Svetter olje.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Magnus N848
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 284
Registrert: 10 aug 2006, 21:38
Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
Sted: Narvik

Svetter olje.

Legg inn av Magnus N848 » 19 feb 2007, 23:12

Hei.
I dag har jeg bytta motorolje på min 1993 SAAB 900i.
Jeg la da merke til at bilen svetta fælt masse olje.
Pappa som har litt peiling sa at det ikke var mye til å være en gammel saab, men jeg har likevel lyst til å gjøre noe med det..

Jeg var derfor innom en butikk som selger bilrekvisita, og fyren bak kassen anbefalte noe slags tettemiddel man tømmer i oljen som myker opp pakninger osv og gjør bunpanna helt tett igjen.
Spurte fattern om han visste noe om det og han sa at dette måtte jeg ikke gjøre, sa det kunne tette kanalene i motoren og ødelegge/skade den.

Noen som har kjennskap til dette "middelet" eller evt. har andre løsninger på mitt lille problem?

På forhånd takk, Magnus. :D

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 19 feb 2007, 23:16

De midlene jeg kjenner til går som du sier bare på pakningene, dvs det tetter ikke noe av seg selv. Men det vil ikke tette mellom blokk/bunn iaf, da pakninga der er av metall..
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 19 feb 2007, 23:34

Jeg ville ikke brydd meg om en liten lekkasje/svetting på en så gammel motor, går den gjennom EU så skal man smile og være glad. Litt olje gjør heller ingen skade, en liten motorvask en gang i blant så blir det bra.

Jeg ville heller ikke satset på underlige kjemikalier i oljen, fins mye rart på markedet. Man vet aldri om slike produkter kan ha bieffekter, spesielt på en gammel motor. Jeg tror ikke at det kan tette kanaler eller noe, men Saabmotorer er kresne på hva som kommer rennende ned røret i utgangspunktet.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 19 feb 2007, 23:53

husk på at all den driten du ser har sikkert samla seg opp sakte men sikkert fra bilen va ny. kjøp motorvask på sprayflaska og spray det på. la det virka og spyl av. då blir det nesten heilt reint igjen og vil holda ei stond. mye av driten e jo støv og smuss som samle seg i oljå så det e sikkert ikkje så gale som det kan se ut som.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Magnus N848
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 284
Registrert: 10 aug 2006, 21:38
Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
Sted: Narvik

Legg inn av Magnus N848 » 20 feb 2007, 00:09

Okei, takk for raske svar folkens.

Jeg skal ta motorvask så snart det blir mildvær ute, og se om det holder seg sånn noenlunde reint der nede (setningen hørtes litt tvilsom ut).
Drite i å fylle tvilsomme greier på motoren, og heller sjekke olja litt oftere. 8)

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Legg inn av Aero1990 » 20 feb 2007, 00:17

Tettemidler som her nevnes er såvidt jeg vet, ikke farlig for motoren på noen som helst måte, hvis det da er et noenlunde kjent merke som står bak.

Det jeg har hørt/lest, er at det er visse kjemiske reaksjoner som gjør at disse tilsetningene "søker" mot og tetter der det trengs, det høres jo helt utrolig ut, men forklaringen er at det skjer noe når det trenger olje ut mot "åpen luft"; en slags herdeprosess. Vet ikke hvordan dette forklares kjemisk, men vet at det fungerer greit for små/moderate lekkasjer, det sier seg selv at større skader på pakninger o.l. ikke avhjelpes slik. Man kan jo sammenligne dette med å friske opp igjen gamle gummipakninger med silikonstift o.l., bare at her er det steder man ikke kommer til.

Ville gjort skikkelig reint, som det ble nevnt her. Hvis man fremdeles ser svetting, ville jeg prøvd oljetilsetning. Koster lite å prøve. Mener at man ikke skal godta oljesvetting på en SAABmotor uansett hvor gammel den er! :twisted:

Hvis man fremdelse ser vettting, kan det jo også være en enkel sak å trekke over relevante bolter i motoren, men da må man vite at man bruker riktig moment, og dette hjelper selvfølgelig bare hvis pakningen som sådan er intakt .

Brukeravatar
Magnus N848
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 284
Registrert: 10 aug 2006, 21:38
Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
Sted: Narvik

Legg inn av Magnus N848 » 17 mar 2007, 14:12

Jeg peila olja i dag, nesten en måned etter oljeskift. Fortsatt samme oljenivå :lol: Ikke så ille likevel da, mangler bare motorvask. 8)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 17 mar 2007, 14:27

VillmanN skrev:Jeg peila olja i dag, nesten en måned etter oljeskift. Fortsatt samme oljenivå :lol: Ikke så ille likevel da, mangler bare motorvask. 8)
...og så bør du peile oljen litt oftere enn en gang i måneden :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Magnus N848
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 284
Registrert: 10 aug 2006, 21:38
Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
Sted: Narvik

Legg inn av Magnus N848 » 17 mar 2007, 17:51

Jeg peiler stortsett hver fredag/lørdag, samtidig som jeg fyller bensin :P
Poenget var at selv etter en måned så er det like mye olje. 8)

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 17 mar 2007, 20:34

På verkstaden der jeg tar EU-kontroll fortalte de om en herre med en Skoda Oktavia som kom inn og ba om hjelp fordi oljelampa lyste,og det var en sånn rar lyd i motoren.Har du sjekket at det er olje på han da?? spurte mekanikeren. Og han med bilen svarte: Jada, bilen har bare gått 12500 og oljeskift skal taes først på 20000. Nei, den kan da ikke være tom nå alt? Men det var den. Etter å ha fylt på 3 liter olje var lampa slokt og lyden borte. Han skulle da rett til forhandleren å klage: det skulle da vel ikke være nødvendig å åpne panseret på en ny bil mellom servisene??
Så det fins mange typer bileiere

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 18 mar 2007, 03:55

saabanders skrev:På verkstaden der jeg tar EU-kontroll fortalte de om en herre med en Skoda Oktavia som kom inn og ba om hjelp fordi oljelampa lyste,og det var en sånn rar lyd i motoren.Har du sjekket at det er olje på han da?? spurte mekanikeren. Og han med bilen svarte: Jada, bilen har bare gått 12500 og oljeskift skal taes først på 20000. Nei, den kan da ikke være tom nå alt? Men det var den. Etter å ha fylt på 3 liter olje var lampa slokt og lyden borte. Han skulle da rett til forhandleren å klage: det skulle da vel ikke være nødvendig å åpne panseret på en ny bil mellom servisene??
Så det fins mange typer bileiere
På en ny bil som har fulgt service så bør det faktisk ikke være nødvendig å åpne panseret... Hovedgrunnen til at serviceordninger finnes er jo at det skal være mulig å eie en bil uten å ha allverden teknisk innsikt.

Hvis han hadde gått tom for olje i løpet av 12500 km på en ny bil så burde han da også klage til forhandler, for det høres ut som en relativt stor lekkasje. Det er jo aldeles ikke normalt at en ny bil lekker olje i det hele tatt, så mye tyder jo på produksjons/verkstedsfeil, og mulig garantisak.

EDIT: Når det er sagt, så mener jeg fremdeles at oljenivå skal sjekkes jevnlig da, så alle med førerkort burde jo kunne sjekke oljen på en bil.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Kenneth N662
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 26 apr 2006, 12:02
Bil: Saab 9-5 Aero '01
Sted: Narvik

Legg inn av Kenneth N662 » 18 mar 2007, 07:33

well... Alle nye biler har vel et visst behov for innkjørning? derfor kan den vel bruke litt olje når den er helt ny? eller? 8)
Don't touch nothing! You can't negotiate turns. You can't signal properly. You can't maintain speed. You can't parallel park. Hell, you can't drive, honey.

'01 9-5 Aero -=Kenneth N662=-

Brukeravatar
Puff
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 19 apr 2006, 14:16
Medlemsnummer: 409
Navn: Svein Holten
Bil: Saab 9-5
Sted: Molde

Legg inn av Puff » 18 mar 2007, 14:33

Firmabilen min bruker mye olje,jeg ble fortalt at den ville bruke en del olje i starten.
Det er da en vw transporter som har gått 53000km,har vertfall fyllt på 4 liter motorolje siden jeg fikk den,da hadde den gått 19500km. Så den bruker over 1 liter pr 10000km,det er jo tross alt en dkv,kan ikke vente noe bedre av dem :lol:
2003 Saab 9-5 2.0t

Svar