Problemer med tcs på 9000.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Turbo Kenneth n387
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 348
Registrert: 05 jan 2006, 23:26
Medlemsnummer: 387
Navn: Kenneth Holsæther
Bil: 8 stk saab
Sted: Eidsvåg i Romsdal
Kontakt:

Problemer med tcs på 9000.

Legg inn av Turbo Kenneth n387 » 20 mar 2007, 22:43

Heisann,Som tema sier har jeg problemer med tcs på min 9000.Bilen er opprinelig enn 85 9000 2.0 T16,men er ombygd til en 91 9000 2.3 T16.
De som er problemet er att i lave hastigheter(under 15km`t) så blokkerer de ene hjulet seg visst jeg begynner å spinne,å da blir de full stopp.De er heller ikke noen fast side dette skjer på.det kan vel også nevnes att tcs lampa blinker av og til på tomgang.Får også opp tcs control og abs control lamper noen ganger.

Er de noen som har noen tips og råd?

Mvh Kenneth.
02 9-3 2.2 Tid
00 9-5 Griffin Estate
91 9000 2.3t med airflow
91 900 Aero under restaurering
89 900 Aero cab
88 900 Aero med airflow
71 99 4 dørs
71 95 varebil

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 20 mar 2007, 22:52

Tja, ligg ann til mykje morro der.
Ville fysst sjekka at TCS-anlegget er tett, og at det er ikkje er ledningsbrudd fram til ABS-sensorane. Er vel det enklaste du kan gjere...

Turbo Kenneth n387
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 348
Registrert: 05 jan 2006, 23:26
Medlemsnummer: 387
Navn: Kenneth Holsæther
Bil: 8 stk saab
Sted: Eidsvåg i Romsdal
Kontakt:

Legg inn av Turbo Kenneth n387 » 20 mar 2007, 23:23

Hvordan sjekker jeg at annleget er tett da Hjelle?Har ikke peiling på dette greiene her.

Mvh Kenneth
02 9-3 2.2 Tid
00 9-5 Griffin Estate
91 9000 2.3t med airflow
91 900 Aero under restaurering
89 900 Aero cab
88 900 Aero med airflow
71 99 4 dørs
71 95 varebil

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 21 mar 2007, 11:00

Turbo Kenneth n387 skrev:Hvordan sjekker jeg at annleget er tett da Hjelle?Har ikke peiling på dette greiene her.

Mvh Kenneth
Det går vaccumslangar mellom dei ulike TCS-komponentane i motorromet. Går med ca. 5 meter med slange om du byttar ut alle.

Det sit ein utluftingsventil på "akvarieveggen", den går det nokre slangar ifrå, og so sit det ein manøverventil like framom batteriet. Ut ifrå desse to komponentane gå det ein del slangar, noko går vel mellom anna til spjellhuset. Om du får lokalisert desse to komponentane, skal det gå greit å finne alle vaccumslangane.

Brukeravatar
TGM N363
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 20 aug 2004, 01:00
Sted: Melhus
Kontakt:

Legg inn av TGM N363 » 21 mar 2007, 13:22

Hvis du ikk finner ut av det, kan du høre med TT på forumet når han kommer hjem i neste uke.. Han kan TCS systemet inn og ut.
-92/96 9000 AERO
-63 96 (Pusses opp)
STCN N363

Turbo Kenneth n387
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 348
Registrert: 05 jan 2006, 23:26
Medlemsnummer: 387
Navn: Kenneth Holsæther
Bil: 8 stk saab
Sted: Eidsvåg i Romsdal
Kontakt:

Legg inn av Turbo Kenneth n387 » 21 mar 2007, 16:09

Ok ok,takker og bukker for god hjelp,skal stikke ut å sjekke litt nå.

Mvh Kenneth.
02 9-3 2.2 Tid
00 9-5 Griffin Estate
91 9000 2.3t med airflow
91 900 Aero under restaurering
89 900 Aero cab
88 900 Aero med airflow
71 99 4 dørs
71 95 varebil

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 24 mar 2007, 22:28

Inntil du får fikset det kan du ta ut 30A sikringen i ABS-boksen som sitter mellom batteriet og torpedoveggen. Da kopler du ut hele ABS og TCS systemet midlertidig uten å skade noe.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar