Hjelp! Bilen starter ikke.. [NÅ FIKSET]

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 15 mar 2007, 12:28

Vegard_Skaten skrev:Enkel måte å sjekke om bensinpumpa går, er å ta ut sikringen til den, sett prøvelampespiss i holet der eine sikringsbeinet står, og andre enden av prøvelampen (les:ledning) i andre holet, der andre sikringsbeinet står (idiotisk forklart, men men...)

Set på tenninga. Lyser prøvelampen, går pumpa. Lyser den ikkje, går pumpa ikkje.

Lampen lyser pga at den er seriekopla med pumpa, og den trekker så mykje strøm at lampen vil lyse....

Men ein sjekkar jo her berre at motoren i pumpa går, f.eks at det er hål på ein slange osb. nede i tanken på trykksida (har våre borti det) testar ein ikkje.....


Vegard
Vi har prøvd det.. og den lyser ikke
Vi har konkludert med at enten er relèet gåen, eller så er pumpa gåen..
men relèet ligger jo så veldig taskig til! Og man hører det jo ikke..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 15 mar 2007, 13:11

Hvis dere kjører spenning inn der sikringa sitter som jeg forklarte til Daniel så er det pumpa og ikke rele'et som er gåen..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Kåre N900
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 262
Registrert: 18 jan 2006, 09:31
Sted: Oslo

Legg inn av Kåre N900 » 15 mar 2007, 13:42

Enkleste måten å verifisere at det er bensinpumpa som har gått er å fylle lyftfilteret med startgass og prøve å starte bilen. Fyrer den da, er det bensin som mangler 8)
Kåre

9-3 Turbo X
9-3 SS Steg 5 - solgt
NG900 viggen - solgt

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 15 mar 2007, 20:07

Du kan og ta av koblingen (el-kontakten) på bensinpumpen og måle om det kommer spenning når du starter. Då vet du hvertfall at det ikke er releet eller noe slikt. Gjorde eg for å teste når min tok kvelden.
Eg greide å gjenopplive min pumpe et par ganger ved å banke i pumpen, plutselig så startet den. Men har hørt fra andre at den har dauet 100% hos dem. Uansett ikke noe å kjøre med en dårlig pumpe, for den stopper der du minst ønsker det.
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 15 mar 2007, 21:05

9000 Geir N371 skrev:Du kan og ta av koblingen (el-kontakten) på bensinpumpen og måle om det kommer spenning når du starter. Då vet du hvertfall at det ikke er releet eller noe slikt. Gjorde eg for å teste når min tok kvelden.
Eg greide å gjenopplive min pumpe et par ganger ved å banke i pumpen, plutselig så startet den. Men har hørt fra andre at den har dauet 100% hos dem. Uansett ikke noe å kjøre med en dårlig pumpe, for den stopper der du minst ønsker det.
Type mitt i kryss.. :cry:
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 16 mar 2007, 03:11

Men vi testa med en ny tennkassett.. eller en jeg hadde liggende da..
MEN
så innså jeg jo at vi ikke skrudde den fast.. :|

Så innså jeg jo at det er jo der den er jordet.. vil dette ha noe å si?
Hvis vi tenker oss at tennkassetten var årsaken da..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 16 mar 2007, 10:03

ParADigM N558 skrev:Men vi testa med en ny tennkassett.. eller en jeg hadde liggende da..
MEN
så innså jeg jo at vi ikke skrudde den fast.. :|

Så innså jeg jo at det er jo der den er jordet.. vil dette ha noe å si?
Hvis vi tenker oss at tennkassetten var årsaken da..
Ja.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 16 mar 2007, 15:45

Tror at selv om den ligger nedpå skal det være nok kontakt. Du kan og sjekke din egen tennkasett ved å ta den ut og legge den mot motoren eller en plass der du har jord, slik at den jorder. Setter du en plugg nedi en av "hettene" (skrur ut en eller bruker en gammel reserve) kan du se om den tenner mens en kompis vrir om nøkkelen. Lett å sjekke. Testet det selv når pumpen min tok kvelden.
EDIT: ANDERS ADVARER MOT DETTE LENGER NEDE I TRÅDEN. HAN VET MER ENN MEG. Jeg testet og det funket. Men sier han at det ikke er lurt så stol på de med mer peiling enn meg. (Mulig det var pluggen jeg la nedpå for å jorde den, ikke selve kasetten. Men bare en og en plugg. Men som Anders sier, ikke gjør som Geir sier.)

Ellers er det bare å lytte i bagasjerommet. Du skal kunne høre pumpen starte.
Sist redigert av 9000 Geir N371 den 17 mar 2007, 01:48, redigert 1 gang totalt.
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 16 mar 2007, 16:20

Daniel N683 skrev:Får prøve å skru tennkassetten :oops: skikkelig fast i dag når jeg kommer hjem fra Oslo da.. Se om bilen ikke starter da..

Har forresten ikke sett en eneste STCN bil her nede mens jeg har vært her
:( :cry:
Det er masse stcn biler i oslo, jeg så mange sist helg ihvertfall.. :lol: :D
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 16 mar 2007, 19:45

9000 Geir N371 skrev:Tror at selv om den ligger nedpå skal det være nok kontakt. Du kan og sjekke din egen tennkasett ved å ta den ut og legge den mot motoren eller en plass der du har jord, slik at den jorder. Setter du en plugg nedi en av "hettene" (skrur ut en eller bruker en gammel reserve) kan du se om den tenner mens en kompis vrir om nøkkelen. Lett å sjekke. Testet det selv når pumpen min tok kvelden.
Ellers er det bare å lytte i bagasjerommet. Du skal kunne høre pumpen starte.
Ett bra tips om man vill ødelegge DI'n!
Ska du testa DI'n så ska du ha pluggar i alla hullen OG en oisolerad ledning som man virar runt varje plugg och så till jord så att pluggarna får jord.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 17 mar 2007, 01:57

Saab900STCR skrev:
9000 Geir N371 skrev:Tror at selv om den ligger nedpå skal det være nok kontakt. Du kan og sjekke din egen tennkasett ved å ta den ut og legge den mot motoren eller en plass der du har jord, slik at den jorder. Setter du en plugg nedi en av "hettene" (skrur ut en eller bruker en gammel reserve) kan du se om den tenner mens en kompis vrir om nøkkelen. Lett å sjekke. Testet det selv når pumpen min tok kvelden.
Ellers er det bare å lytte i bagasjerommet. Du skal kunne høre pumpen starte.
Ett bra tips om man vill ødelegge DI'n!
Ska du testa DI'n så ska du ha pluggar i alla hullen OG en oisolerad ledning som man virar runt varje plugg och så till jord så att pluggarna får jord.

Mvh
Takk Anders. :oops:
Redigerte litt i innlegget for at ikkje folk skal gjøre det. Funket på meg. Men når eg tenker meg om kan det vel kanskje være uheldig å kjøre en og en plugg. De andre hettene vil jo kjøre spenning ut også, og det er ikke bra uten belastning husker jeg elektronikklæren min rett. Som å skru en forsterker på fullt uten høytalere koblet til, så legger all effekten seg på utgangstrinnet og poff etter en stund hvis du er uheldig...
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 17 mar 2007, 04:30

Man lär sig nya saker varje dag! :D

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 17 mar 2007, 13:20

Saab900STCR skrev:Man lär sig nya saker varje dag! :D

Mvh
Bra vi har en onkel Anders og onkel Tor og sånne som passer på oss i barnehagen. :wink:
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 22 mar 2007, 08:43

Daniel N683 skrev:takk til alle som har bidratt i diskusjonen - takk til Ingvar N629 som hadde ny pumpe til meg - og takk til ParADigM N558 for lånet av tennkassett.. :)
Ja, husk, den har en adresse ;)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Svar