varmeapparat 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

santo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 186
Registrert: 02 des 2006, 11:46
Medlemsnummer: N867
Bil: 900I 2,1 16V
Sted: kristiansand

varmeapparat 9000

Legg inn av santo » 28 des 2006, 20:21

Har en 9000 96 mod m klima dere skriver i forumet at dette v apparat er veldig bra Da lurer jeg på hva som er galt med mitt for det virker nesten ikke Har prøvd å skifte termostat men det hjalp ikkeno.Er det noen der ute som kan gi meg noen tips Så jeg slipper å fryse i bilen.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 28 des 2006, 21:33

Det kan vel kanskje være spjeldet på varmluften som er ødelagt? Hvis det er slik at det "nesten" virker, at du har konstant temperatur ut av ventilene uansett hvordan du stiller bryteren kan det godt være dette som er gåent.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

santo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 186
Registrert: 02 des 2006, 11:46
Medlemsnummer: N867
Bil: 900I 2,1 16V
Sted: kristiansand

varmeapparat 9000

Legg inn av santo » 28 des 2006, 21:52

spjeldet som du snakker om er vel el styrt siden det er klima Hvor sitter det

Brukeravatar
Tore_
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 28 des 2006, 02:56
Sted: Espa

Legg inn av Tore_ » 29 des 2006, 00:06

har du sjekka den "vifta" som måler temp`n inne i bilen din?? sitter på venstre side av v apparatet.. på min 9000 så var kontakten bak der falt av, noe som er vanlig hvis du har vært inne i dashbordet.. og da frøys jeg.. 8)

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 29 des 2006, 01:29

Kjør temperaturen opp på HI en stund og se om det hjelper. Hvis det blir varmt da, så kan det være den lille vifta som nevnt over, eller selve styreenheten til ACC. Hvis det ikke blir varmt på HI så kan det være motoren som styrer varmluftsspjellet.

Regner med at du har sjekket at du har nok frostvæske og at motortemperaturen kommer opp på normalt nivå.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

santo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 186
Registrert: 02 des 2006, 11:46
Medlemsnummer: N867
Bil: 900I 2,1 16V
Sted: kristiansand

varmeapparat 9000

Legg inn av santo » 29 des 2006, 11:38

tempnåla har aldri gått lenger enn til kvart så lenge jeg har hatt bilen Har byttet termostat uten at dette hjalp noe, exspansjonstanken en full av kjøleveske så da er det vel heller ikke luft i sytemet heller.Vifta dere snakker om er det den som sitter ved siden av stolvarmen kan den demonteres og evt rengjøres

santo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 186
Registrert: 02 des 2006, 11:46
Medlemsnummer: N867
Bil: 900I 2,1 16V
Sted: kristiansand

varmeapparat 9000

Legg inn av santo » 29 des 2006, 14:30

hadde ut hanskerommet for å se om spjeldet åpner å det ser ut til å virke som det skal men jeg lurer på de slangene som går inn på registeret er det full gjennomstrømning av vann der hele tiden eller styres dette også av elektronikken

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 29 des 2006, 15:45

full gjennomstrømning alltid.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 29 des 2006, 15:51

Hadde noe av samme problemet på min NG900, dette førte til at jeg fikk opp CHECK ENGINE siden bilen ikke var blitt nok varm på så og så lang tid.

Byttet også termostat uten hell, men det er flere sensorer som spiller inn her.... På NG900 er det en føler som sender signaler til temp.måleren og en som er en del av motorstyringssystemet. Da alle tre ble byttet forsvant problemet :D Er jo ikke sikkert det er likt på 9000 da, men poenget er jo at det kan være flere sensorer som ikke fungerer slik de skal....
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Tore_
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 28 des 2006, 02:56
Sted: Espa

Re: varmeapparat 9000

Legg inn av Tore_ » 29 des 2006, 20:46

santo skrev:tempnåla har aldri gått lenger enn til kvart så lenge jeg har hatt bilen Har byttet termostat uten at dette hjalp noe, exspansjonstanken en full av kjøleveske så da er det vel heller ikke luft i sytemet heller.Vifta dere snakker om er det den som sitter ved siden av stolvarmen kan den demonteres og evt rengjøres
Håper expansjonstanken ikke er heelt full?? Bare til max??

temp nåla mi og henger littegrann.. men vært på saab og søkt på feilkoder på temp, og da var motortemp 90 grader selv om nåla henger litt, og dette er helt normalt.
og ja, den vifta er lett å ta ut, sitter kunn i clips. men vet ikke helt om jeg vil rengjøre så mye, i såfall kun fjerne litt støv.

Lykke til!!

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 29 des 2006, 22:57

I faq så ligger løsningen på feilvisning på tempmåleren 8)

viewtopic.php?t=8748
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Tore_
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 28 des 2006, 02:56
Sted: Espa

Legg inn av Tore_ » 30 des 2006, 00:08

Tor N12 skrev:I faq så ligger løsningen på feilvisning på tempmåleren 8)

viewtopic.php?t=8748
Takk!!
de sa dette var helt normalt på saab på hamar..
men da prøver vi dette, så ut som mye jobb men 8)
Tore

* -01 9-5 2,0 Turbo
* -95 9000 cse 2,3 Turbo og chip (solgt)
N739

"Noen kjører SAAB, andre kommer etter:D "

santo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 186
Registrert: 02 des 2006, 11:46
Medlemsnummer: N867
Bil: 900I 2,1 16V
Sted: kristiansand

varmeapparat 9000

Legg inn av santo » 30 des 2006, 16:52

Hva er det som styrer temperaturen på klimannlegget er det den lille sensoren som har en liten vifte i seg

Brukeravatar
Tore_
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 28 des 2006, 02:56
Sted: Espa

Re: varmeapparat 9000

Legg inn av Tore_ » 30 des 2006, 16:56

santo skrev:Hva er det som styrer temperaturen på klimannlegget er det den lille sensoren som har en liten vifte i seg
stemmer..
og den hører du at går hvis den er i orden...
den skal surre og gå i 4 minutter eller noe etter du har stoppet motoren.
Tore

* -01 9-5 2,0 Turbo
* -95 9000 cse 2,3 Turbo og chip (solgt)
N739

"Noen kjører SAAB, andre kommer etter:D "

santo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 186
Registrert: 02 des 2006, 11:46
Medlemsnummer: N867
Bil: 900I 2,1 16V
Sted: kristiansand

varmeapparat 9000

Legg inn av santo » 30 des 2006, 17:15

Den sviver den så da sjønner ikke jeg hvorfor det ikke blir varmt

Svar