Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Pasient N657
- 2.0 bar

- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av Pasient N657 » 07 sep 2007, 09:37
Om boksen nullstilles etter 5 minutter uten strøm så skal det ikke være noe problem. Ta av batteripolen (Speedparts sier minus), gå inn og ta deg en kopp kaffe, ta deg en kjøretur med bilen, sørg for at olje/vann og alt det der har riktig temperatur, legg bilen i 3 gir på ca 1500-2000 rpm, og gi flatt jern til 4500-5000, gjenta prosedyren 3-4 ganger.
Da skal boksen ha skjønt hvor skapet står, for og si det slik

-
Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Legg inn
av Johan N828 » 07 sep 2007, 09:51
Neida. Bare hiv deg utpå igjen. Skal gå fint med ny adapsjon.
Sist redigert av
Johan N828 den 07 sep 2007, 10:19, redigert 1 gang totalt.
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 07 sep 2007, 10:12
Høres ut som en girkassekiller å kjøre kun i fjerdegir, oppoverbakke fra 2500 til 4500 rpm

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 07 sep 2007, 10:19
Pasient N657 skrev:Om boksen nullstilles etter 5 minutter uten strøm så skal det ikke være noe problem. Ta av batteripolen (Speedparts sier minus), gå inn og ta deg en kopp kaffe, ta deg en kjøretur med bilen, sørg for at olje/vann og alt det der har riktig temperatur, legg bilen i 3 gir på ca 1500-2000 rpm, og gi flatt jern til 4500-5000, gjenta prosedyren 3-4 ganger.
Det er ein fordel at du køyrer motoren varm før du koplar ifrå batteriet, då vert det best resultat av adapsjonen.
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 07 sep 2007, 13:32
T5 adapterer seg hele tiden slik at der er det ingen grunn å nulle boksen med mindre du gjør noen hardwareforandringer slik at du vil slette den gamle adapsjonen.
Adapsjon med å ta strømmen er noe som man gjør på bilene med DI/APC
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Brede N979
- 0.7 bar

- Innlegg: 142
- Registrert: 28 jul 2007, 13:54
- Medlemsnummer: N979
- Navn: Marius
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Nardo, Trondheim
Legg inn
av Brede N979 » 07 sep 2007, 18:45
Så Tor, eller noen andre, dette er ikke noe jeg trenger og prøve på 95 2.3 turbo'n min (9000 ltt)? Den rykker å napper nå inni tætteste granskogen ved pådrag.
95 Saab 9000 Aero - "Kone" bilen
08 Saab 9-3 SC Aero TTiD
-
TurboTuv
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 73
- Registrert: 25 jun 2006, 23:05
- Sted: Bjorøy/Bergen
Legg inn
av TurboTuv » 08 sep 2007, 01:25
La det stå på noe lys eller lignende når du kobler fra batteriet.
Da vet man at det ikke ligger noe strøm igjen i systemet.
Har hørt om folk som ikke har klart å resette ting p.g.a. f.eks.
kondensatorer til stereo-anlegg også videre.
Lykke til og god helg.
Hilsen Marius...
900 AERO 88`
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 08 sep 2007, 09:06
nå blei jeg jo litt skeptisk da.. jeg tror på det du sier tor, for vi satte inn ny boks i bilen til en kamerat her på forumet, og den gikk som ei klokke med en gang.
bilen min derimot, den hakker og napper som bare rakkern når jeg får ladetrykk på lave turtall. og når jeg gir på fra litt turtall i andre, så kommer et skikkelig napp før den virkelig drar no inni fandenivold..
adapsjon hjelper ikke? noe annet som kan hjelpe. all hardware skal jo stemme... kan jeg begynne å få sliten bensinpumpe?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s