HJELP FORT(BELØNNES)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

AutofiliSaab
Innlegg: 9
Registrert: 01 apr 2007, 17:20

HJELP FORT(BELØNNES)

Legg inn av AutofiliSaab » 16 apr 2007, 14:48

Heisann!

Jeg holder på å skifte slavesylinderen til clutchen, og har litt problemer, så hvis noen kan komme å hjelpe meg mot litt betaling hadde jeg vært evig takknemlig :D

Jeg befinner meg i Kr.Sand, Grovikveien 115, er på hånes..
Bare ring hvis du kan bidra så fort som mulig, blir stående i ettermiddag/kveld

Mob: 90 29 62 62

Mvh.
Daniel Risbakken (Autofil Saab)

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 16 apr 2007, 15:01

Går også an å skrive hva problemet er, så kan det hende at noen kunne forklart deg det såpass bra at du hadde fått det til selv :)
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 16 apr 2007, 15:47

Jeg gjetter at du ikke får den ut? Du må legge noe under trykkplata, for å avlaste den. Ta en ledning, ca 3-4mm(? husker ikke helt hvor tykk vi bruker), og legg under kanten ytterst, samtidig som du får en kamerat til å holde clutchen inne. Resten er enkelt ;)

AutofiliSaab
Innlegg: 9
Registrert: 01 apr 2007, 17:20

Legg inn av AutofiliSaab » 16 apr 2007, 16:00

Dette har jeg gjort(avlasta trykkplata), må jeg ha ut hele girkassa for å få den av?
Hva med sentrering etterpå?

Jeg har også skrudd løs clutchen :)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 16 apr 2007, 17:04

Du skal kun ha ut slavesylinderen sant?? Da er det bare å løfte den ut! ;) Men det er ofte litt kronglete, spesielt om trykkplata ikke er avlastet mye nok. (Gitt at du har tatt ut den store sentreringsbolten, og 3 skruer+slanger til slavesylinderen)

Sentrering etterpå er ikke noe å tenke på, går av seg selv så vidt jeg vet. Har ihvertfall aldri hatt problem med det her.

AutofiliSaab
Innlegg: 9
Registrert: 01 apr 2007, 17:20

Legg inn av AutofiliSaab » 16 apr 2007, 17:07

okay, da må jeg bare ha ut den ja :D noen tips til det? skru den ut?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 16 apr 2007, 17:08

AutofiliSaab skrev:okay, da må jeg bare ha ut den ja :D noen tips til det? skru den ut?
Den store bolten? Bare å skru ivei! ;)

AutofiliSaab
Innlegg: 9
Registrert: 01 apr 2007, 17:20

Legg inn av AutofiliSaab » 16 apr 2007, 18:43

har fått ut den store sentreringsbolten, men får ikke ut slavesylinderen!
Må jeg løfte ut slavesylinderen sammen med clutchen? eller kan jeg ta kun slavesylinderen? Vil ikke ut sånn som det er nå ihvertfall

Hvordan kan jeg få bedre plass(avlaste trykkplata) nå som jeg ikke har noe trykk i systemet til å gjøre det på den vanlige måten med å presse en bremseslange inn imellom? Noen idêer anyone?

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 16 apr 2007, 20:17

N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 17 apr 2007, 08:44

Det beste å legge mellom trykkplata er bremserør. Då får ein plass til å ta ut sylinder og clutch på ein gong, trur det er det beste.


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

AutofiliSaab
Innlegg: 9
Registrert: 01 apr 2007, 17:20

Legg inn av AutofiliSaab » 17 apr 2007, 13:14

Nå har jeg satt inn 3 muttere mellom trykkplata og svinghjulet, men ser ut til å hjelpe lite pga da jeg skulle skru inn lufteskruen og bremseslangen på slavesylinderen viste det seg at jeg ikke kan få bremseslangen på plass igjen, gjengene er ødelagt :roll:

Så da må jeg få avlasta trykkplata uten å ha trykk i systemet! og hvordan i /"#%&%"#¤ gjør jeg det? :lol:

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 17 apr 2007, 13:54

Vel, da vi var igang, brukte vi vinkelsliper på den gamle trykkplata, og satte inn en ny. Men den nye måtte naturligvis avlastes, vet ikke om du får plass nedi der men du kan jo prøve. Vi tok en slags hammer, ikke en vanlig tømmermann-hammer, men en uten mulighet til å trekke ut spikre. Den har bare en slags flat hakke på baksiden der. Denne gikk akkurat mellom "eikene", så vi bøyde ned en om gangen, og klemte en litt tykk ledning under. Det funket ihvertfall fint på plenen, men usikker på om det kansje blir litt trangt i bilen. Kanskje det går om du bare finner noe å bøye litt med? :)

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 17 apr 2007, 14:19

Eg måtte bruka eit lite spett då eg skulle avlasta trykkplata


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

AutofiliSaab
Innlegg: 9
Registrert: 01 apr 2007, 17:20

Legg inn av AutofiliSaab » 17 apr 2007, 15:19

Tror jeg har funnet løsningen :D bruke spett til å skyve slavesylinderen inn i trykkplata ;) nå venter jeg bare på at broderen skal komme hjem fra jobb å hjelpe til :)

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 17 apr 2007, 16:38

Saab verksteder har et spesialverktøy til å spenne solfjæra på clutchen uten trykk i systemet, dette fikk i allefall jeg låne når jeg hadde bruk for det:) De har også egne ringer til å legge mellom for å holde den spent opp. når det er i orden skal det gå veldig greit å ta ut slavesylinderen (eller clutchen).
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Svar