Mindre sannsynlig med oljelekkasje med mineralolje?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Mindre sannsynlig med oljelekkasje med mineralolje?

Legg inn av Saabfan » 10 apr 2007, 21:46

Skal bytte olje, vet ikke hva som er på motoren fra før. Vet et saab anbefaler helsyntetisk, men jeg tror det drypper lettere med dette i forhold til mineral. Mistenker antydning til oljelekkasje.


Riktig eller galt?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 10 apr 2007, 22:37

Det tror jeg ikke noe på. Har en -84 900t16 som alltid har gått på syntetisk. På eu-kontroll spurte de om det var olje på den siden den var helt tett....

Mvh. Anders

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Legg inn av Aero1990 » 10 apr 2007, 23:31

Det er vel oljens viskositet som bestemmer hvor mye det vil lekke under de gitte forutsetninger; særlig motorens tilstand.

Viskositeten varierer som kjent både for syntetisk og mineralsk olje. Dog er syntetisk olje som regel mer tyntflytende når den er kald.

Gidder ikke komme inn på en ny lang oljediskusjon igjen her, men vil bare poengtere at en olje som er mer tyktflytende varm, nok vil lekke mindre, og dermed bør man vel kanskje kjøre med en slik på en motor som lekker olje. F.eks. ville jeg prøvd en syntetisk 5W50 istedenfor 5W30, kanskje det hjelper noe. 5W50 er forresten ofte anbefalt på litt slitte gamle motorer.

PS

Gamle saabmotorer pleier svært sjelden å slites mekanisk slik at de forbruker mye olje, de pleier ofte å "svette" olje gjennom de "ytre" pakningene. Man kan i noen tilfeller trekke over bolter og skruer for å tette. Tettetilsetninger i oljen kan også være lurt.

Selv har jeg ikke hatt problmer med at gamle saabmotorer bruker eller svetter olje.

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 10 apr 2007, 23:46

Mineraloljer består vel av mer "grove/større" molekyler hvis eg husker rett. (Har blitt forklart det før en gang så ta ikke mitt svar for 100% rett men slik eg mener å huske det...) Derfor kan oljen tette bedre på slitte/eldre motorer. Syntetiske oljer er derimot bedre for de fleste motorer.
Gå for syntetisk hvis det er anbefalt til motoren. Er motoren gammel kan det være en ide å øke litt på viskositeten.

Oljen har jo flere egenskaper...tette, rense, smøre, kjøle og en til hvertfall. Øker du tetteegenskapene med å bruke en mineralolje kan det godt hende at disse oljene ikkje tilfredsstiller smøreegenskapene som for eksempel en nyere motor krever.
Øker du en egenskap reduserer du gjerne en annen... Litt logisk kanskje.
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 11 apr 2007, 17:11

9000 Geir N371 skrev:Oljen har jo flere egenskaper...tette, rense, smøre, kjøle og en til hvertfall
Den siste er hindre korrosjon ;)
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 11 apr 2007, 17:17

P3t3r skrev:
9000 Geir N371 skrev:Oljen har jo flere egenskaper...tette, rense, smøre, kjøle og en til hvertfall
Den siste er hindre korrosjon ;)
=D> :worship:
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Svar