Trim uten turbu :(

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Navn: Per Arne Ralle
Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 08 okt 2007, 21:28

Er jo en mulighet for hester i saab uten turbo oxo da....

9K samarbeidet kom jo med fler motorer enn det saab leverer... Inklusive Ferarri motor :shock:


Om den går nedi en NG900 er dog heller tvilsomt.... (siden de måtte lage "kort-motoren" da NG`n kom....)

Triumph har forresten en V8 som passer i 99 og og900 :twisted:
Per Arne Ralle
N369

"My drinking team has a racing problem"

05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 08 okt 2007, 21:31

Jeg har nå egentlig nok med mine 150 sugehester jeg da :wink:

Hadde vært MORO med turbo, men TRENGER det ikke....

Ganske glad i bilen min jeg, hadde jo turbo på den gamle og den var det alltid ett eller annet med! Så syntes det er deilig å betale halv forsikring og kjøre dobbelt så mye :D
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Thomas_B
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 51
Registrert: 03 okt 2007, 22:31

absolutt

Legg inn av Thomas_B » 09 okt 2007, 00:44

Absolutt velger vi med sugemotorer turbo saab neste gang vi skal ha saab. Hvorfor kjøpe vann når du vil ha brus? jo, brusen er dyrere, men den smaker bedre...


Hvordan i all verden har du fått 150 hk?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: absolutt

Legg inn av Eirik N396 » 09 okt 2007, 00:51

Thomas_B skrev:Hvordan i all verden har du fått 150 hk?
2,3i ;)
KongerudN344 skrev:1997 SAAB 900 2,3i Talladega

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 09 okt 2007, 16:39

kjstan skrev:er ikke dette saab TURBO club of norway da?
Morsomt, vært medlem i snart 1 år, og dette er første innlegget ditt :lol:

Alt det dere drømmer om her er dobblet så dyrt og halvparten så morro, da er det bedre å selge det man har, og kjøpe noe nyere som er konstruert for å tåle de ekstra påkjenningene, som girkasse, drivaksler osv.
Dessuten, skal man begynne å plage en eldre motor, går det ikke lange tiden før pakninger og div begynner å misstrives... er det noe slitasje som ligger latent i motor, kan du banne på at du får fart på disse problemene da :D

Orket ikke lese hele tråden ferdig, så det er mulig jeg gjentar noe her :roll:
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
Thomas_B
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 51
Registrert: 03 okt 2007, 22:31

hva i alle

Legg inn av Thomas_B » 09 okt 2007, 18:47

eldre motorer? de er jo ikke akkurat veteraner her da mann... Men sant nok. Det lønner seg å kjøpe en bil med ferdig turbo, for så å begynne å trimme med større torbo, smidde stempler osv.

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 09 okt 2007, 19:22

Ja, nå trenger det ikke være noen veteran for å være "eldre"
En 10 år gammel motor/bil som har rullet 200k er mer en klar nok for overhaling her og der, og da blir det ikke bedre av å plage den enda mer :wink:
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
Thomas_B
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 51
Registrert: 03 okt 2007, 22:31

hihi

Legg inn av Thomas_B » 10 okt 2007, 00:14

så sant så sant. men hvis saaben har tippa 200, selg den. hehe. Min har gått 141 :P

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 10 okt 2007, 00:17

Selge den? 200k er jo knapt nok innkjørt for en saab motor :lol:

Behandle den som du vil den skal behandle deg, så blir det et langvarig vennskap...
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 05 sep 2003, 01:00

Legg inn av Johnny » 14 okt 2007, 22:51

Hei!

Jeg tror jeg hadde satset på lystgass, hvis jeg ikke gadd å pese med turbo. Slik får du mest for pengene. Lystgassen lurer visstnok motoren til å tro at den er større enn det den er. Men på grunn av høy temperatur, må man bruke tilsetning i bensinen i tillegg. Vet ikke særlig mye om dette egentlig, men her er et firma som gjør det.

http://www.sverrekahrsracing.no/lystgass/Lystgass.htm

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 14 okt 2007, 23:03

Lystgass er jo totalt ubrukelig annet enn ved lyskryssrace... Du kan bruke det i noen sekunder av gangen, og det koster i dyre dommer hver gang du må fylle på gass. Er ikke mange trykk på knappen der før du hadde spart penger på å kjøpe komplett turbomotor for å si det slik, og da hadde du fått de 50 hestene hele tiden, og ikke 50 sek av gangen :)

Edit: Og turbomotor får du godkjent ombyggingen på, lystgass er ulovlig til gatebruk (det er faktisk ulovlig å ha gassflasken tilkoblet pga brannfaren).
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 15 okt 2007, 00:46

EdHunter N815 skrev:Lystgass er jo totalt ubrukelig annet enn ved lyskryssrace... Du kan bruke det i noen sekunder av gangen, og det koster i dyre dommer hver gang du må fylle på gass. Er ikke mange trykk på knappen der før du hadde spart penger på å kjøpe komplett turbomotor for å si det slik, og da hadde du fått de 50 hestene hele tiden, og ikke 50 sek av gangen :)

Edit: Og turbomotor får du godkjent ombyggingen på, lystgass er ulovlig til gatebruk (det er faktisk ulovlig å ha gassflasken tilkoblet pga brannfaren).
Helt enig, for ikke snakke om hvor mye pes det ville bli ved å kjøre rundt å fylle opp den flaska hele tiden.. ville ikke si det, i frykt for å fremstå som kverrulant i tråden her :lol:
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Svar