driver å bytter hjullager
Moderator: Moderatorer
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
driver å bytter hjullager
Hei. Bytter hjullager på min 1985 900 Aero nå,har fått løsnet alt, men det sitter igjen i drivakselen. Har hatt av sentermutteren, men er det noe mer som må av på drivakselen?
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Kan anbefale endeledduttrekkeren til Biltema for den jobben. Sparer mye slit med slegga med en slik en
Art.nr:19-1254
Art.nr:19-1254
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
jeg må også bytte hjullager nå, så det hadde vært kjekt om du hadde tatt litt bilder underveis.. merka det før jeg kjørte sørover, hadde bilen på bukk og kjente på dekka. først i horisontal retning og da tenkte jeg styrestag eller kuler. men det var like mye slakke i vertikal retning på begge sider, så det er vel bare å hive seg i byttinga.. mulig det var en liten risk og legge avgårde på en 66 mil lang tur, men jeg kom med hel ned.. mener ikke og ødelegge tråden, skriver bare her så slipper jeg å lage en ny tråd.. er på værnes nå, så hvis det er noen lokaltreff innenfor trønderlag området så ta kontakt også hvis noen har plass til å gjøre en slik jobb på... 41690544
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
Må nok ty til spesialverktøy, for denne satt bra. Har prøvd med en vanlig skrueavtrekker uten hell.
Er egentlig en grei jobb å bytte det, men har ting rustet fast tar det fort mye mer tid. Har allerede demontert alt, men skal prøve å få tatt noen bilder.
Er egentlig en grei jobb å bytte det, men har ting rustet fast tar det fort mye mer tid. Har allerede demontert alt, men skal prøve å få tatt noen bilder.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
Hvorfor ikke skru av endeleddet fra styrestaget, så kan du i ro og mak banke ut endeleddet?
EDIT: Her er noen bilder av hvordan ta av spindelen:
http://twinsaabs.com/900_repair/drivetrain/dt1.htm
EDIT: Her er noen bilder av hvordan ta av spindelen:
http://twinsaabs.com/900_repair/drivetrain/dt1.htm
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Styrekula (endeleddet) står på ein kon i spindelen. Det er det som gjer at den sit så godt fast. Enklaste (og beste etter mi meining) metode er å slå på spindelen akkurat der kula står nedi. Slå me du makta....
Då klarar du å sjokka spindelen slik at forma i holet blir litt forandra og konen slepper taket....
Vegard
Då klarar du å sjokka spindelen slik at forma i holet blir litt forandra og konen slepper taket....
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det finnes spes verktøy for å få den av. Biltema har iaf en kjekk gaffel til å bende med.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- saabanders
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Sted: Sogn& Fj.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Prøv den saken jeg la ut koster 59kr og er vert hele summen Du slipper og ødelegge gummitetningen og slegga trengs ikke
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05