Da vil jeg tro det holder med 5 sekunder altsåaudun-eg skrev:Men hvis du "krypkjører" de siste 100m i et byggefelt (uten turbotrykk) før du svinger inn i garasjen; må du da fortsatt la bilen stå på tomgang før du skrur av?alex_ander3@hotmail.com skrev:Hvis du har kjørt på litt, og stopper motoren uten og la turboen kjøle seg litt ned, så vil olja som er i tilførsel- og returen til turboen sakte men sikkert kokse igjen når oljetrykket blir borte.
Innkjøring av turbo.
Moderator: Moderatorer
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
NeiVillmann N848 skrev:Jeg er jo rimelig ny med turbo da, så jeg har et par ganger glemt meg av, og bare stoppa bilen etter en kjøretur. Men i samme sekund som jeg stopper kommer jeg på hva jeg har gjort, og starter bilen igjen, den tar vel ikke skade av å være avslått i 5 sek?
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Magnus N848
- 1.2 bar

- Innlegg: 284
- Registrert: 10 aug 2006, 21:38
- Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
- Sted: Narvik
Det som jeg merka når turboen var gåen var at det lukta skikkelig rart, og at bilen røyk som fy.
Bilen ryker ikke nå, men lukter fortsatt litt, bare MYYE mindre.
Lukter mest når jeg har kjørt litt hardt eller i laange bakker..
Noen som vet hva det kan være? Lukta gjør meg ingenting, ikke sjenerende på noen måte, men greit å vite om det er noe farlig.
(Bruker samme tråd, gidder ikke å lage ny i tide og utide)
Magnus.
Bilen ryker ikke nå, men lukter fortsatt litt, bare MYYE mindre.
Lukter mest når jeg har kjørt litt hardt eller i laange bakker..
Noen som vet hva det kan være? Lukta gjør meg ingenting, ikke sjenerende på noen måte, men greit å vite om det er noe farlig.
(Bruker samme tråd, gidder ikke å lage ny i tide og utide)
Magnus.
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Visst är det olja som luktar och här kommer förklaringen.
Mellan turbo och intercooler sitter det ett aluminiumrör med några böjar på, innuti det röret finns en hylsa av plast och papper, jag gissar att det ska vara för att dämpa ljud, samma det egentligen.
Det som händer är att pappen i den plasthylsan suger åt sig olja!
Vid normal körning(även hård sådan) så hamnar det inte så mycket olja där, men vid ett turbohaveri så hamnar det mycket olja där som sedan blir kvar i pappen.
När du sedan bytt turbo och gasar mycket så får luften en ganska hög hastighet och då tar luften till sig den oljan som ligger i pappen.
Mitt förslag är att du demonterar det röret och gör rent det!
När min bil var orginal så tog jag en skrutrekker och bröt försiktigt den plasthylsan i små bitar och tog helt enkelt bort den.
Jag märkte ingen skillnad i ljud eller effekt, men jag slapp nått som kunde dra till sig olja i det tryckröret.
Mvh
Mellan turbo och intercooler sitter det ett aluminiumrör med några böjar på, innuti det röret finns en hylsa av plast och papper, jag gissar att det ska vara för att dämpa ljud, samma det egentligen.
Det som händer är att pappen i den plasthylsan suger åt sig olja!
Vid normal körning(även hård sådan) så hamnar det inte så mycket olja där, men vid ett turbohaveri så hamnar det mycket olja där som sedan blir kvar i pappen.
När du sedan bytt turbo och gasar mycket så får luften en ganska hög hastighet och då tar luften till sig den oljan som ligger i pappen.
Mitt förslag är att du demonterar det röret och gör rent det!
När min bil var orginal så tog jag en skrutrekker och bröt försiktigt den plasthylsan i små bitar och tog helt enkelt bort den.
Jag märkte ingen skillnad i ljud eller effekt, men jag slapp nått som kunde dra till sig olja i det tryckröret.
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
- Magnus N848
- 1.2 bar

- Innlegg: 284
- Registrert: 10 aug 2006, 21:38
- Bil: 09 9-3 Aero XWD Hirsch
- Sted: Narvik
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund