Vil ikke gå på tomgang

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
LN-8PV N1601
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 12 des 2006, 20:41
Medlemsnummer: N1601
Navn: Sven Tore Lermo
Bil: SAAB 9-5 2.0t Aut Estate 2006

Vil ikke gå på tomgang

Legg inn av LN-8PV N1601 » 27 des 2006, 11:03

Da skjedde det igjen. "Check Engine" lampe lyser og bilen stopper på tomgang. Den gikk helt fint fram til jeg skulle parkere. Tok av batteripolen og bilen går som normalt igjen.

Det samme skjedde i sommer. Da besøkte jeg verksted og de resatte feilmeldingen, samt et eller annet spjel.

Bilen det gjelder er en '01 9-5 Est. 2.0 Aut. ca.85.000 km

Noen som har en ide om hva det kan være ? Hadde vært greit å fått løst problemet.

Har alltit med en 13mm. Hehe.
9-5 2006 Estate 2.0t Aut.

Brukeravatar
Thor N67
Overload!!!
Innlegg: 1000
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N67
Navn: Thor Moi
Bil: 9-5 2,3 M98
Sted: Son
Kontakt:

Legg inn av Thor N67 » 27 des 2006, 15:31

Hadde samme problem på min og da måtte gass-spjelhuset byttes.

Det er den som slår over når bilen går over i nødmodus.
Thor N67
M98 9-5 2,3

LN-8PV N1601
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 12 des 2006, 20:41
Medlemsnummer: N1601
Navn: Sven Tore Lermo
Bil: SAAB 9-5 2.0t Aut Estate 2006

Legg inn av LN-8PV N1601 » 27 des 2006, 20:42

Tok en liten test tur i kveld. Etter å ha kjørt en liten stund virket det som at tomgangs turtallet sank fra ca 800 til 500 (slik det så ut på turteller). Merket også på lysene at tomgangs turtallet var litt lavt.

Regner med at turtallet blir normalt igjen dersom jeg kobler ut batteriet igjen. Fortsetter jeg å kjøre så kommer nok turtallet til å synke ytterligere, slik at den ikke vil gå på tomgang. Akkurat det samme som skjedde i sommer.
9-5 2006 Estate 2.0t Aut.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 des 2006, 12:52

Sidan du har hatt lys i CE-lampa kan det være ein ide og oppsøke SAAB, og få lest ut feilkoda.

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 01 jan 2007, 16:07

Sidan du har hatt lys i CE-lampa kan det være ein ide og oppsøke SAAB, og få lest ut feilkoda.
men husk at feilkoden blir sletta når ein tek av batteriet....


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 01 jan 2007, 21:24

Vegard_Skaten skrev:
Sidan du har hatt lys i CE-lampa kan det være ein ide og oppsøke SAAB, og få lest ut feilkoda.
men husk at feilkoden blir sletta når ein tek av batteriet....
Ikkje nødvendigvis, enkelte feilkoder vert lagra sjølv om CE-lampa ikkje lyser.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 01 jan 2007, 21:36

Hjelle, N6 skrev: Ikkje nødvendigvis, enkelte feilkoder vert lagra sjølv om CE-lampa ikkje lyser.
Det har du rett i ... men de forsvinner når man tar av batteriet som Vegard sier
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Tore N10
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Lierskogen

Legg inn av Tore N10 » 02 jan 2007, 20:47

Jeg hadde tilsvarende problem med spjeldet på min 9-5 2.0t 00' modell
Trudde først det var gass spjeldhuset som måtte byttes, men så viste det seg etterhvert at det var styreboksen som hadde tatt kvelden.

I mitt tilfelle så hadde jeg en økning på tomgangen til ca 2000 omdregninger. Når styreboksen tar kvelden så får man problem med gass spjeldet og tomgang - samt at cruice controll kan vist også feile.
Tore N10

LN-8PV N1601
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 12 des 2006, 20:41
Medlemsnummer: N1601
Navn: Sven Tore Lermo
Bil: SAAB 9-5 2.0t Aut Estate 2006

Legg inn av LN-8PV N1601 » 04 jan 2007, 21:19

Problemet ser nå ut til å være løst. Løsningen var visst nok å rengjøre gass-spjelhuset. Samt gå over kontaktflater. Alt har fungert bra etterpå.
9-5 2006 Estate 2.0t Aut.

Svar