dump

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

dump

Legg inn av Pancho N497 » 10 feb 2004, 23:52

er det noen som har erfaring med montering av dumpventiler? vurderer å anskaffe en slik til min saab 900 t16 84mod. om noen eventuelt har gjort det i en sånn bil. eventuelt om noen har bilder og tips om hvilken ventil jeg burde kjøpe og hvor den er best å plassere. :roll:

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 11 feb 2004, 00:35

hei du. en dump er et must på en og900;p sparer turboen også da den slipper å stoppe opp når du stenger spjeldhuset.
Jeg og alle jeg kjenner i området her, kjører med en dump som er fra "turboxs" den heter RFL og står for real fucking loud. og det skal jeg love deg at den er:)

du setter dumpen i røret mellom intercoolere og spjeldhuset, sveiser den inn. og setter på en siliconeslange som du setter på motorens "vakumsystem"

på bilen min ser den slik ut.

http://ul.zsh.net/alexander/1874830590alexanderdump.jpg
dumpen koster rundt 2100 tror jeg det var.
kan kjøpe dne på krb trading eller på speedparts
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 11 feb 2004, 10:39

du har vel 8v alex?
på t16 sitter det luftmassemåler, og LH tilpasser bensinmengde bl.a etter signaler fra denne..
Så når du kjører med åpen dump på en T16 med LH, så fikk ihvertfall min altfor feit blanding og gikk som en dass!
men er du ute etter lyden så for all del...
Sist redigert av Rune N35 den 13 feb 2004, 00:22, redigert 1 gang totalt.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 11 feb 2004, 11:01

Rune N35 skrev:du har vel 8v alex?
på t16 sitter det luftmengdemåler, og LH tilpasser bensinmengde bl.a etter signaler fra denne..
Så når du kjører med åpen dump på en T16 med LH, så fikk ihvertfall min altfor feit blanding og gikk som en dass!
men er du ute etter lyden så for all del...
oi, la ikke merke til at det var snakk om en 16v jeg, beklager :oops:

går den mye dårligere da.. brodern hadde jo dump på hans 900 AERO, og den gikk ikke noe dårligere tror jeg.. hmmm
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

dump

Legg inn av Petter 900 T » 11 feb 2004, 11:23

Blir ikke riktig blanding på 16v med "dumpen" i friluft nei. :?

Ryker endel av bilen når jeg ikke har full gass. :shock: mao. ikke så ofte............

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 11 feb 2004, 12:24

Detter er enkelt som f.. Sett på en resirkulerende ventil, sveiv ned vinduet og rop ut PSSSH... hver gang du slipper gassen. Da får du både i pose og sekk. Bedre respons og fet lyd. :lol:
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 11 feb 2004, 15:50

Med resirkulerende og åpent filter har du lyd fortsatt.. Men det er ikke derfor den er der... :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

AeroPetter
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 155
Registrert: 12 jun 2003, 01:00
Sted: Rogaland

Legg inn av AeroPetter » 11 feb 2004, 19:40

Vil det si at jeg som har en -86 16V ikke bør sveise på RFLen på dette røret allikevel? (som jeg nettopp har gjort :? )
M86 900 Aero

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 11 feb 2004, 19:49

Stemmer det AeroPetter...kjørte som Børre nevner jeg, med original resirk og åpent filter.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 11 feb 2004, 20:40

kjører allerede med original resirk og åpent filter :P

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 11 feb 2004, 21:48

Ser ikke problemet med å kjøre åpen dumpventil på 16V :?: :!: :?: ... Så lenge den har to stempler og holder tett på tomgang så er det ikke noe i veien med det. Jeg har kjørt med det i snart 2 år og har ikke hatt ett eneste problem med det. 8)
Det PSSSSHH'er som bare det :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Øyvind N43
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 223
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 43
Navn: Øyvind
Bil: 9000
Sted: Hovin

Legg inn av Øyvind N43 » 11 feb 2004, 22:35

Det PSSSSHH'er som bare det
Kan gå god for det. Kjørte et par biler bak under jubileumstreffet til GSV i 2002. 8)

Har alldri hørt slike lyder fra en Saab noen gang, den lager sinsykt mye lyd. Ga skikkelig gjennlyd i bygatene. :D
Saab 9000 CSE

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 12 feb 2004, 07:11

Øyvind N043 skrev:
Det PSSSSHH'er som bare det
Kan gå god for det. Kjørte et par biler bak under jubileumstreffet til GSV i 2002. 8)

Har alldri hørt slike lyder fra en Saab noen gang, den lager sinsykt mye lyd. Ga skikkelig gjennlyd i bygatene. :D
Morro med bygater :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 12 feb 2004, 13:00

Trodde alle T16 hadde bypassventil jeg. Funker som en dumpventil
men fører luften tilbake til innsugsrøret mellom luftmassemåleren og turboen. Min har iallefall det. Da holdes turboen i gang mye lengre
enn ved dumpventil, da luften fortsetter å sirkulere over turboen og
holder den i gang.

En resirkulerende dumpventil må da være det samme som
bypassventilen såvidt jeg kan forstå. Og bypassventilen er det ikke
vanskelig å justere så den åpner ved høyere trykk, min åpner originalt
ved ca 1,2-1,4 bar.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Ole N26
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 408
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 26
Sted: "i reserbilen"
Kontakt:

Legg inn av Ole N26 » 12 feb 2004, 20:33

Mortimer skrev:Ser ikke problemet med å kjøre åpen dumpventil på 16V :?: :!: :?: ... Så lenge den har to stempler og holder tett på tomgang så er det ikke noe i veien med det. Jeg har kjørt med det i snart 2 år og har ikke hatt ett eneste problem med det. 8)
Det PSSSSHH'er som bare det :)
For å få dette til å virke på biler med massemåler må man ofte stramme dumpen ganske mye.
Litt av problemet med å stramme dumpen for mye er at den ikke åpner lett nok. Dvs at turboen din faktisk vil miste litt turtall før dumpen åpner.
Synd å ofre dette bare for lyden. Sett på en stempel dump av type resirkulerende og open air, så blir det like fet lyd.
Har til og med vært borti en 9-5 som godtok en frilufts-dump, men jeg vil ikke anbefale det.
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."

Svar