Skal bytte olje, vet ikke hva som er på motoren fra før. Vet et saab anbefaler helsyntetisk, men jeg tror det drypper lettere med dette i forhold til mineral. Mistenker antydning til oljelekkasje.
Riktig eller galt?
Mindre sannsynlig med oljelekkasje med mineralolje?
Moderator: Moderatorer
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Mindre sannsynlig med oljelekkasje med mineralolje?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- saabanders
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Sted: Sogn& Fj.
Det er vel oljens viskositet som bestemmer hvor mye det vil lekke under de gitte forutsetninger; særlig motorens tilstand.
Viskositeten varierer som kjent både for syntetisk og mineralsk olje. Dog er syntetisk olje som regel mer tyntflytende når den er kald.
Gidder ikke komme inn på en ny lang oljediskusjon igjen her, men vil bare poengtere at en olje som er mer tyktflytende varm, nok vil lekke mindre, og dermed bør man vel kanskje kjøre med en slik på en motor som lekker olje. F.eks. ville jeg prøvd en syntetisk 5W50 istedenfor 5W30, kanskje det hjelper noe. 5W50 er forresten ofte anbefalt på litt slitte gamle motorer.
PS
Gamle saabmotorer pleier svært sjelden å slites mekanisk slik at de forbruker mye olje, de pleier ofte å "svette" olje gjennom de "ytre" pakningene. Man kan i noen tilfeller trekke over bolter og skruer for å tette. Tettetilsetninger i oljen kan også være lurt.
Selv har jeg ikke hatt problmer med at gamle saabmotorer bruker eller svetter olje.
Viskositeten varierer som kjent både for syntetisk og mineralsk olje. Dog er syntetisk olje som regel mer tyntflytende når den er kald.
Gidder ikke komme inn på en ny lang oljediskusjon igjen her, men vil bare poengtere at en olje som er mer tyktflytende varm, nok vil lekke mindre, og dermed bør man vel kanskje kjøre med en slik på en motor som lekker olje. F.eks. ville jeg prøvd en syntetisk 5W50 istedenfor 5W30, kanskje det hjelper noe. 5W50 er forresten ofte anbefalt på litt slitte gamle motorer.
PS
Gamle saabmotorer pleier svært sjelden å slites mekanisk slik at de forbruker mye olje, de pleier ofte å "svette" olje gjennom de "ytre" pakningene. Man kan i noen tilfeller trekke over bolter og skruer for å tette. Tettetilsetninger i oljen kan også være lurt.
Selv har jeg ikke hatt problmer med at gamle saabmotorer bruker eller svetter olje.
- 9000 Geir N371
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 29 nov 2004, 01:00
- Sted: Ågotnes
Mineraloljer består vel av mer "grove/større" molekyler hvis eg husker rett. (Har blitt forklart det før en gang så ta ikke mitt svar for 100% rett men slik eg mener å huske det...) Derfor kan oljen tette bedre på slitte/eldre motorer. Syntetiske oljer er derimot bedre for de fleste motorer.
Gå for syntetisk hvis det er anbefalt til motoren. Er motoren gammel kan det være en ide å øke litt på viskositeten.
Oljen har jo flere egenskaper...tette, rense, smøre, kjøle og en til hvertfall. Øker du tetteegenskapene med å bruke en mineralolje kan det godt hende at disse oljene ikkje tilfredsstiller smøreegenskapene som for eksempel en nyere motor krever.
Øker du en egenskap reduserer du gjerne en annen... Litt logisk kanskje.
Gå for syntetisk hvis det er anbefalt til motoren. Er motoren gammel kan det være en ide å øke litt på viskositeten.
Oljen har jo flere egenskaper...tette, rense, smøre, kjøle og en til hvertfall. Øker du tetteegenskapene med å bruke en mineralolje kan det godt hende at disse oljene ikkje tilfredsstiller smøreegenskapene som for eksempel en nyere motor krever.
Øker du en egenskap reduserer du gjerne en annen... Litt logisk kanskje.
Geir
-91 9000 CD 2.3i
-91 9000 CD 2.3i
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Den siste er hindre korrosjon9000 Geir N371 skrev:Oljen har jo flere egenskaper...tette, rense, smøre, kjøle og en til hvertfall
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
- 9000 Geir N371
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 29 nov 2004, 01:00
- Sted: Ågotnes