Side 2 av 4

Lagt inn: 23 mar 2004, 17:06
av Jørgen N237
Reagerte på at 9-5 manglet jeg også...

Lagt inn: 23 mar 2004, 17:28
av tgabriel
Øystein Strøm N141 skrev:
tgabriel skrev:På denne glimrende siden finnes alt man trenger å vite om felger:
http://www.g-powertech.com/felger/boltesirkel.htm

-- tgabriel
Untatt Saab 9-5 :? #-o
Visst f...!
Selv om 9-5 er én av mine to biler, har jeg altså ikke lagt merke til det før nå... :oops:

--
tgabriel

Lagt inn: 23 mar 2004, 20:49
av Morten N106
hmmz ... står opp tilogmed '88 på den siden for og900 .. var da ganske sikker på at det var 87 som var skillet der, slik at jeg hadde "ny" boltsirkel? Har en '88A modell (uten katalysator)

Lagt inn: 23 mar 2004, 23:52
av wicky
hmm..hvor breie dekk og felger kan jeg ha på en 9000???
fått tilbud på felger som er 2 STK 10X17 OG 2 STK 8X17...vil de passe??

eller blir det bedre med 18tommere?

Lagt inn: 24 mar 2004, 08:59
av Kristian N70
Morten N106 skrev:hmmz ... står opp tilogmed '88 på den siden for og900 .. var da ganske sikker på at det var 87 som var skillet der, slik at jeg hadde "ny" boltsirkel? Har en '88A modell (uten katalysator)
Har du håndbrekket på framhjulene har du gamle boltsirkelen--4*114,3

Lagt inn: 24 mar 2004, 09:35
av Trond N47
Alle 88 modeller har den nye boltsirkelen og brekket bak.

8" går under tvil til 9000, tar litt borti hvis du har brede dekk.
Dette kommer mye an på dekkbredde/høyde og inpress på
felgen. Med stor innpress tar en borti på innsiden av dekket.
10" tror jeg du bare kan drømme om...

TT kjører visstnok 8x17 på et av sommerhjul settene. Det tar
borti litt av og til.

Lagt inn: 24 mar 2004, 09:57
av Jørgen N237
Spacere da? vet om en som har 8x17, funker ok, men ikke bedre enn det.. Ikke sikker på dimensjon, men.. Tar i kantene av og til..

Lagt inn: 24 mar 2004, 13:17
av wicky
må ET være 33?eller kan jeg bruke et35??

Lagt inn: 24 mar 2004, 14:47
av Hjelle, N6
Trond N47 skrev:Alle 88 modeller har den nye boltsirkelen og brekket bak.
Nei.
El-kjipo modellen, den som berre heitter 900, hadde den gamle boltsirkelen og brekket framme som M88. Denne hadde også kun 4 gir.
Det som var forskjella på ein 900 og 900c var at ein 900c har nyefangarane og 5-trinnsgirkasse. 900c har brekket på framhjulet. Mulig 900c som M88 har brekket bak og den nye boltsirkelen, eg er ikkje heilt 100% sikker på det.
Men det som er sikkert er at dette berører bilar med forgassar.
Alle bilar som har innsprut-motor eller turbo-motor etter M88 har den nye boltsirkelen og brekket bak.

So Morten, du har nok den nye boltsirkelen sidan du har turbo-bil. Om du vil dobbeltsjekke han du sjå om brekket virkar framme eller bak. Har du brekket bak er det garantert at du har den nye bolsirkelen. Ei anna muligheit er å kike i vognkortet. ;)
Forskjella på M88/M88b er berre om en har kat. eller ei på bilen, M88b har kat, ikkje den som er kalla M88b.

Boltsirkel...

Lagt inn: 24 mar 2004, 14:56
av Odd Erik N139
:oops: Til forrige innskriver: Trodde vi diskuterte SAAB 9000, ikke SAAB 900. Har jeg misforstått?? 9000 har vel aldri hatt brekket bak? 900 og 9000 skal ha forskjellig ET på felgene (hva nå det betyr, noen som vet?).

Lagt inn: 24 mar 2004, 15:29
av Børre N17
9000 har ALLTID hatt brekket bak...

ET = felgens inpress i mm

Re: Boltsirkel...

Lagt inn: 24 mar 2004, 15:41
av Hjelle, N6
Odd Erik N139 skrev::oops: Til forrige innskriver: Trodde vi diskuterte SAAB 9000, ikke SAAB 900. Har jeg misforstått?? 9000 har vel aldri hatt brekket bak? 900 og 9000 skal ha forskjellig ET på felgene (hva nå det betyr, noen som vet?).
Nei, det var eit spørsmål frå Morten N106 lengre oppe her, so det var 900 esom vart diskutert.
9000 har som Børre N17 seier alltid hatt brekket på bakhjula.

Grunnen til at 9000 og 900 har ulike ET orginalt er vel pga. ulik sporvidde.
ET er avstanden mellom navet på bilen og høgda ut til kanten på felgen som vender inn mot bilen. Dette kan målast ved å legge ein vater eller lignande over felgkanten, det skal då målast frå sentrum av felgen og ned. Målepunktet kan vere i nærheita av der hola til felgboltane er.
Er ET for liten vil felgane ta i hjulopphenget.

Lagt inn: 24 mar 2004, 22:54
av wicky
oxo min tur igjen...vil 18tommere passe?fått bra pris på disse felgene;

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI ... Catg=11567

Re: Boltsirkel...

Lagt inn: 25 mar 2004, 08:35
av tgabriel
Odd Erik N139 skrev::oops: 900 og 9000 skal ha forskjellig ET på felgene (hva nå det betyr, noen som vet?).
ET er tysk for EinpreßTiefe, målt i mm. Innpress blir også noen ganger referert til som "offset". Innpress er kort forklart avstanden fra felgens anleggsflate mot navet til senterlinjen på felgen.

Jeg vil ikke anbefale at man benytter felger med større innpress en det som er anbefalt som maksimum. Grunnen til dette er klaringen til fjærbeinet. Dersom en setter på en felg med for stor innpress vil felgen kunne ta i fjærbeinet foran.

--
tgabriel

Re: Boltsirkel...

Lagt inn: 25 mar 2004, 08:45
av Gjest
Hjelle, N6 skrev:Grunnen til at 9000 og 900 har ulike ET orginalt er vel pga. ulik sporvidde.
ET er avstanden mellom navet på bilen og høgda ut til kanten på felgen som vender inn mot bilen. Dette kan målast ved å legge ein vater eller lignande over felgkanten, det skal då målast frå sentrum av felgen og ned. Målepunktet kan vere i nærheita av der hola til felgboltane er.
Er ET for liten vil felgane ta i hjulopphenget.
Nei, dette blir nok feil. Se min tidligere forklaring. Innpress er en breddeavstand, ikke høyde.
For stort innpress er ikke bra i forhold til hjuloppheng / fjærbein. Har du for lite innpress, kan derimot felgene komme for langt ut og ta bort i skjermene...

--
tgabriel