?

Kim_H N822
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 56
Registrert: 04 jul 2006, 16:05
Sted: Ski

Legg inn av Kim_H N822 » 22 des 2006, 15:10

ca. 7000 for begge to til 9k 95 modell.. kjøper i sverige såklart, mye å spare der!
Saab 9000CSE 2.3 turbo aut. M95
(solgt) På leting etter "ny" saab!

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Legg inn av bZerk » 23 des 2006, 18:10

Har nå hentet bilen og tatt en kikk på sakene og funnet ut at det må være de indre drivknutene. De ytre virker fine, i alle fall ingen ulyd når jeg legger rattet helt over og svinger. Synes 7000,- for å reparere dette hørtes mye ut. Kan det stemme?

Brukeravatar
Bendal N809
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 130
Registrert: 03 sep 2006, 21:51
Sted: Fosnavåg/Ålesund

Legg inn av Bendal N809 » 23 des 2006, 19:32

Kan sikkert først konstatere heilt at det er det som er gale, eg kjøpte meg nye mansjetter og demonterte alle drivledd på min 9000 å såg over dei å rensa og oljet opp på nytt. Men 7000 syns eg også virka litt vel. Isåfall må det vere inkludert arbeid og på merkeverksted vil eg tru. Men kan vere at det er ganske stor forskjell frå 9k til 900 då.

Men ser at ytre koster vel ca 1000 lappen på speedparts, indre såg det ikkje ut til at dei har, men på mekonomen koster tripoden til indre ledd 850kr. Og arbeidet med det er ikkje så mykje. Mansjetter betalte eg 3-400kr for på biltema. (per side). Og skrur du sjølv så er det jo fort gjort?

Men kan legge til at med meg var det ingen av ledda så gjorde at bilen vibrerte. Var motorfeste framme med meg som var defekt. Men min vibrerer berre ved gasspådrag og sving til høgre.
'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Legg inn av bZerk » 23 des 2006, 20:15

Min vibrerer kraftig ved gasspådrag. Når jeg slipper gassen er det helt borte. Kan også høre en metalisk lyd når jeg kjører sakte og med gasspådrag. Det kjennes ut som det er slark der nede. Jeg får dra på verksted når det blir åpent igjen. Hvis noen i Ullensaker området kan å skru Saab er jeg interessert i å få hjelp til dette, mot betaling selvsagt.

e-post: geirknutzen@gmail.com. Mob. 98878887

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Legg inn av bZerk » 03 jan 2007, 23:58

Saken løste seg ved at jeg solgte bilen videre... :)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 04 jan 2007, 00:09

bZerk skrev:Saken løste seg ved at jeg solgte bilen videre... :)
Det kaller jeg effektiv problemløsning ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar