Kåre N900 skrev:Du kan jo ha råflaks og få det tett en stund ved bare å bytte pakning, men sannsynligvis vil det bare lekke like mye eller mer. Må nok planslipes/høvles f.eks. hos Motorteknikk for å få det tett dessverre.
Som jeg har forstått det så er det nødvendig med planing når det har vært kraftig varme involvert ved "lekkasje havariet" slik at toppen har slått seg og ikke er plan lengere. Eller at toppen har groper og hakk slik at det er usikkert om det vil bli tett. Eller en kombinasjon av begge.
Pakningen vil normalt fylle små groper og hakk slik at det blir tett, men holder ikke tett hvis toppen ikke er plan.
Siden jeg har en gammel bil og motoren hadde gått over 500.000 da motoren begynte å zippe eksos inn i kjølevesken og jeg trenge bilen på veien raskt på veien så tok jeg høyrisiko valget å bare bytte pakning uten planing av topp. Toppen var iallfall plan. Hvor ille korrosjonen var på toppen kan sees her:
viewtopic.php?f=12&t=19922&start=0&st=0 ... ilit=Hjelp" onclick="window.open(this.href);return false;
Det gikk bra, det ble tett, men jeg vet ikke hvor lenge det vil holde.
Ps. Kjørte en dag til/fra jobb og etterstammet boltene på varm motor for å sikre ekstra mot lekkasje

- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.