Turbotrykk tomgang og900T16

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Turbotrykk tomgang og900T16

Legg inn av Rusta N832 » 01 jan 2007, 14:45

Heisann og godt nyttår.
Monterte inn turbotrykksmåler på mitt nyinnkjøpte prosjekt her om dagen og ble litt fornundret over at ved tomgang viser den -0,7 bar. Er dette normalt ?? . Har ikke kjørt bilen og sett hvordan trykket endrer seg. (deffekt girboks :( ) Ved litt gasspådrag i garasjen gikk nåla i retning null, men tilbake igjen ved tomgang. Er dette normalt eller ??
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 01 jan 2007, 15:07

Ja, dette er heilt normalt.
Om du får problem med lekasje i vaccumslangane (les: manglande turbotrykk) vil vaccumet gå mot null på tomgong. Men somsagt er -0.7 heilt normalt.

Brukeravatar
Rusta N832
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 24 nov 2006, 05:09
Sted: Trondheim

Legg inn av Rusta N832 » 01 jan 2007, 15:30

Hjelle, N6 skrev:Ja, dette er heilt normalt.
Om du får problem med lekasje i vaccumslangane (les: manglande turbotrykk) vil vaccumet gå mot null på tomgong. Men somsagt er -0.7 heilt normalt.
Takk , det var kjekt å høre. E litt fersk enno på hvordan alt skal funke :)
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 03 jan 2007, 00:39

grunnen til dette er fordi når en stenger spjeldet, så blir det lite tilgang på luft, og motoren suger sakte men sikkert luft.. da dannes det undertrykk i innsuget og det er dette vacuumet du ser på måleren.. sånn er det på alle biler.(turbo)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 03 jan 2007, 06:29

Datapaal N526 skrev:grunnen til dette er fordi når en stenger spjeldet, så blir det lite tilgang på luft, og motoren suger sakte men sikkert luft.. da dannes det undertrykk i innsuget og det er dette vacuumet du ser på måleren.. sånn er det på alle biler.(turbo)

ikke turbodieselbiler.... :wink:

Svar