9000 popoff

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

9000 popoff

Legg inn av Morten N88 » 29 jan 2004, 11:26

Hei!! Har en 9000 cs 2.3T200,motor er original.Automat. Bortsett fra åpent montert kn-filter. Har lyst til å montere popoff ventil,stilig lyd når man slipper gassen!! Whoooosh er å foretrekke framfor fhlaffhllaff-lyden som er nå...
Vil bilen gå bedre?? (turboen lader opp raskere) Er jo en "bypassventil" fra før,mellom røra inn til turbo og røra fra t til innsug. Hvilken popoff egner seg best?? Håper noen vet....

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: 9000 popoff

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 29 jan 2004, 12:55

MortenT200 skrev:Hei!! Har en 9000 cs 2.3T200,motor er original.Automat. Bortsett fra åpent montert kn-filter. Har lyst til å montere popoff ventil,stilig lyd når man slipper gassen!! Whoooosh er å foretrekke framfor fhlaffhllaff-lyden som er nå...
Vil bilen gå bedre?? (turboen lader opp raskere) Er jo en "bypassventil" fra før,mellom røra inn til turbo og røra fra t til innsug. Hvilken popoff egner seg best?? Håper noen vet....
Hvordan dette er med automat veit jeg ikke, men bilen vil ikke gå bedre, turboen lader ikke opp raskere, men du opprettholder turtallet på turboen litt før det detter ned igjen.

garantert gå for en fra turboXS, det er bra saker. Men som sagt veit jeg ikke hvordan dette er med automat.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 29 jan 2004, 13:00

Min barnelærdom tilsier at du får bedre respons med original
bypassventil. Den holder turboen i gang når du slipper gassen
slik at du unngår mottrykk mot gasspjellet. Turboen fortsetter å
snurre mens du girer slik at du raskt får opp trykket igjen.

Med popoff slippes dette trykket rett ut, og turboen stopper opp.
Men det kan ikke være så banalt at folk monterer popoff-ventil
bare for lyden?

Det er jo en funksjon i bypassventilen som åpner når trykket
passerer ca 1,4 bar på tohundrehesteren. Denne kan justeres,
men er neppe problem på din som ikke er trimmet.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 29 jan 2004, 14:01

Det er ingen forskjell på turboens turtall om det er resirkulerende ventil eller ikke. En resilkulerende ventil er vanlig på biler med luftmassemåler, dette pga at ventilen ikke skal slippe ut luft som er regnet inn i motorens brenselsberegning. Setter du på en "dumpventil" vil du få fetere blanding rett etter at ventilen har åpnet. Altså akkurat i det øyeblikket du har giret og gir gass i gjen. Så i teorien vil da motoren ikke fungere optimalt i det øyeblikket dunpventilen skal optimalisere. Men dette er jo teori, og i praksis er det ikke sikkert dette er merkbart. Og hva gjør man ikke for fet HARRY lyd i bilen sin........
Kjører man med høyere ladetrykk en standar bør man skifte ventil som er beregnet for dette. Man får også resirkulerende ventiler som tåler høyere trykk.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 30 jan 2004, 16:04

Jepps... Takker for svar!! Foresten,noen som vet om det er forskjell på maks nm påbiler med automat? Vanlig med man har jo 323nm,mener å ha sett et annet tall et sted. Det hører med til historien at bilen er importert fra Tyskland...

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 30 jan 2004, 20:57

Trond N47 skrev:Med popoff slippes dette trykket rett ut, og turboen stopper opp.
Men det kan ikke være så banalt at folk monterer popoff-ventil
bare for lyden?

eeeh kremt kremt :wink:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 26 feb 2004, 21:54

Sat nettop og las eit 60siders langt dokument om turboar. Der stod det at ein popoff-ventil er noko som blei brukt i staden for WG. Den slepper ut trykket ved eit bestemt trykk. Nokon må rette meg visst eg tar fullstendig feil!

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 feb 2004, 22:23

lassis70 skrev:Sat nettop og las eit 60siders langt dokument om turboar. Der stod det at ein popoff-ventil er noko som blei brukt i staden for WG. Den slepper ut trykket ved eit bestemt trykk. Nokon må rette meg visst eg tar fullstendig feil!
Før SAAB fann opp at en kunne bruke WG til denne oppgåva var dette "vanlig" ja.
Enkelte klasser i motorsport brukte også ein slik ventil som ein slags kontroll på at ingen lada meir enn tillat i klassa, dette også etter at SAAB kom med WG-systemet.

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 26 feb 2004, 23:16

Ja, det var akkurat det eg las om og. Veit du om nokon som skaffar ein slik, tenke eg kunne bruke det til det lille prosjektet med turbo på 900i. Hadde passa fint om den slepp ut trykket mellom 3-4bar.

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 27 feb 2004, 09:00

Det er ikke noen god ide å regulere ladetrykket med en popoff ventil, det er en grunn til at dette konseptet er glemt for 25 år siden. Likedann med "sug gjennom systemer" med en forgasser forran turboen. Vil du ha 3-4 bar så kjøp en turbo uten WG og sett på en ekstern som kan reguleres. Det finnes mye bra literatur om turbolading, feks. Maximum boost som du får kjøpt på amazon.com

Nei popoff ventilen som sitter på biler i dag har ikke noe med ladetrykkregulering å gjøre. Den skal som man vet hindre trykkstøt etter kompressoren.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Avlastningsventiler

Legg inn av Bent N208 » 27 feb 2004, 11:43

Heisan.

Grunnladetrykk må være riktig, original eller uoriginal på en utrimmet bil = samme effekt >>> uoriginal gir mer lyd.

Ønsker bedre luftsirkulasjon> prøv open air.

Mvh
Bent :lol:
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 27 feb 2004, 14:27

opps!! Jeg mente ikke 3-4bar, men 0.3-0.4bar. Det er jo en i motor, så den tåler ikke mer.

Svar