Svetter olje.
Moderator: Moderatorer
- Magnus N848
- 1.2 bar
- Innlegg: 284
- Registrert: 10 aug 2006, 21:38
- Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
- Sted: Narvik
Svetter olje.
Hei.
I dag har jeg bytta motorolje på min 1993 SAAB 900i.
Jeg la da merke til at bilen svetta fælt masse olje.
Pappa som har litt peiling sa at det ikke var mye til å være en gammel saab, men jeg har likevel lyst til å gjøre noe med det..
Jeg var derfor innom en butikk som selger bilrekvisita, og fyren bak kassen anbefalte noe slags tettemiddel man tømmer i oljen som myker opp pakninger osv og gjør bunpanna helt tett igjen.
Spurte fattern om han visste noe om det og han sa at dette måtte jeg ikke gjøre, sa det kunne tette kanalene i motoren og ødelegge/skade den.
Noen som har kjennskap til dette "middelet" eller evt. har andre løsninger på mitt lille problem?
På forhånd takk, Magnus.
I dag har jeg bytta motorolje på min 1993 SAAB 900i.
Jeg la da merke til at bilen svetta fælt masse olje.
Pappa som har litt peiling sa at det ikke var mye til å være en gammel saab, men jeg har likevel lyst til å gjøre noe med det..
Jeg var derfor innom en butikk som selger bilrekvisita, og fyren bak kassen anbefalte noe slags tettemiddel man tømmer i oljen som myker opp pakninger osv og gjør bunpanna helt tett igjen.
Spurte fattern om han visste noe om det og han sa at dette måtte jeg ikke gjøre, sa det kunne tette kanalene i motoren og ødelegge/skade den.
Noen som har kjennskap til dette "middelet" eller evt. har andre løsninger på mitt lille problem?
På forhånd takk, Magnus.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
De midlene jeg kjenner til går som du sier bare på pakningene, dvs det tetter ikke noe av seg selv. Men det vil ikke tette mellom blokk/bunn iaf, da pakninga der er av metall..
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Jeg ville ikke brydd meg om en liten lekkasje/svetting på en så gammel motor, går den gjennom EU så skal man smile og være glad. Litt olje gjør heller ingen skade, en liten motorvask en gang i blant så blir det bra.
Jeg ville heller ikke satset på underlige kjemikalier i oljen, fins mye rart på markedet. Man vet aldri om slike produkter kan ha bieffekter, spesielt på en gammel motor. Jeg tror ikke at det kan tette kanaler eller noe, men Saabmotorer er kresne på hva som kommer rennende ned røret i utgangspunktet.
Jeg ville heller ikke satset på underlige kjemikalier i oljen, fins mye rart på markedet. Man vet aldri om slike produkter kan ha bieffekter, spesielt på en gammel motor. Jeg tror ikke at det kan tette kanaler eller noe, men Saabmotorer er kresne på hva som kommer rennende ned røret i utgangspunktet.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
husk på at all den driten du ser har sikkert samla seg opp sakte men sikkert fra bilen va ny. kjøp motorvask på sprayflaska og spray det på. la det virka og spyl av. då blir det nesten heilt reint igjen og vil holda ei stond. mye av driten e jo støv og smuss som samle seg i oljå så det e sikkert ikkje så gale som det kan se ut som.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Magnus N848
- 1.2 bar
- Innlegg: 284
- Registrert: 10 aug 2006, 21:38
- Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
- Sted: Narvik
Tettemidler som her nevnes er såvidt jeg vet, ikke farlig for motoren på noen som helst måte, hvis det da er et noenlunde kjent merke som står bak.
Det jeg har hørt/lest, er at det er visse kjemiske reaksjoner som gjør at disse tilsetningene "søker" mot og tetter der det trengs, det høres jo helt utrolig ut, men forklaringen er at det skjer noe når det trenger olje ut mot "åpen luft"; en slags herdeprosess. Vet ikke hvordan dette forklares kjemisk, men vet at det fungerer greit for små/moderate lekkasjer, det sier seg selv at større skader på pakninger o.l. ikke avhjelpes slik. Man kan jo sammenligne dette med å friske opp igjen gamle gummipakninger med silikonstift o.l., bare at her er det steder man ikke kommer til.
Ville gjort skikkelig reint, som det ble nevnt her. Hvis man fremdeles ser svetting, ville jeg prøvd oljetilsetning. Koster lite å prøve. Mener at man ikke skal godta oljesvetting på en SAABmotor uansett hvor gammel den er!
Hvis man fremdelse ser vettting, kan det jo også være en enkel sak å trekke over relevante bolter i motoren, men da må man vite at man bruker riktig moment, og dette hjelper selvfølgelig bare hvis pakningen som sådan er intakt .
Det jeg har hørt/lest, er at det er visse kjemiske reaksjoner som gjør at disse tilsetningene "søker" mot og tetter der det trengs, det høres jo helt utrolig ut, men forklaringen er at det skjer noe når det trenger olje ut mot "åpen luft"; en slags herdeprosess. Vet ikke hvordan dette forklares kjemisk, men vet at det fungerer greit for små/moderate lekkasjer, det sier seg selv at større skader på pakninger o.l. ikke avhjelpes slik. Man kan jo sammenligne dette med å friske opp igjen gamle gummipakninger med silikonstift o.l., bare at her er det steder man ikke kommer til.
Ville gjort skikkelig reint, som det ble nevnt her. Hvis man fremdeles ser svetting, ville jeg prøvd oljetilsetning. Koster lite å prøve. Mener at man ikke skal godta oljesvetting på en SAABmotor uansett hvor gammel den er!
Hvis man fremdelse ser vettting, kan det jo også være en enkel sak å trekke over relevante bolter i motoren, men da må man vite at man bruker riktig moment, og dette hjelper selvfølgelig bare hvis pakningen som sådan er intakt .
- Magnus N848
- 1.2 bar
- Innlegg: 284
- Registrert: 10 aug 2006, 21:38
- Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
- Sted: Narvik
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
...og så bør du peile oljen litt oftere enn en gang i månedenVillmanN skrev:Jeg peila olja i dag, nesten en måned etter oljeskift. Fortsatt samme oljenivå Ikke så ille likevel da, mangler bare motorvask.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Magnus N848
- 1.2 bar
- Innlegg: 284
- Registrert: 10 aug 2006, 21:38
- Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
- Sted: Narvik
- saabanders
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Sted: Sogn& Fj.
På verkstaden der jeg tar EU-kontroll fortalte de om en herre med en Skoda Oktavia som kom inn og ba om hjelp fordi oljelampa lyste,og det var en sånn rar lyd i motoren.Har du sjekket at det er olje på han da?? spurte mekanikeren. Og han med bilen svarte: Jada, bilen har bare gått 12500 og oljeskift skal taes først på 20000. Nei, den kan da ikke være tom nå alt? Men det var den. Etter å ha fylt på 3 liter olje var lampa slokt og lyden borte. Han skulle da rett til forhandleren å klage: det skulle da vel ikke være nødvendig å åpne panseret på en ny bil mellom servisene??
Så det fins mange typer bileiere
Så det fins mange typer bileiere
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
På en ny bil som har fulgt service så bør det faktisk ikke være nødvendig å åpne panseret... Hovedgrunnen til at serviceordninger finnes er jo at det skal være mulig å eie en bil uten å ha allverden teknisk innsikt.saabanders skrev:På verkstaden der jeg tar EU-kontroll fortalte de om en herre med en Skoda Oktavia som kom inn og ba om hjelp fordi oljelampa lyste,og det var en sånn rar lyd i motoren.Har du sjekket at det er olje på han da?? spurte mekanikeren. Og han med bilen svarte: Jada, bilen har bare gått 12500 og oljeskift skal taes først på 20000. Nei, den kan da ikke være tom nå alt? Men det var den. Etter å ha fylt på 3 liter olje var lampa slokt og lyden borte. Han skulle da rett til forhandleren å klage: det skulle da vel ikke være nødvendig å åpne panseret på en ny bil mellom servisene??
Så det fins mange typer bileiere
Hvis han hadde gått tom for olje i løpet av 12500 km på en ny bil så burde han da også klage til forhandler, for det høres ut som en relativt stor lekkasje. Det er jo aldeles ikke normalt at en ny bil lekker olje i det hele tatt, så mye tyder jo på produksjons/verkstedsfeil, og mulig garantisak.
EDIT: Når det er sagt, så mener jeg fremdeles at oljenivå skal sjekkes jevnlig da, så alle med førerkort burde jo kunne sjekke oljen på en bil.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Kenneth N662
- 0.7 bar
- Innlegg: 157
- Registrert: 26 apr 2006, 12:02
- Bil: Saab 9-5 Aero '01
- Sted: Narvik
well... Alle nye biler har vel et visst behov for innkjørning? derfor kan den vel bruke litt olje når den er helt ny? eller?
Don't touch nothing! You can't negotiate turns. You can't signal properly. You can't maintain speed. You can't parallel park. Hell, you can't drive, honey.
'01 9-5 Aero -=Kenneth N662=-
'01 9-5 Aero -=Kenneth N662=-
- Puff
- 2.0 bar
- Innlegg: 647
- Registrert: 19 apr 2006, 14:16
- Medlemsnummer: 409
- Navn: Svein Holten
- Bil: Saab 9-5
- Sted: Molde
Firmabilen min bruker mye olje,jeg ble fortalt at den ville bruke en del olje i starten.
Det er da en vw transporter som har gått 53000km,har vertfall fyllt på 4 liter motorolje siden jeg fikk den,da hadde den gått 19500km. Så den bruker over 1 liter pr 10000km,det er jo tross alt en dkv,kan ikke vente noe bedre av dem
Det er da en vw transporter som har gått 53000km,har vertfall fyllt på 4 liter motorolje siden jeg fikk den,da hadde den gått 19500km. Så den bruker over 1 liter pr 10000km,det er jo tross alt en dkv,kan ikke vente noe bedre av dem
2003 Saab 9-5 2.0t