Oljeskift ved 10.000 km er det nødvendig!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
untouch4ble N1021
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 515
Registrert: 05 feb 2007, 06:22
Medlemsnummer: N1021
Bil: 9-3ss
Sted: Byåsen - Trondheim

Legg inn av untouch4ble N1021 » 01 mai 2007, 01:09

saab95turbo N845 skrev:Bytter olje og oljefilter hver 7500km, koster meg 500 kr inkludert filter, og tar meg ca 10-15min, synes det er en grei sikkerhet!
bruker castrol GTX jeg :wink:
Hvem er det som selger Castro? Kan ikke huske å ha lagt merke til det på bensinstasjoner?
05" Saab 9-3ss Tids Hirsch 175hk

Andree N1021

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 01 mai 2007, 06:58

untouch4ble skrev:Hvem er det som selger Castro? Kan ikke huske å ha lagt merke til det på bensinstasjoner?
Mekonomen har castrol i alle fall. Bensinstasjoner fører vel nesten utelukkende egne merker så for å finne andre merker må man på rekvisitabutikker...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 01 mai 2007, 11:13

EdHunter N815 skrev: ...så en "bil" (Opelen) som bruker MYE olje, dvs. spyr den ut i luften sammen med eksosen, er mer miljøvennlig enn en Saab som får byttet olje hver 10000 km der oljen blir levert til avfallshåndtering...?
Det har jeg ikke sagt, og er nok en av grunnene til at den blir avskiltet nå også.... Offtopic :wink:

Og til LOH71: Dersom det bare var DEG det var snakk om så tror jeg nok neppe miljøet hadde tatt skade av det, men la oss si at alle her på forumet brukte 12 liter mer enn meg. 1740 * 12 = 20 880 Liter, så er det mange som har mer enn en bil, så vi ganger det opp med 1,5.

31 320 Liter olje havner vi på da :shock: Og det bare på ETT eneste forum, overfør dette til resten av verden så tror jeg de fleste ser at det ville blitt en betydelig miljøbelastning. Husk at olja skal ikke bare kastes. Den skal nemlig utvinnes, behandles, det skal lages embalasje, fraktes til butikk osv. Alt dette er ting som bidrar til miljøforurensing.

Husk at miljøet er noe av det viktigste vi har :wink: Men når det er sagt så stemmer jeg ikke SV og tar buss til jobb :P
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
95Vector
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 155
Registrert: 02 feb 2007, 23:40
Medlemsnummer: N883
Bil: MY05 9-3 Aero cab.

Legg inn av 95Vector » 02 mai 2007, 13:34

Nå begynner årsaken til tråden å nærme seg, hva jeg etterspør. Netopp litt mer enn synsing og mening om skiftintervall av olje. Med en gjennomsnintt normal olje ville jeg ikke hatt noen tanker rundt oljeskift, men når det brukes markedesledere på kvalitet er jo noe av hensikten at det skal være til det bedre og med lengre skiftintervaller.
Så fler synspunkter ønskes. 8)
HIRSCH - More powerful, more dynamic, more elegant – and even more enjoyable to drive

Brukeravatar
SPEEDPARTS N327
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 819
Registrert: 01 jun 2004, 01:00
Medlemsnummer: N327
Navn: Speedparts Norway
Bil: Norges raskeste SAAB
Sted: Kjeller Vest 1 - 3
Kontakt:

oljeskift

Legg inn av SPEEDPARTS N327 » 02 mai 2007, 13:50

T7 motor = oljeskift hver 10000 km .... " punktum " 8)

Mvh
Bent :lol: :o
Close to your SAAB, closer to you with speedparts
www.speedparts.no

Brukeravatar
untouch4ble N1021
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 515
Registrert: 05 feb 2007, 06:22
Medlemsnummer: N1021
Bil: 9-3ss
Sted: Byåsen - Trondheim

Legg inn av untouch4ble N1021 » 02 mai 2007, 14:23

Litt off topic, men jeg skal straks skifte olje for første gang på min Saab. Noen tips?
05" Saab 9-3ss Tids Hirsch 175hk

Andree N1021

Brukeravatar
SPEEDPARTS N327
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 819
Registrert: 01 jun 2004, 01:00
Medlemsnummer: N327
Navn: Speedparts Norway
Bil: Norges raskeste SAAB
Sted: Kjeller Vest 1 - 3
Kontakt:

olje

Legg inn av SPEEDPARTS N327 » 02 mai 2007, 14:26

MOBIL 1 - ELF - CASTROL - VALVOLINE ..... osv :wink:
Close to your SAAB, closer to you with speedparts
www.speedparts.no

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6953
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 02 mai 2007, 14:40

Mobile 1, 0W40.. hvordan er det å fylle på? bare make a go for it? Er jo sommer osvosv.. kjører med 0W30 nå tror jeg :S

Og den engine flush SP selger, skal det brukes HVER GANG?
har hørt at jeg skal drenere bilen for olje, fylle på noe billig 10W40-olje, kjøre med det i en halvtime, drenere, og fylle på ordentlig olje.
Noen imot det?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
SPEEDPARTS N327
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 819
Registrert: 01 jun 2004, 01:00
Medlemsnummer: N327
Navn: Speedparts Norway
Bil: Norges raskeste SAAB
Sted: Kjeller Vest 1 - 3
Kontakt:

Oljeskift hver 10.000

Legg inn av SPEEDPARTS N327 » 02 mai 2007, 15:07

Engineflush er noe som kan gjøres hver feks 50.000 km.... Abefaler ikke dette ved hvert oljeskift.. :lol:

" Før spørsmålet kommer om hva Protec engineflush er " Protec engineflush tar bort smuts - svovel og sotavleiringer i hele oljesystemet, også på hydrauliske ventilløftere. I tillegg nøytraliserer den syrer og smører , samt beskytter imot korrosjon. Den nye vil da holde seg ren lengere, noe som gir et lavere bensin og evt oljeforbruk og ikke minst mindre slitasje på katalysator :wink:

Produktet er TUV seritifisert :wink: :wink:

"" OBS : les etiketten nøye før bruk ""
Close to your SAAB, closer to you with speedparts
www.speedparts.no

Brukeravatar
95Vector
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 155
Registrert: 02 feb 2007, 23:40
Medlemsnummer: N883
Bil: MY05 9-3 Aero cab.

Re: oljeskift

Legg inn av 95Vector » 02 mai 2007, 17:28

[quote="Speedparts Norway"]T7 motor = oljeskift hver 10000 km .... " punktum " 8)

Det er vel og bra, men hvorfor.?! :P
HIRSCH - More powerful, more dynamic, more elegant – and even more enjoyable to drive

Brukeravatar
Cato N698
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 998
Registrert: 31 mai 2006, 08:07
Sted: Hamar
Kontakt:

Legg inn av Cato N698 » 02 mai 2007, 17:32

Les innlegget til Anders, han svarer jo på det.
Diverse faktorer spiller inn slik at oljen blir fortere dårlig og må byttes oftere.
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;

Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682

Brukeravatar
95Vector
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 155
Registrert: 02 feb 2007, 23:40
Medlemsnummer: N883
Bil: MY05 9-3 Aero cab.

Legg inn av 95Vector » 02 mai 2007, 18:12

mmmm....så lang er det ingen som gir en faglig begrunnelse på at f eks mobil1 i en T7 motor ikke bør gå lenger enn 10` oljeskift 8)
HIRSCH - More powerful, more dynamic, more elegant – and even more enjoyable to drive

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 02 mai 2007, 18:16

95Vector skrev:mmmm....så lang er det ingen som gir en faglig begrunnelse på at f eks mobil1 i en T7 motor ikke bør gå lenger enn 10` oljeskift 8)
Hvis du forventer noe mer faglig begrunnelse en den Anders hadde får du vel ta turen på et SAAB verksted :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
95Vector
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 155
Registrert: 02 feb 2007, 23:40
Medlemsnummer: N883
Bil: MY05 9-3 Aero cab.

Legg inn av 95Vector » 02 mai 2007, 18:18

hmmmm SVARET ER det er mer enn godt nok å holde seg til serviceintervallene!!
HIRSCH - More powerful, more dynamic, more elegant – and even more enjoyable to drive

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 02 mai 2007, 18:30

95Vector skrev:hmmmm SVARET ER det er mer enn godt nok å holde seg til serviceintervallene!!
Har du noen faglig begrunnelse for dette svaret da?

Og hvis du mener at det Anders skrev ikke er faglig er jeg ikke helt sikker på om du har lest det godt nok...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar