Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Legg inn
av Paul N1176 » 25 feb 2010, 22:57
Daniel2.3t skrev:Hei!
Jeg har GJERNE lyst på "pysj" lyd på bilen min (9-5 2.3t)
Har fått med meg at openair og resirk( som jeg har hatt

) ikke er veldig bra for motor, openair altså. Da klarte jeg og oppnå innsugslyd og pysj lyd.
Jeg har nå montert tilbake luftfilterboksen, men har fortsatt resirkventilen montert :
http://www.speedparts.se/images/prod/ve ... 0020_2.jpg
Denne kommer det liten lyd av. Så spørsmålet er... Er det mulighet for og få denne pysj lyden, UTEN, at man ødelegger/sliter motor, får mindre effekt og ikke koste ALT for mye ? Finnes det noen slike ventiler?
P.s Bilen er ikke chippet, kan tenke meg at dette også har noe og si for lyden, eller er det slik at den MÅ være chippet for å få pysj lyd?
Takk for svar

Monter en luftkompressor og ett strømagregat i bagasjerommet på bilen, så legger du en luftslange frem til fører stolen med blåsespiss i enden, hver gang du vil ha pysj lyd så trykker du bare inn hendelen på blåsespissen

- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Legg inn
av Aleks_ » 26 feb 2010, 08:31
Daniel2.3t skrev:Hei!
Jeg har GJERNE lyst på "pysj" lyd på bilen min (9-5 2.3t)
Har fått med meg at openair og resirk( som jeg har hatt

) ikke er veldig bra for motor, openair altså. Da klarte jeg og oppnå innsugslyd og pysj lyd.
Jeg har nå montert tilbake luftfilterboksen, men har fortsatt resirkventilen montert :
http://www.speedparts.se/images/prod/ve ... 0020_2.jpg
Denne kommer det liten lyd av. Så spørsmålet er... Er det mulighet for og få denne pysj lyden, UTEN, at man ødelegger/sliter motor, får mindre effekt og ikke koste ALT for mye ? Finnes det noen slike ventiler?
P.s Bilen er ikke chippet, kan tenke meg at dette også har noe og si for lyden, eller er det slik at den MÅ være chippet for å få pysj lyd?
Takk for svar

Det er OpenAir som ikke er bra, resirkuleringsventil har du standard på bilen din. Om du setter på en ny/annerledes resirkuleringsventil enn den som er standard, skal ikke bety så mye, så lenge den er riktig innstilt.
"Pysj" lyden din er vanskelig å få på en bil med resirkuleringsventil.
Du får ikke mer lyd enn du har nå, kort sagt.
-
viggcab
- 1,5 bar

- Innlegg: 387
- Registrert: 04 aug 2008, 22:41
- Medlemsnummer: N1467
- Navn: roger
- Bil: 2011 bmw x5
- Sted: lillehammer
Legg inn
av viggcab » 15 mar 2010, 23:59
Aleks_ skrev:Daniel2.3t skrev:Hei!
Jeg har GJERNE lyst på "pysj" lyd på bilen min (9-5 2.3t)
Har fått med meg at openair og resirk( som jeg har hatt

) ikke er veldig bra for motor, openair altså. Da klarte jeg og oppnå innsugslyd og pysj lyd.
Jeg har nå montert tilbake luftfilterboksen, men har fortsatt resirkventilen montert :
http://www.speedparts.se/images/prod/ve ... 0020_2.jpg
Denne kommer det liten lyd av. Så spørsmålet er... Er det mulighet for og få denne pysj lyden, UTEN, at man ødelegger/sliter motor, får mindre effekt og ikke koste ALT for mye ? Finnes det noen slike ventiler?
P.s Bilen er ikke chippet, kan tenke meg at dette også har noe og si for lyden, eller er det slik at den MÅ være chippet for å få pysj lyd?
Takk for svar

Det er OpenAir som ikke er bra, resirkuleringsventil har du standard på bilen din. Om du setter på en ny/annerledes resirkuleringsventil enn den som er standard, skal ikke bety så mye, så lenge den er riktig innstilt.
"Pysj" lyden din er vanskelig å få på en bil med resirkuleringsventil.
Du får ikke mer lyd enn du har nå, kort sagt.
Hmm Jeg kjører med resirk dumpventil sjøl av merke forge. og ved normal kjøring eller lettere pådrag er det nesten ikke pysj lyd. Men derimot på fult pådrag og giring forandrer lyden seg til en temmelig rå pysj lyd. Men jeg har ingen peiling om det kommer av høy motoreffekt eller høyt ladetrykk. Tenkte bare jeg ville nevne det
mvh roger
2011 BMW X5
-
bullit87
- 2.0 bar

- Innlegg: 658
- Registrert: 04 mar 2010, 22:33
- Medlemsnummer: n1873
- Navn: kristoffer
- Bil: Saab 900R
- Sted: Toten
-
Kontakt:
Legg inn
av bullit87 » 31 mar 2010, 21:53
jeg har montert på en real car 25mm lilla type resulikerende og gir fin lyd, er den grei nok den? og gir åpent filter bedre respons og finere lyd? er det nok med ett biltema billig filter? Og en ting til Eller skal jeg ta og bruke orginal luftfilter boksen og heler fjerne Røret som går fra dump til luftfilteret Og tette der og så sette på en liten filter på dumpen min? Hva er luresert? åpen for alle svar
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 31 mar 2010, 22:20
Så lenge du har T5 motor (rød DI) og ikke T7 (svart DI) så kan du sette på stort sett hva du vil av dumpventiler, så lenge ikke de er for stramme og ikke slipper når den skal.
Ang luftfilter så vil jeg anbefale deg å kjøpe et skikkelig et, og pass på å montere et varmeskjold. Ulempen med åpent filter i 900 er at det havner i motorrommet, og der er det varm luft. Varm luft = mindre hk.
Husk også at det er litt mer styr med åpent, siden det må renses hver 10.000 km.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
bullit87
- 2.0 bar

- Innlegg: 658
- Registrert: 04 mar 2010, 22:33
- Medlemsnummer: n1873
- Navn: kristoffer
- Bil: Saab 900R
- Sted: Toten
-
Kontakt:
Legg inn
av bullit87 » 31 mar 2010, 22:26
Timon skrev:Så lenge du har T5 motor (rød DI) og ikke T7 (svart DI) så kan du sette på stort sett hva du vil av dumpventiler, så lenge ikke de er for stramme og ikke slipper når den skal.
Ang luftfilter så vil jeg anbefale deg å kjøpe et skikkelig et, og pass på å montere et varmeskjold. Ulempen med åpent filter i 900 er at det havner i motorrommet, og der er det varm luft. Varm luft = mindre hk.
Husk også at det er litt mer styr med åpent, siden det må renses hver 10.000 km.
jepp men får nok bare prøve meg fram tenker jeg..
-
Trond_
- 1,5 bar

- Innlegg: 371
- Registrert: 24 jan 2008, 00:10
- Navn: Trond
- Bil: 9-5SE/9000 cse Jub 97 mod
- Sted: Måløy
Legg inn
av Trond_ » 15 apr 2010, 19:37
tips til dump og filter til en 97 mod 9000 cse 2liter? turbo naturligvis..

-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 15 apr 2010, 20:08
Trond_ skrev:tips til dump og filter til en 97 mod 9000 cse 2liter? turbo naturligvis..

Hvis ikke du skal trimme mer enn steg 1, så vil jeg anbefale deg å kjøpe en åpen dumpventil og beholde originalt luftfilter.
Mye styr å vedlikeholde et åpent filter på en 9000. Men om du vil ha noe å holde på med i garasjen, så har JR et fint åpent filter til 9000 som gir litt fetere lyd enn original luftfilterboks.
Sjekk
www.speedpartsnorway.no
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
Trond_
- 1,5 bar

- Innlegg: 371
- Registrert: 24 jan 2008, 00:10
- Navn: Trond
- Bil: 9-5SE/9000 cse Jub 97 mod
- Sted: Måløy
Legg inn
av Trond_ » 15 apr 2010, 21:53
Timon skrev:Trond_ skrev:tips til dump og filter til en 97 mod 9000 cse 2liter? turbo naturligvis..

Hvis ikke du skal trimme mer enn steg 1, så vil jeg anbefale deg å kjøpe en åpen dumpventil og beholde originalt luftfilter.
Mye styr å vedlikeholde et åpent filter på en 9000. Men om du vil ha noe å holde på med i garasjen, så har JR et fint åpent filter til 9000 som gir litt fetere lyd enn original luftfilterboks.
Sjekk
http://www.speedpartsnorway.no
Blir bare steg 1. Må vel nesten ha åpent filter og..elsker turbo sus

-
Eriksen
- Innlegg: 4
- Registrert: 23 jun 2010, 15:16
- Bil: Saab 9-3 1.8t
Legg inn
av Eriksen » 23 jun 2010, 16:00
Hei!
Ny bruker å ny saab-eier
Har kjøpt meg en 2005 mod Saab 9-3 1.8t.
Klarer ikke finne noen spm ang. dumpventil til denne, så spør selv
Noen som har anbefalinger eller har erfaring ved skifte av dumpventil på denne bilen?
Har bestillt Opti Flow Filter sats fra BSR... Ser flere som sier at dette kanskje ikke er så bra?!

Edit: Altså, generelt bruk av åpent luftfilter... ikke filter fra BSR

-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 24 jun 2010, 00:02
Open Air er ikke bra på de bilene nei..
Dumpventil blir også værre å få til, den sitter nemlig som en integrert del av turboen på de modellene der..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Eriksen
- Innlegg: 4
- Registrert: 23 jun 2010, 15:16
- Bil: Saab 9-3 1.8t
Legg inn
av Eriksen » 24 jun 2010, 00:15
Hva er grunnen til at Open air ikke funker på disse?
*Crap*

-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 24 jun 2010, 00:29
Eriksen skrev:Hva er grunnen til at Open air ikke funker på disse?
*Crap*

Kort fortalt så lurer du motorens styresystem slik at den får mere luft enn det den er klar over og dermed vil motoren gå magrere. Dette har vært oppe flere ganger tidligere så du kan jo med fordel teste søkefunksjonen oppe til venstre

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Kn3th
- Innlegg: 23
- Registrert: 10 aug 2010, 11:29
- Navn: Kenneth
- Bil: www.garaget.org/?car=243299
- Sted: Norway, Rygge
Legg inn
av Kn3th » 11 aug 2010, 07:42
Hei
Har kjøpt meg en rimelig ny saab 9-3 vector SS 1.8t 2008 mod. (2.0l turbo motor med BioPower)
Er det noen som vet om en dumpventil til denne årsmodellen? og hvor jeg kan bestille en?
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 11 aug 2010, 23:06
Kn3th skrev:Hei
Har kjøpt meg en rimelig ny saab 9-3 vector SS 1.8t 2008 mod. (2.0l turbo motor med BioPower)
Er det noen som vet om en dumpventil til denne årsmodellen? og hvor jeg kan bestille en?
Hvis du leser innleggene over her så får du svar
Gratulerer med pen bil

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan